Gaat onze (zieke) kat zich weer helemaal normaal gedragen als hij beter is ?

Enige tijd geleden zijn we met onze kat naar de dierenarts gegaan omdat hij nogal uit zijn mond stonk. Hij bleek een schimmel in de mond te hebben, vermoedelijk veroorzaakt door het drinken uit plassen. Daarvoor kreeg hij pilletjes (Stomorgyl).

Natuurlijk vond hij die niet lekker, dus het is ons maar 1 keer gelukt in zijn voer (dat hij sindsdien niet meer aanraakt), 1 x in een stukje verse kipfilet (wat hij nu ook niet meer wil), 1x in de kattenmelk (wat hij nu ook niet meer lust). Nu nemen we hem twee keer per dag in de houdgreep (in een zak) om het pilletje achter in de keel te stoppen ; het enige dat helpt. Dat gaat wel goed.

Hij eet of drinkt echter weinig tot niets meer, maar ontwijkt ons ook, ligt de hele dag op dezelfde plek, komt niet meer als je hem roept, wast zichzelf niet meer en hangt maar wat rond Normaliter is hij heel actief en aanhankelijk als een hondje. Hij loopt nog wel goed (als-ie loopt...)en kijkt helder uit de oogjes.

Hij heeft die pillen nu 10 dagen gehad en moet er nog iets van 8. Hij krijgt naast zijn pilletje nu ook astronautenvoer om op gewicht te blijven, maar is al zeker 1/3 van zijn gewicht afgevallen.

Wordt hij weer de oude als hij beter en van de pillen af is, of is zijn reactie puur psychisch en hebben we een heel groot probleem ?

Toegevoegd na 9 minuten:
(de kat is een jaar of vier, vijf ; we weten het niet precies, want het is een tweedehandsje).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tip voor de pillen gebruik de pillenschieter van de dierenarts vraag er naar! het scheelt een heleboel krabbels en ellende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe ben je er achter gekomen dat je kat uit zijn bek stinkt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pillen toedienen gaat prima, zonder krabben en stress over en weer, dankzij de canvas zak. Supertip van de dierenarts. @Bliets : eeeh....wij hebben een NEUS. Dat RUIK je namelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh jawel, in mijn ouderlijk huis hebben we altijd 2 of 3 katten gehad. 't Waren echter buitenkatten die liever muizen gingen vangen dan dat ze bij je kwamen liggen, vandaar dat zijn aroma's ver bij mijn neus uit te buurt bleven. Bij aanhankelijke katten ligt dat blijkbaar dus anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha Bliets :P wel erg belangrijk trouwens om geregeld eens in de bek van je kat te ruiken/kijken :) Burg: Top advies!!! :)
Rieneke1
12 jaar geleden
marleen, als je het pilletje hebt toegediend, doe je er dan een spuitje water achteraan?
doe je dat niet, dan kan de pil urenlang in de slokdarm blijven steken, en daar irritatie veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Rieneke : hij krijgt meteen daarna 2 ml Nutrigel. Dat vind hij overigens niet zo heel erg vies.
(En hij heeft zojuist een paar stukjes verse Mett gegeten ;-))

Het beste antwoord

marleen, ik raad je aan terug te gaan met je kat voor bloedonderzoek.
hier is niets psychisch aan de hand; deze kat is goed ziek.
er moet, naast de problemen in de bek, nog iets anders aan de hand zijn, zeker gezien hij al een tijd op de ab zit.
kijk het ajb niet langer aan, maar zoek uit wat er aan de hand is.

mocht je kat nog eens ab nodig hebben, vraag dan om convenia.
een breed inzetbare ab per injectie, die twee weken werkzaam is.
beterschap voor je kat!
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een update :
Vanmorgen naar Vreden gereden naar een andere dierenarts (met meer mogelijkheden voor onderzoek zoals röntgenapparatuur).
Die heeft hem in eerste instantie goed onderzocht (beter dan de vorige, naar ons gevoel) - (de ontstekingen in zijn mond waren geslonken maar nog niet helemaal weg, en hij had bijna een ondertemperatuur (van het de hele tijd op de koude vloer liggen natuurlijk). Hij was erg rustig trouwens ; normaliter hangt-ie aan het plafond of moeten we hem met vier man vasthouden.
Hij heeft een injectie AB gehad en een injectie pijnstillers, en daarnaast een infuus voor onderhuids vocht, 2 depots. Thuisgekomen knapte hij meteen al wat op, en heeft bijna vijf minuten onafgebroken staan drinken. Nu ligt-ie wel weer op een rustig plekje, op een kleedje dit keer, maar laat zich aaien door mijn dochter, spint zelfs een beetje, maar eet nog niet. Morgenochtend moet ik terug om te zien of hij aan het opknappen is (ja dus), en eventueel verder onderzoek te doen (bloedprikken, foto's maken). Verder geen pilletjes meer en ook even geen astronautenvoer, tenzij hij het zelf wil oplikken (nee dus), even wat minder stress veroorzaken. Ik heb goede hoop ; het ziet er al iets beter uit. Eigenlijk had ik zondag gewild dat hij zo was teruggekomen van zijn tweede dierenartsbezoek.
Rieneke1
12 jaar geleden
het is een pak van m'n hart dat je het er niet bij hebt gelaten marleen.
hopelijk een stijgende lijn nu, maar hou 'm goed in de gaten.
hou je ons op de hoogte?
beterschap voor je katje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rieneke +
@Marleen, wil hij echt helemaal niets eten? Als hij normaal gesproken geen speciaal dieetvoer krijgt voor een ziekte (nier/blaas etc) dan zou ik toch even naar de supermarkt gaan en wat verschillende blikjes halen. Gourmet mousse in verschillende smaakjes, temptations, felix zakjes, en kijken of er iets bijzit wat hij wel wil. Ik zal nooit goedkoop voer aanraden maar dit is even noodzaak natuurlijk en mijn ervaring is dat ze de goedkope rommel vaak lekkerder vinden door alle geur en smaakstoffen.
Heel veel sterkte voor de lieve monstertje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, hij eet eerlijk gezegd nog steeds niets. Heeft dus wel gedronken vanmiddag, en we hebben zo ongeveer het volledige kattenvoerassortiment van drie supermarkten voor zijn neus gehad, maar met wat geluk snuffelt hij hooguit. Affijn, dat vocht is nu even belangrijker. Hij lijkt ook wel wat alerter, maar is nog bij lange na niet de oude. Morgenochtend hoor/weet ik weer meer. Goedkope rommel kopen had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht :lol:. Kan ik ook nog wel proberen. Ik denk echter dat zijn maag er gewoon nog even niet naar staat, en stress vermijden vind ik nu even het belangrijkste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom net weer terug van de dierenarts ; hij was behoorlijk opgeknapt en de spuitjes van gisteren werken nog tot morgenavond, dus we zijn op de goede weg. Hij heeft nog wat extra vocht gehad en een blikje speciaal astronautenvoer, waar hij straks hopelijk een theelepeltje van wil hebben.
Zijn vacht ziet er stukken beter uit, de kat is wat alerter en loopt heel iets meer rond, maar is nog niet echt de oude. Hopelijk zijn we echter wel op de goede weg. Buik en bloed was goed, de uitdroging was echt het ernstigste.
Rieneke1
12 jaar geleden
fijn dat het beter gaat marleen!
heb je hill's a/d meegekregen?
als je kat nog steeds niet eet, zou ik gaan spuitvoeren.
te lang niet eten tast de lever aan, en zorgt dat de kat in een vicieuze cirkel terecht komt van misselijk zijn en niet willen eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fijn te lezen dat het stukken beter gaat met je kat!!!
;)) beterschap, en respect voor je goede zorgen en ondernomen acties! +1 je voor rieneke, maar zeker ook voor de goede adviezen hierboven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep, Hill's a/d inderdaad. Alleen hij wil het totaal niet hebben. Niet uit zichzelf, en wat ik in zijn bekkie kon stoppen ging er net zo hard weer uit......
Vanavond als de baas thuis is maar weer even samen proberen denk ik, want mijn pleisters zijn op..... Kun je dat spul eventueel wat verdunnen met water ofzo ?
Rieneke1
12 jaar geleden
je hoeft het niet te verdunnen marleen, je kan het losroeren.
het is zeer geschikt om mee te spuitvoeren.
haal bij de apotheek of de da een flinke spuit, en spuit het via de zijkant in z'n bekje.
3/4 van het blikje moet hij minimaal binnenkrijgen dagelijks.
bescherm jezelf door de kat in te bakeren in een badlaken.
succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3/4 van het blikje ???? Grapjas ; ik ben al blij met een theelepeltje ! Jammer dat ik die oude knijp-zuigflessen van Jip niet meer heb (die moest je als baby ook force-feeden ;-) ) Maar dikke spuiten heb ik nog wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, klein beetje vooruitgang : in mijn eentje is het me niet gelukt, maar toen mijn man thuis was jonden we hem weer in een handdoek rollen en hebben ongeveer 10 cc met een spuitje gegeven. Daarna likte hij het van onze handen (!!) en nu staat hij gewoon UIT HET BLIKJE TE ETEN !! Niet met grote happen, maar het heeft in elk geval zijn interesse...... En hij begint zich nu al te wassen ok hoor ik net - dat heeft-ie ook al daaaagen niet gedaan. Pfff, pak van mijn hart. Hopelijk gaat-ie ook GENOEG eten, want ik zie het eerlijk gezegd niet zitten om hem een paar dgen aan het infuus te laten leggen. Morgenavond weer terug naar de dierenarts, want dan is de AB uitgewerkt en moet hij wellicht nog een nieuwe spuit. Er was wel vooruitgang, maar de ontsteking was nog niet helemaal weg natuurlijk (na 1 dag, kan ook niet).
Rieneke1
12 jaar geleden
super marleen, heerlijk nieuws! :)
duidelijk een opgaande lijn, ga zo door ventje!
Rieneke1
12 jaar geleden
hoe gaat het nu marleen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, met kabouterstapjes zullen we maar zeggen.
Na het laatste bezoek vrijdag was de plek in zijn mond wel iets geslonken maar nog niet helemaal weg. Hij heeft nieuwe antibiotica en corticosteroiden gekregen en hij drinkt nu goed, plast goed (nou nog weer op de bak leren ;-)) en gaat zelfs al weer af en toe op de bak, maar uit zichzelf eten doet hij nog niet.
We moeten hem dus de a/d nog met een spuitje voeren. Soms neemt hij een paar hapjes of een plakje vleeswaar uit zichzelf, maar echt eten mag je het nog niet noemen.
Wel begint hij ons af en toe weer wat te volgen en zelfs te reageren op het geluid van de koelkast, maar ik vrees da het nog wel even duurt voor hij weer boven Jan is.
Maandagochtend weer naar de dierenarts, en kijken hoe het dan staat met de ontsteking. Hopelijk is-ie dan bijna weg.
Rieneke1
12 jaar geleden
jammer dat het eten nog niet vlot, en dat terwijl katjes op de prednison juist flinke eetlust hebben.
maar goed, toch vooruitgang, al gaat het niet hard.
wat kan je je toch een zorgen maken om zo'n kattebeest he?
zet er voor de grap eens een bak bij, mag gerust teiltje van de blokker zijn.
mogelijk triggert dat hem weer op de bak te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou,update - een van de laatste, denk ik.
Zondag is Tedje weer hard achteruit gegaan ; het voeren gaat steeds slechter, hij begint te braken en zich echt terug te trekken in een zo koud en donker mogelijk hoekje. Ben vanmorgen weer naar de dierenarts geweest, en het ziet er gewoon niet goed uit. Ze heeft nu bloed afgenomen, omdat ze vermoedt dat het toch een kwestie is van chronisch nierfalen - wat wel erg snel is, hij is - zijn we inmiddels achter - ongeveer 6 jaar (medisch dossier opgevraagd bij dierenarts van vorige eigenaar) , maar hij heeft eigenlijk alle symptomen.
In de loop van de middag word ik gebeld voor de uitslag, maar vermoedelijk moeten we ons op het ergste voorbereiden. Is het géén nierfalen, dan is er wellicht nog wat hoop, maar niet veel, want de antibiotica slaan duidelijk niet aan. Vermoedelijk heeft hij ook gewoon veel pijn. Volgen de dierenarts had het ook niet uitgemaakt als we eerder gekomen waren , of zelfs veel eerder, omdat de ontsteking in zijn mond heel goed juist een GEVOLG kan zijn van het nierfalen - dat ze nu dus pas achteraf kan vaststellen door zijn snel verslechterende conditie. En daar is zeker in dit stadium eigenlijk geen behandelen meer aan - eigenlijk vanaf de eerste symptomen al niet meer.
Rieneke1
12 jaar geleden
gadsamme marleen, nee he?!
wat een slecht nieuws.
als ik dat zo lees vrees ik ook het ergste.
maar 4 dagen terug schreef je dat buik en bloed goed waren, ik neem aan dat toen ook de nierfunctie is gecontroleerd?
katten met nierfalen kunnen wel koppijn hebben, maar zijn toch vnl moe en misselijk.
overigens kan nierfalen een gevolg zijn van een ontstoken bek; bacterien kunnen zo makkelijk in de bloedbaan komen.
heeft je da het nog gehad over de mogelijkheid de kat op de nemen en een driedaags infuus te geven, of is het daar eigenlijk al te laat voor?
heel veel sterkte meis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt dus een beetje af van wat er uit de bloedtesten komt. Wat ze vorige keer getest hebben weet ik eerlijk gezegd niet eens, maar niet specifiek de nieren , meer andere kattenziektes geloof ik.
Eerlijk gezegd HOOP ik dat het dat niet is, en dat een opname nog wat kan verbeteren, maar als ik zo het lijstje symptomen van nierfalen zie, vrees ik het ergste.
Daar is het laatste uur nog bijgekomen dat hij kattenbakkorrels begint te eten ; ook geen goed teken, zeker niet voor een kat die verder ECHT niet eet.
Ik hoop maar dat ze snel belt met de uitslag ;dan hebben we tenminste zekerheid.
Rieneke1
12 jaar geleden
kattenbakkorrels eten is idd een slecht teken: het kan duiden op bloedarmoede.
het is goed foute boel marleen :(
de duimen draaien op volle toeren voor jouw tedje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas ; de dierenarts heeft net gebeld, en de nierwaarden waren ZO catastrofaal, dat het feitelijk nog een wonder is dat hij nog (een beetje) rondloopt.
We gaan hem dus vanavond laten inslapen, want hier is werkelijk niets meer aan te doen, en elk rekken is nutteloos - sterker nog , het is de vraag of hij überhaupt de nacht zou doorkomen, vraag alleen niet hoe.
Kinderen zijn er behoorlijk kapot van, mijn man niet minder, en ik moet eerlijk toegeven dat ik ook niet had verwacht dat dit beessie bij mij zo diep zou zijn komen te zitten. In elk geval is het antwoord op deze vraag wel duidelijk nu ; deze kat wordt beslist niet meer de oude.
Rieneke1
12 jaar geleden
wat triest marleen.
heel veel sterkte voor jou en je gezin.
je kan idd enorm veel van zo'n beestje houden, hij is lid van het gezin.
zo jammer dat je hem zo jong kwijtraakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard - helaas- het beste antwoord, omdat er uiteindelijk inderdaad wel heel wat anders aan de hand bleek te zijn. Jammer dat we dat eigenlijk niet van tevoren konden weten - al was er ook dan niets meer aan te doen geweest.

Andere antwoorden (4)

Ik mis in je antwoord hoe oud de kat is. Tip om de pillen makkelijker in de keel te proppen, maak ze even wijf en meng het iets met water aan, dan kun je het in een klein spuitje, zn bekkie in spuiten en hoef je niet te wachten tot hij het doorslikt. Hoe vaak moet hij de pillen krijgen?? Misschien kun je de pillen door de dierenarts laten geven. Het is misschien een heel gedoe om elke dag naar de dierenarts te moeten, maar hij gaat jullie niet nog meer haten. Ook een optie is om je kat de rest van de kuur te laten opnemen zodat hij in de gaten gehouden kan worden en de pillen kan krijgen. Ook zo gaat hij jullie niet nog meer haten. Of hij weer 100 % de oude word kan ik zo niet zeggen, maar meestal als hij weer helemaal gezond is (en weer gewoon zijn voer accepteert) zijn ze het na een week geen pillen krijgen wel weer vergeten. Je kunt trouwens ook vragen of de dierenarts een suspensie maakt van de pillen, dan is het ook makkelijker geven zonder veel strijd. Probeer met je kat te spelen (hoe moeilijk ook) zn favoriete spelletjes en probeer niet te veel "vervelende" dingen met hem te doen.. Overleg de opties eens met je dierenarts en spreek je bezorgdheid uit!! Want een kat die bang voor je is is absoluut niet leuk!! Heel veel sterkte en hoop dat het goed komt.

Trouwens... waarom krijgt hij stomorgyl? Dat is als ik het goed heb een antibiotica en dat zou volgens mij niet werken tegen een schimmel?? Kan het fout hebben.. Vraag het even na!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij MOET ze twee keer per dag hebben.
Daarnaast is het een kat die ZO gevoelig is voor verandering van omgeving, dat we hem niet eens in een kattenpension doen, dus opnemen is geen optie. Hij laat zich de pillen ook nog wel goed toedienen ; het is zijn gedrag dat me zorgen baart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij krijgt stomorgyl omdat het in zijn bekkie helemaal ontstoken was (een soort grote zweer) en er schijnt ook iets schimmeldodends in te zitten ; ik ga er van uit dat de dierenarts weet wat-ie doet. De wond wordt overigens wel minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen: oke daar zit dan iets in, maar krijgt de arme kat ook PIJNSTILLING/ONTSTEKINGSREMMING!!! een ontsteking in een bek gaat niet over van antibiotica maar van ontstekingsremmer!! (Bv Metacam) en DAT kan (Amaryllis) Ook de lusteloosheid en gebrek aan eetlust veroorzaken!! Als je bek zo ontstoken is dat je er zweren van krijgt denk je dan niet dat eten pijn doet?? Ik kan me we voorstellen dat die kat zich niet lekker voelt!!! (sorry voor mijn fanatiekheid.....) Ik snap je wel dat je opname geen ideale situatie vind!! Dat is het ook zeker niet. Maar bij het lezen van jullie reacties vraag ik me af of de kat wel de juiste behandeling krijgt. Ik snap je wel wat je zegt over dat je er van uit gaat dat de dierenarts het wel weet, maar dat is de grootste oorzaak van medische missers... Eigenaren die blind uitgaan van de kennis en kunde van de dierenarts. Ik spreek uit ervaring en heb zeer veel missers van andere dierenartsen op tafel gehad... Bel direct je dierenarts en vraag om pijnstilling. Als je die ook al krijgt dan zou ik alsnog even je dierenarts bellen voor overleg. Is de temperatuur wel opgenomen?? Misschien heeft de kat wel koorts, dan is het ook niet zo gek dat hij niet eet. Amaryllis: Je hebt wel gelijk dat hij lusteloos kan zijn van antibiotica, maar meestal komt dat van koorts en/of pijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, hij heeft geen koorts, is goed onderzocht, en ik zie ook geen tekenen van pijn. Het enige dat-ie namelijk nog WEL een beetje eet is harde brokjes en botten (gladde, geen kip) aflikken ; alsof hij weet dat we daar geen pilletje in kunnen doen. En vóór de medicijnen was de ontsteking het ergst, nu nog maar een miniminiplekje, en pas na hem een paar keer ´genept´ te hebben eet hij niet meer. Overigens was hij de eerste twee weken dat we hem kregen net zo ; heeft-ie twee weken onder een kast gewoond en mondjesmaat gegeten. Daarna, en vooral na castratie, knapte hij snel op en werd juist een heel aanhankelijke kat, erg op mensen gericht. Daarom doen we hem ook niet in een pension.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kat laat niet snel zien dat hij pijn heeft, maar geloof me, dat heeft hij echt wel. Toen mijn verstandskiezen doorkwamen (zonder ontsteking) ging ik ook door de grond, waarschijnlijk kauwt hij de brokjes niet eens. Als een kat in de natuur laat zien dat hij pijn heeft word hij afgestoten of gedoodt, maar jou kat laat wel degelijk zien dat hij pijn heeft, hij is namelijk lusteloos en heeft al gewicht verloren!! Vergeet 1 ding niet, als een kat stopt met eten en dat houd lang genoeg aan krijgt hij leververvetting en dan ben je nog verder van huis :( Nogmaals mijn enige advies is, ga naar de dierenarts en bespreek het! Ook al denk je dat hij geen pijn heeft. Meer kan ik er helaas niet van maken :( Sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga het in ieder geval zeker navragen. Bedankt !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cica: ja inderdaad!! Is misschien ook nog een optie!! Hoef je ook niet met pillen in dat zere bekkie te klooien!! Bedankt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, en ik heb het nog even nagevraagd aan de andere dierenarts : Stomorgyl blijkt juist in de regel heel goed werkzaam tegen ontstekingen van allerlei aard in de mondholte, vooral omdat er daar allerlei bacterieen en schimmels bij KUNNEN komen ; het was dus nog niet zozeer een schimmel. Klein communicatieprobleempje. (Daarom ga ik vanaf nu ook MEE naar de dierenarts ; mijn man is veel te emotioneel om goed op te letten ;-) Ik durf niet te zeggen welke AB hij nu heeft gehad, en ook niet welke pijnstiller, maar het waren een geel en een groen spuitje als dat iemand wat zegt. Daarnaast dus een vochtinfuus gedurende een minuutje of 10, tot hij twee dikke bobbels vocht had om in de loop van de dagt te 'absorberen'. Ze vermoed trouwens niet dat de infectie te maken heeft met het drinken uit plassen en het vangen van dieren, wat de eerste dierenarts beweerde, maar gewoon domme pech is. Gebit zag er ook goed uit. Ook een relatie met zijn verbrijzelde kaak in 2006 ligt niet voor de hand. (Volgens mij is dit de kat met het dikste medische dossier ever. Hij is van augustus 2005, in voorjaar 2006 aangereden, bijna dood, kaak verbrijzeld (is dus in twee operaties gezet), in 2007 wederom aangereden , bekken gebroken, uiteindelijk na twee operaties heupkop gereduceerd (hangt nu alleen met spieren in de kom aan 1 kant) en toen werd hij de eigenaars te duur. In voorjaar 2008 namen we hem over, en sindsdien meteen laten castreren, vorig jaar een grote abces in op zijn voorhoofd tussen de ogen, en nu dus dat gedonder met die mondholteonsteking. We zitten momenteel hard te denken aan een ziektekostenverzekering voor hem, want hij kost ons inmiddels meer dan de auto :lol:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooh!! Zie je wel... ik heb niet zoveel vertrouwen in de eerste dierenarts meer :$..... Ben blij dat jullie toch nog even zijn gegaan!!! Een verzekering is ten strengste aan te raden!!!!!!!!!!!!!! Kijk eens bij www.petplan.nl of www.dierenzorg.nl !! Zo kun je ook naar de dierenarts gaan zonder te betalen!! De rekening gaat gelijk naar de verzekering!! Hoe handig :) ook als je salaris er nog niet is kun je zo dus toch naar de dierenarts. Klein punt om nog even goed!! in de gaten te houden:
niet te verklaren ontstekingen in de bek (met zoals je zelf al zegt een goed gebit) kunnen ook een teken zijn van Calicivirus ofwel niesziekte!! Erg vervelend. Hou het goed in de gaten. Ook als jullie de kat goed geënt hebben hoeft dat niet te betekenen dat de vorige eigenaar dat altijd goed gedaan heeft en is het dus niet uit te sluiten!! Houd het goed in de gaten en bespreek evt met de dierenarts. Ben blij dat je in ieder geval toch nog gegaan bent :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk ook niet dat die eerste dierenarts ons ook nog weer gaat zien nee.....
Wat verzekering betreft zal dat vermoedelijk KatzenSicher zijn, bij Uelzener Versicherungen. Alleen OP-Schuts (operaties), want kleine dingetjes zijn financieel geen probleem. Deze kat heeft echter - grotendeels voor onze tijd- al een kleine 3000 euro (!) aan operaties achter de rug, en TOEN was-ie nog jong, dus het lijkt ons al met al wel een goed plan ;-)
Rieneke1
12 jaar geleden
hmzzz...kat is dus drie jaar ongecastreerd geweest, en heeft in die tijd gevochten en mogelijk meerdere abcessen gehad?
dan zou ik, zeker met die ontstoken bek, fiv in het achterhoofd houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het enige abces waar ik van weet was van ruim anderhalf jaar nadat wij hem hebben laten castreren.
Heel in het begin heeft hij hier in dit huis (twee jaar terug inmiddels) wel een kat uit de tuin gejaagd, maar daar heeft hij nooit wonden van opgelopen. Wat zijn verder de symptomen van fiv ?
Rieneke1
12 jaar geleden
ok, als hij zo weinig gevochten heeft zal het wel loslopen. in eerste instantie zie je steeds terugkerende ontstekingen in de bek, ontstoken ogen en diarree.
niet allemaal tegelijk gelukkig.
Misschien is het beter om eerst even met de dierenarts te bespreken of er geen andere kuur mogelijk is (bijv. een antibiotica kuur) of dat de futloosheid en andere verschijnselen een bijverschijnsel zijn van de medicijnen.

een ding is duidelijk, de kat is niet gek op de pilletjes, en kijk uit dat je hem niet laat vervreemden, of bang voor je maakt hierdoor.
Het is al een, zoals jij dat noemde, tweedehansje, deze hebben vaak al wat meegemaakt en zijn sneller schuw en bang
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom hebben 'tweedehandsjes' vaak wat meegemaakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kat krijgt al een antibiotica tegen een ontsteking en krijgt GEEN pijnstilling/ontstekingsremmer.. Waarom dan een andere antibiotica geven als de oplossing zo simpel kan zijn??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aan bliets: veel dieren in het asiel zijn verwaarloosd door hun vorige eigenaar. ze zitten daar ook vaak omdat de vorige eigenaar er niet goed voor kon/wilde zorgen aan chelsea16: ik heb het misschien niet goed bewoord wat ik er mee wilde zeggen, maar ik bedoelde gewoon of er andere medicatie mogelijk was dan de huidige
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh haha ja oke ik snap wat je bedoeld!!
Katten zijn zeer eigenzinnige wezens, moeilijk te doorgronden met een sterk geheugen voor vervelende situaties, dus ja, jij hebt het gedaan nu!
Maar ook alles wat er indirect mee te maken heeft, zoals zijn voer, kipfilet ,kattenmelk.
Voor de kat is het een grote samenzwering, waar jij van aan de top staat.
Ik ken dit gedrag ook van onze kat, pakte het veel te voorzichtig en vooral te lief aan.
Hierdoor liet ik voor de kat ruimte open, om een hekel aan mij te krijgen.
Tegenwoordig pak ik het minder 'lief'aan, veel resoluter, bijna hardhandig!
Even overheers ik de kat volkomen, prop zijn pilletje in zijn strot en laat hem los, kijk er niet meer na, zeg en doe niets meer.
S'avonds ligt hij dan weer bij me op schoot en spint weer van genoegen.
Maar de kipfiletjes eet ik liever zelf op, een kat laat zich met niets omkopen, hooguit de eerste keer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom doe ik het ook juist ; het is eigenlijk de kat van mijn man, echt zijn maatje, (en degene die hem voert) dus de ' rottige' dingen neem ik meestal op me - ik hoor voor hem gewoon bij het interieur. Na wat strubbelingen de eerste dagen gaat het pilletjes geven nu uitstekend, dus dat is het probleem niet. Ik hoop echt dat het voornamelijk de medicijnen zijn die er zo in hakken..... Hij loopt ook nog niet voor ons weg ofzo, is ook wel in dezelfde ruimte, maar op schoot zitten of kopjes geven kan er even niet meer af....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha goed ed!! Zachte heelmeesters maken stinkende wonden :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1. Voor mijn kat het beseft heeft ze het pilletje al binnen, kwestie van snel te zijn, héél snel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist zazoe
Dit klinkt inderdaad niet goed. Misschien komt het door de medicijnen, maar ik zou het zeker met de dierenarts bespreken. Mijn vorige kat bleef ook een keer de hele tijd op één plek liggen. Daardoor wist ik dat ze een hele tijd niet dronk (of at). De dierenarts heeft haar toen een infuus en pijnstiller gegeven. Zij was al ziek en markeerde van alles. Ik heb toen ook regelmatig telefonisch advies gevraagd. Doe dat in ieder geval! Luister naar je eigen gevoel. Uitdrogen is een groot risico en dieren laten vaak niet zien als ze ziek zijn. Zie je het wel, dan is er echt wat aan de hand.
Zoals eerder al werd aangegeven helpt het als je zelf zekerheid uitstraalt naar je kat. Katten kunnen heel veel aanvoelen.