Hoe kun je meer 'binding' krijgen met een kat?

We hebben bijna een jaar geleden twee katers (broertjes) geadopteerd, één van die katers kan heel verlegen/angstig/schichtig naar ons toe zijn dit wisselt heel sterk. Zijn er manieren om die kat meer met ons te binden of moet je dit gewoon op zijn beloop laten en het de tijd geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

spel verbroedert!
trek dagelijks, liefst op een vaste tijd, een half uurtje uit voor je katten, en speel met ze.
gewoon laten sluipen achter een oude veter, of een hengeltje onder een krant bewegen.
tuurlijk heeft het tijd nodig, maar het zal je katertje zeker helpen los te komen.

extreem angstige katjes kunnen nog wel eens baat hebben bij telizen, een voedingssupplement wat je bij de dierenarts kan halen.

Toegevoegd na 5 minuten:
oh, wat ook scheelt is als hij bij je mag slapen op de slaapkamer.
slapende mensen zijn een stuk minder eng.
zo kan hij rustig aan wat nader komen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plus!
Rieneke1
12 jaar geleden
dank giweda! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ spel verbroedert inderdaad...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn schichtige monstertje vindt alle spelletjes alleen maar ENG. Maar na een paar jaar (!) is het nu wel zo dat ie als ie binnen is, altijd in mijn buurt wil zijn en af en toe moet hij NU acuut onmiddellijk direct een knuffel. Een minuutje aaien en weg is weer.
Kennelijk is dat genoeg voor hem. Uit het feit dat ie naar me toe komt en geaaid wil worden en naast me ligt te slapen, concludeer ik dat ie aan me gehecht is, dat ie niet zo'n brutale vrijkous is als zijn zusje zit 'm in het karakter denk ik.

Andere antwoorden (4)

Katten zijn nogal eenzelvig, dus laat het op zijn beloop en wees blij met de momenten dat hij je wel aandacht geeft. Hoewel dat meestal op die tijd is dat je zelf iets anders wilt doen, daar hebben ze een neus voor. Mijn kat weet precies wanneer ik koffie wil gaan pakken, dan komt ze op schoot zitten
12 jaar geleden
Katten hebben sterke karakters, wij hadden ook zo'n "schuwe". Dat is nooit helemaal goed gekomen ondanks alle aandacht liefde en zorg. Terwijl de andere kat op schoot of op de arm WOONDE.

En je weet toch hoe men het zegt:

Een hond heeft een baas
Een kat heeft personeel

Zo zien veel katten het ECHT
amigo
12 jaar geleden
Je kat zal vast minder bang zijn als je je tot zijn niveau verlaagt. Dus ga op handen en voeten of zelfs plat op de grond liggen. De kans is groot dat hij je komt besnuffelen. Doe dan even helemaal niets. Komt hij niet dan kan je hem nieuwsgierig maken door bijv. met een papiertje te knisperen of je lokt hem met eten. Het is even zoeken wat hij leuk vindt. Een grote doos is ook interessant. Blijf er zelf even bij. Dan associeert hij jou met leuke dingen.

Het zal ook zeker helpen als je je kat de mogelijkheid biedt om in de kamer op verschillende hoge plekken te zitten. Dan voelt hij zich veilig en kan alles goed overzien. Als hij hoog zit is hij vast meer ontspannen als je hem aait.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg ervoor dat je aantrekkelijk en interessant gaat ruiken!Katten(vooral katers) zijn gek op de geur van Valeriaan en kattenkruid.Je zou kunnen proberen je kater te conditioneren.Altijd als jij "aangenaam "ruikt (wrijf bijvoorbeeld je handen in met gedroogde Valeriaan,of stop wat in je zakken) zoek je voorzichtig toenadering d.m.v. toespreken met zachte stem en zacht voorzichtig knuffelen.Uiteindelijk zal hij jou dan associëren met aangename geuren en prettig gevoel.