Wat kan een bult bij mijn cavia zijn?

Ik ben vandaag met mijn cavia naar de dierenarts geweest omdat mijn cavia een bult op zijn bips had, dat bleek een talgbult te zijn en kan verder geen kwaad. Maar toen ging ze even voelen rond de flanken en toen voelde ze rond de eierstokken een enorme bult. Ze zei dat het een cyste kon zijn maar ook een tumor, ik schrok me dood toen ik dat hoorde, heeft iemand ervaring?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Zonder er om heen te draaien: een cavia met een tumor op de eierstokken is ernstig ziek. Hij kan nog maanden leven of slechts weken.Dit durf ik te zeggen.omdat je het over een flinke.bult hebt wat eigenlijk inhoudt dat het al iets.verder gevorderd is. Je dierenarts kan vertellen of een operatie mogelijk is en belangrijker of het zinvol is.
wat geeft je dierenarts verder gezegd? Ik neem aan dat je vragen hebt gesteld?
Vertroetel hem maar goed!

Toegevoegd na 58 seconden:
geeft = heeft

Sorry voor de punten hier en daar die er niet horen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eierstokcystes komen heeeeeeeel veel voor bij zeugjes. Hoe oud is je caaf? Onder de drie jaar en verder geen problemen kan je denken aan opereren. Tussen 3 en 5 tja, moet je zelf beoordelen hoe fit je caaf is. Daarboven zou ik het zeker afraden. Tumor kan natuurlijk ook, maar eierstokcystes ligt wel veel meer voor de hand.

Operatie eierstokcystes veel ervaring mee; caafs konden vaak nog lang mee erdoor.
Niet behandelde eierstokcystes heb ik ook veel ervaring mee. Vaak moet je zelf goed je caaf kennen en kunnen inschatten dat het op een bepaald moment niet meer kan. Ze kunnen bijv. doorgroeien, en een caaf is niet zo groot; orgaanverdrukking kan al snel ontstaan. Een van mijn caafs heeft echter nog 1,5 jaar vrolijk door geleefd met 2 enorme cystes. Maar inene werden ze nog groter, wat zorgde voor longverdrukking en toen vond ik het genoeg.

Wat je ook doet, veel succes en sterkte, of het een tumor of cyste is, kan alleen je dierenarts beoordelen. Mijn advies is wel, haal natuurlijke pijnstillers in huis. Pijnstillers vd dierenarts kunnen vooral op langere termijn buikpijn geven. Maar bijv. wilgenbast of spirea siroop kan je zonder problemen preventief en langedurig geven. Dit soort middelen kan je bijv. krijgen in de knoevel shop.

Toegevoegd na 4 uur:
https://www.knoevelshop.nl/shop/
http://www.huisdierendokter.nl/
Hier kan je iets halen, als je bijvoorbeeld besluit niet te behandelen. Ik zou dan wel preventieve pijnstiller geven, omdat je gewoon niet altijd duidelijk merkt of je caaf er last van heeft of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Pijnboonpitje ik heb eens een vraagje over dat opéréren klopt het dat cavia's moelijk terug uit een narcose komen? 1 keer ervaring mee gehad maar dat was geluukig goed afgelopen maar is dat nu altijd zo of zijn daar toch risico's aan verbonden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan narcose is ALTIJD risico verbonden. Of het nu gaat om een aap, cavia, hond of mens. Advies is om alleen bij gezonde (of nu ja, in redelijke fitheid verkerende) caafs te opereren. Er is altijd een kans dat de cavia de narcose of de gevolgen ervan, niet overleefd. Zelf heb ik dat gelukkig nog nooit meegemaakt. Gasnarcose is beter dan vloeistofnarcose, omdat het makkelijker op elk moment is stop te zetten, en het is uiteindelijk ook minder schadelijk voor het lichaam. Dierenartsen gebruiken vaak een combinatie van beide.
Waar je goed op moet letten, vooral bij caafs, is dat ze wel snel weer gaan eten. Bij bijvoorbeeld mensen of honden is dat niet een erg acuut iets, maar caafs hebben darmen die niet uit zichzelf werken. Ze moeten eten om de boel op gang te laten. Na operatie doe je altijd je cavia alleen, binnen en op een plek waar je hem goed in de gaten kan houden. Echt binnen een paar uur moet je caaf wat gegeten hebben (liefst zelfs binnen 1 uur!), anders moet je denken aan dwangvoeding (via een klein spuitje wat in water opgelost poeder via de bek geven) en/of keutelstimulerende medicatie.
En verder natuurlijk de gangbare dingen na een operatie: wond schoon houden, steriel, gedrag in de gaten houden, enz enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik stelde deze vraag vermits wanneeer je een hond zou binnenbrengen bij een DA zeggen ze veel makkelijker dat een operatie zal plaats vinden bij caafs zeggen ze dan weer erover na te denken omdat deze veel meer risico lopen dan bv een hond vroeger toen ik jonger was en met mijn mama naar de DA ging veel gehoord tja bij ons was het in die tijd in onze tuin wel een dierentuin of het scheelde niet veel Natuurljik is daar nu wel ALTIJD een risico aaan verbonden maar zou het nu kunnen dat dat voor kleine dieren meer geld dan voor grotere?