Onze ogenleden sluiten zich van boven naar beneden. Bij sommige dieren is dit omgekeerd. Ligt hier een logische verklaring aan te grondslag?

Ik meen te weten dat bij een nijlpaard de beweging óók omhoog gaat. Hierbij kan ik misschien de logica begrijpen. Dit dier behoudt in 't water daarmee zo lang mogelijk 'zicht'. Maar..., mijn papagaai doet 't óók zo, en die vindt water maar niks, en heeft geen vliezen tussen de tenen....

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik kan alleen maar bedenken om dat mensen wimpers en vele andere beesten wimpers hebben en papegaaien dus niet, en dat ze daarom vliezen hebben in hun ogen. Maar heb net eens goed bij mijn papegaai gekeken maar zie het vliesje toch van boven naar beneden gaan. Hier onder nog een mooi verhaal.

Bronnen:
http://www.beleven.org/verhaal/de_wijze_pa...

Niet omgekeerd, maar van twee kanten. Vogels hebben twee oogleden, onder en boven. En een derde die horizontaal over de oogbal schuift en het oog 'smeert'.

Vogels verwant aan dinosauriërs of te wel reptielen. Deze hebben allen dit soort oogleden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100