Heeft een kat last als hij een mug opeet?

Mijn kat vangt allerlei insecten. Vanmiddag had hij een enorme langpootmug te pakken. Deze smikkelt hij dan snel op. Kan hij gestoken worden door deze mug?

En steekt de mug dan alleen op zijn huid? Of ook in zijn mond/slokdarm/maag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Langpootmuggen steken niet! En als hij een steekmug zou opeten, dan is er nog niks aan de hand. Door het speeksel in zijn bek zal de mug de kans niet krijgen goed te kunnen steken. En hij zal als een propje slijm naar de maag verdwijnen. Bijen, wespen en hommels zijn een ander verhaal.

Antwoorden (2)

Langpootmuggen steken niet, dus dat kan helemaal geen kwaad. Maar je moet wel oppassen dat je kat geen wespen of bijen gaat vangen. Als hij door zo'n beest in z'n bek of keel wordt gestoken, kan er een flinke zwelling ontstaan. In dat geval kun je de kat het beste zo snel mogelijk naar de dierenarts brengen.
11 jaar geleden
Hooguit last van winderigheid..