hoe kan ik mijn katten afleren steeds overal eten van te stelen?

Telkens als ik even niet kijk of als ik weg ben, en er staat bijvoorbeeld nog iets op tafel ligt het op de grond als ik terugkom. Hoe kan ik mijn katten van 9 maanden dit afleren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb zelf dit soort problemen met mijn kat ook, (ze plundert ook de prullenbak....) en ik ben er gewoon heel precies in geworden alles achter slot en grendel te zetten, en waar ik niet wil dat de kat komt als "no go zone" verklaart, en als je daar echt volhardend in bent zal het op den duur lukken...

Het beste antwoord

dit is zelfbelonend gedrag, en erg moeilijk af te leren.
verklaar sowieso de tafel tot een no-go zone, ongeacht of er eten staat of niet.
zet je katje steeds weer zonder een woord op de vloer.
beplak een stuk karton met plakplastic, en leg dat met de plakzijde boven op je tafel als je er niet bij bent.
zorg ook dat er de eerste tijd niets te stelen valt: als het de kat 1 keer gelukt is, ben je weer terug bij af.
pas als de kat er volledig van doordrongen is dat hij niet op tafel mag, kan je je permiteren weer iets te laten staan.
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Tracht ze te betrappen en dan eens goed met de plantenspuit erover.Poezen hebben een hekel aan water.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kunnen ook heel agressief van water worden!!!!!
burgos
12 jaar geleden
oh ja dat wist ik niet.
Rieneke1
12 jaar geleden
of je maakt je kat bang van je.
ook zijn er katten die het geweldig vinden.
Gewoon je spullen weg zetten zo dat je kat als nog niet bij kan komen.
Het spreek woord zegt altijd als de kat van huis is dan dansen de muizen op tafel…
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef mijn kat altijd heel consequent op een vaste plaats eten.
Zorg ook altijd dat er brokjes staan + vers water.
Als je hem een paar hapjes laat nemen, daarna bakje weg.
Half uurtje later weer een paar hapjes en bakje weg.
Hou dit een halve dag vol en het bakje wordt niet meer achter elkaar leeg gegeten en hebben ze altijd wat staan.
Als jij dan de kamer uitgaat, gaan ze automatisch naar het eigen bakje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil de minner misschien even toelichten?
Dit heb ik de eerste dag gedaan toen ik hem kreeg en hij heeft nooit ergens eten gepikt.
Als hij trek heeft gaat hij naar zijn eigen bakje.
Krijgt ook zijn vlees, kipfile en andere dingen, maar zal nooit op tafel springen als daar eten staat.
burgos
12 jaar geleden
Goed zo ,flink van je afbijten!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel burgos.
Dit is eigenlijk hetzelf als je leert op een puppytraining voor honden.
Als puppy omhoog springt als je zijn voerbakje wilt neerzetten, ga jij met je hand omhoog.
Gaat hij weer zitten, jij met de hand omlaag.
Gaat hij springen, weer omhoog,
Zitten: omlaag.
Springen: omhoog.
Puppy weet heel snel dat hij moet blijven zitten.
Weet best dat honden en katten heeeeeel verschillend zijn, maar sommige dingen kun je best gebruiken. Maar de minner heeft nog niet gemeld zie ik, ben eigenlijk best benieuwd naar de reden ????????????
Veelal geven katten hun eigen beloning (rover)
Waarschijnlijk krijgt jou kat ook weleens wat lekkers op schoot. (aanname) dit geeft al aan dat ze mee mag eten met het gezin. NIET doen.... Ik zelf heb ze een aantal keren betrapt en heb ze toen een lel gegeven. (nee niet mishandelend maar corrigerend) en terwijl ik dit deed knipte ik in mijn vingers. Als ik nu zie dat ze wat doet dat niet goed is knip ik in mijn vingers en dan zie je die oren plat gaan omdat ze weten dat ze fout zijn. Dit werkt bij mij en heb maar 1 a 2 keer een corrigerende tik gegeven.

Let wel. Wat eens mag.... mag altijd bij dieren!

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katten doen dit nu eenmaal. Een hond leer je makkelijker iets af dan een kat. Maar de plantenspuit doet wonderen. Alleen dan moet je m wel betrappen.
Een van mijn katten bleef dit doen, de andere niet.
Deze "stoute" poes gooide eerst voor de hond een stuk vlees op de grond en begon zelf boven op t aanrecht aan een ander stuk te vreten. Weg vlees.
De enige oplossing die altijd werkt: zorg dat poeslief er niet bij kan!