hoe blijf je op een bokkende pony zitten ?

ik moest vorige zaterdag buiten op een shetlander Mascotte rijden. maar Etoile ( zijn tweelingbroer ,zijn onafscheidelijk) stond nog op de wei. Mascotte stapt over de omheining van de buitenbak (10 cm ). En loopt naar de wei ,naar zijn broer.de lesgeefster zet hindernissen zodat hij niet weg kan... maar Mascotte gaat in galop en springt over de hindernissen. de lesgeeftster brengt hem terug. dat doet hij 3 keer.
Dan springt hij over de hindernissen ( alweer) maar als de lesgeefster eraan komt , begin hij wild te bokken . ik ben over zijn nek getuinelt .... ik had een verstuikte neus en een blauw oog.

weet iemand hoe je het best kunt blijven zitten op een bokkende pony ?
geen te moeilijke dingen alsjeblieft .... ik rij nog maar een jaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

hier moeten ze een ruiter opzetten die het dier onder controle heeft. deze pony kleeft namelijk aan zijn broer, en dat kan echt heel vervelend zijn. (maar zeker wel op te lossen) bovendien is ie flink eigenwijs. hij weet wat de instructeur komt doen en dat is dan ook de reden dat ie begint te bokken

ik weet niet waarom ie onbestuurbaar is? (bit tussen de kiezen, koppie in de lucht, tong over bit heen?) maar dit is iets voor de instructrice om op te lossen.

feit is dat als de pony dit een paar keer heeft 'geflikt' hij dit vaker zal doen, tot hij de ruiter treft waarbij hij niet wegkomt met een dergelijke actie (en dan nog weten ze bij welke persoon ze wat kunnen doen hoor)

wat het bokken betreft: blijven zitten doe je met je 'zit' zelf en het klemmen van de knieen tegen het zadel.
vraag of je een stijgbeugelriem om de hals mag doen zodat je je hier aan vast kan houden. lukt het niet dan kan je een grote pluk manen pakken

het kleven is op te lossen, maar niet door jou. de broertjes kunnen tijdelijk uit elkaar worden gehaald, of gewoon minder samen zijn (daarom kleven ze ook, ze willen naar elkaar toe) niet samen in de les lopen bv, en wat het mogelijke probleem met het bit betreft, ook dit is niet door jou op te lossen.

het zou verstandiger zijn om op een ander pony je les te volgen. deze is net wat te sterk en eigenwijs voor je.
(geen schande hoor, dit zijn eigenschappen waar de shet bekend om staat)

bij het bokken blijven zitten is denk ik een combi tussen gevoel en ervaring (weet niet hoe ik het uit moet leggen)

je bovenlichaam blijft als het ware loodrecht. écht op je kont in het zadel met je rug recht, hoe de pony ook onder je beweegt.
voel je dat je topzwaar gaat worden (of dit nu steigeren of bokken is) dan leun je #iets# meer naar voren of naar achteren om de aantrekkingskracht van de aarde (of bak) tegen te gaan met je gewicht.

ik hoop dat je gezicht weer als vanouds is,en wens je succes met je lessen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je pas een jaartje rijd vraag ik me af of het handig is om op een bokkende pony te rijden!?

Om je vraag even te beantwoorden, je kunt het beste proberen een beetje naar achteren te zitten wanneer je pony bokt. En je kunt ook altijd evt. je zadel vasthouden.

Wat ook een mogelijkheid is om misschien aan de longe te rijden.

Succes :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral de teugels heel goed vast blijven houden. Ik snap sowieso niet waarom die lesgeefster jou op zo'n pony laat zitten maar ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Teugels goed vasthouden, maar niet rukkeplukken in de mond van je pony! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teugels goed vasthouden, jaaaa, weerstand geeft niet zelden meer verzet. en wat nu als de shet het koppie naar beneden doet en het kontje omhoog? glijbaan effect. teugels zijn NOOIT voor houvast of stevigheid, in geen enkel geval, bij geen enkele paard/pony hier heb je je knieën voor, en je 'zit' zelf. desnoods hou je je vast aan een bv een stijgbeugelriem die om de hals van het paard zit (doe je dus tijdens het opzadelen) een flinke pluk manen (bij een shet geen probleem, maar wel echt een flinke pluk) óf de (teruggesneden) boom van het zadel (als het geen plat zadel is in dit geval) dus aan de voorkant hoogte van de schoft. normaals: NOOIT de teugels
Als je pony bokt, altijd achterover leunen (een aardappel zak) Zorg dat je goed en stevig in je zadel zit en houd je goed vast aan de beugel riem (het voorste deel van het zadel die de schoft vrij maakt) Zorg goed dat je contact blijft houden met de mond van het paard en raak zelf niet in paniek. Praat rustig tegen je paard en zorg ervoor dat je vooral niet gaat gillen. Ten slotte stuur je je paard naar een hoekje toe zodat je paard stil staat (let op als je je paard naar dat ene hoekje toestuurt, want je paard stopt dan ter plekke).

Hier nog wat van het internet:

Er zijn meerdere manieren om een bokkend paard aan te pakken.
Je kunt diep in het zadel gaan zitten en net doen alsof je niet merkt dat je paard bokt. Hij zal dan vanzelf verbaast stoppen, en achterom naar je kijken, dat je er nog niet aflicht en niks deed. Dat kan hij ook doen omdat hij moe word. Je kunt hem er ook voor straffen door hem een tikje te geven met een zweep. Als ik jou was zou ik het er even met de juf/meester overhebben, want elke manege heeft zijn eigen gebruiken.

Succes!!