Kan een hond dunner poepen na het eten van konijnenkeutels?

Ik heb een Duitse dog van 6 maanden oud en die heeft regelmatig last van dunnere poep (vla). Hij is ontwormt en heeft ook geen giardia. Verders is de hond kerngezond en ziet er prima uit. We hebben een konijn dat losloopt buiten en die is heel dominant tegenover de hond want het konijn legt dus overal zijn poepjes weg. De hond eet deze met regelmaat op. Heb de hond ook al op andere brokken gezet maar heeft geen zin. Het is ook weer geen diarree maar gewoon dun. Ik zelf heb het vermoeden dat het komt door het eten van de keutels. Klink dit iemand bekend in de oren?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (1)

De keutels van gezonde konijnen zijn niet echt gevaarlijk voor honden maar konijnen kunnen via de keutels (feces) en ook de urine een aantal ziekten overbrengen.
Bacteriën die aanwezig kunnen zijn in konijnenkeutels en die bij honden problemen geven zijn:

Leptospira, veroorzaakt Leptospirosis kan bij hond aanleiding zijn tot overgeven, koorts, diarre en pijn in de buik. Het wordt verholpen met antibioticum.

Clostridium difficile zou eventueel problemen kunnen geven, maar dit is niet eenduidig.

Parasieten die aanwezig kunnen zijn in konijnenkeutels en die bij honden problemen geven zijn:
Giardia duodenalis. Konijnen dragen soms deze parasiet als een deel van hun darmflora en hebben er weinig last van. Voor de hond is dit wel een probleem. Hij krijgt er diarree van.

Cryptosporidium. Deze eencellige komt bij heel wat diersoorten voor ook vissen en reptielen. Dit kan leiden bij de hond tot milde diarree.
fremar
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Misschien moet vraagsteller evn wat ontlasting opvangen en bij de dierenarts laten onderzoeken.
Plus voor dit goede antwoord.