Moet ik met hem naar de dierenarts?

Mijn hond een labrador is net tijdens het uit laten gegrepen door een amerikaanse bullachtige en heeft nu op zijn borst een open wond(tje).
Moet ik hiemee naar de dierenarts of groeit dit vanzelf dicht?
Moet hij inentingen krijgen oid?
Beide honden liepen los maar mijn hond werd aangevallen, de eigenaar moest op de honden springen om hem los te krijgen. De rekening is denk ik voor hem denk ik he omdat zijn hond die van mij aanviel?
Moet ik ook aangifte doen bij de politie voor een agressieve hond?
Gelukkig dit nog nooit meegemaakt, is best eng in het donker.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Gatsie! Vervelend. Je kunt de dierenarts even bellen om te vragen of je er heen moet? Er is vast wel een avonddienst. Als het niet te ernstig is bel je morgen toch even.De rekening is inderdaad voor de eigenaar van de andere hond.
Bij onze labrador is een keer exact hetzelfde gebeurd. Een goed gesprek loste uiteindelijk alles op.Politie is dan niet nodig...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik zou naar de dierenarts gaan als je hond je lief is.
Je weet nooit wat de gevolgen kunnen zijn van zo'n beet.
Als je niet gaat kan je er later spijt van krijgen bij problemen.
De kosten kan je eventueel regelen met de tegenpartij.
Als hij niet wil betalen, maar dit moet je afspreken voordat je naar de dierenarts gaat, kan je zeggen dat je aangifte doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich zal het wondje wel vanzelf dicht gaan. Maar wat je niet weet is of jouw hond interne verwondingen heeft. Let morgen heel goed op hoe de hond loopt en wrijf over m en kijk of hij/zij niet gevoelig reageert op bepaalde plekken.

En ja, de rekening is wel voor degene van de bullterrier, maar ik vrees dat ie niet zondermeer de knip trekt. Dat wordt een welles nietes spelletje en zonder getuigen moeilijk om alsnog de schade te verhalen.

Sterkte met je hond, hou hem goed in de gaten.
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Het moet waarschijnlijk gehecht worden. Dat moet binnen 8 uur, anders groeien de randen niet meer aan elkaar en moet het worden bijgeknipt. Kan ook zijn dat er vuil in de wond komt en onderhuids gaat ontsteken. Dierenarts is dus sterk aan te bevelen.
Ik zou gelijk naar de dierenarts gaan zonder twijfel.
Beter een keer teveel als een keer te weinig toch.
En het lijkt me duidelijk dat de rekening is voor de eigenaar van de aanvallende hond.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ken je de eigenaar van de andere hond? Hij kan de kosten opgeven aan zijn W.A. verzekering. Huisdieren vallen hier ook onder. Ik heb een gelijksoortig geval meegemaakt met mijn hondje. Ik heb met de eigenaar van de andere hond afgesproken dat ik eerst een paar weken zou afkijken wat de gevolgen waren ( eerst een gekneusde wervel en na een paar dagen een ontstoken pootje). Totale kosten: ruim €100,- . Ik heb de rekeningen naar hem gebracht met een korte verklaring hoe ik de aanval heb ervaren. Hij stuurde dit naar zijn verzekeringsagent en twee weken later was het geld al overgemaakt.
Als je het niet heel goed vertrouwt, zeker naar de dierenarts gaan. Sterkte.
12 jaar geleden
Ik heb een vrij grote pekingees en die is ook gegrepen door een grote hond. Ik schrok me rot en ben direct op de eigenaar afgestapt. We keken samen of mijn hond gewond was en of we naar de dierenarts moesten gaan.

Als ik jou was zou ik gewoon even langs de dierenarts gaan en alles laten controleren. Als wij gebeten worden door een hond gaan we ook naar de arts en krijgen we een tetanus shot...
En zeker de rekening naar de eigenaar sturen.

Wat je in je achterhoofd moet houden is: laat de eigenaar van de Pittbull zijn hond steeds loslopen? Ondanks hij weet dat zijn homd overal bovenop duikt? Bel de politie.

Mijn hond wil ook overal mee vechten en mijn hond loopt ALTIJD aan de lijn. Puur omdat ik weet hoe hij is, hij komt uit een gezin waar hij slecht behandeld werd en is daarom wat minder sociaal. Als ik hem wel loslaat, dan heb ik altijd eten bij me, daar doet hij alles voor. En ikmlaat hem ook alleen los in de avond, als ik zeker weet dat ik alleen ben.

Ga met je hond naar een arts. En hou die hond, die jouw hond aanviel, in de gaten.

Ik vind het zo naar voor je, ik weet hoe het voelt.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh is het ineens een pitbull?? eneh klapt het dier dan ook meteen maar overal op of heb ik wat info gemist (blond aspectje van me, het kan maar zo) ;-) lang voordat ze helemaal stoer en in de mode waren had ik een pit, en heb ik de kaakspieren eens los moeten masseren (kaaklem is een fabel overigens)
overigens zat ie braaf aan de lijn, tot een klein exemplaar met grootheidswaanzin hem aan viel. (wel lef had ie, dat moet ik m nageven) honden letten niet én denken niet in centimeters. of het nu een deen is of een chi, ze geven allemaal dezelfde signalen af, alleen komen de kleintjes er veel vaker mee weg (die neemt men gewoon op de arm, of het is nu eenmaal een keffertje en tolereert men tig keer zo veel, dus de grootheidswaanzin creëert de eigenaar in alle gevallen) het blijft in hondentaal simpelweg een pure uitdaging, en dat gaat helaas niet altijd goed. met vergeet helaas dan een amstaff, een pitje, stafford, de ambull en ook de bull terrier (men gooit zo voor het gemak vaak maar op 1 stapel en onder een noemer helaas) niet gespitst is om een gevecht aan te gaan. deze honden (mist niet verkloot door eigenaren die er niet meer om weten te gaan/ de hond niet begrijpen en kunnen sturen) hoeven zich echt niet zo nodig te bewijzen. dat neemt echter niet aan dat ze een uitdaging uit de weg gaan, en mijn ervaring is dat hier de kleintjes vooral in uit blinken.
dan is het foute boel en zijn er 2 gebeten honden. een hond die op zijn nummer is gezet, en de hond die de stempel vals krijgt omdat de driften aangewakkerd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn rottweiler viel ook een keer een teckel aan van de buren. het dier kwam keer op keer super zelfverzekerd op ons erf dus territorium van mijn hond. (op zich al heel brutaal) vervolgens zocht ie altijd onze hond op i.p.v rond te snuffelen dus dat was ook niet handig. én hij hing mijn hond keer op keer in zijn oor. ging echt heel lang goed, tot onze hond er tabak van had. pakte het teckeltje vast (in zijn rug uiteraard want verder zit er geen houvast aan) en smeet hem in de lucht. een kleine waarschuwing, maar voor het diertje bijna funest (zwakker rug die teckels) de buren waren heel sportief. ze hadden de hond beter in de gaten moeten houden (hou die van mij niet binnen op zijn eigen plek) en hem terug moeten roepen maar je kan er niet 24/7 bij zijn. en zo heeft het kunnen gebeuren, zonder dat mijn hond vals is want hij had m ook dood kunnen bijten als zijn rug gebroken was, en zonder dat de hond van de buren een fel kreng was. kosten wou ik vergoeden maar dit sloegen ze af. na 4 maand kon het diertje gelukkig weer redelijk normaal lopen. het is dus heel makkelijk om de grote honden de schuld te geven, helemaal als ze en bepaald uiterlijk hebben, maar om dit bij voorbaat al tegen een hond te gebruiken... nee, daarvoor zie ik zelf de signalen van de kleintjes een beetje te duidelijk. de grote is niet altijd de schuldige, maar er zitten pittige rakkers tussen, maar vaag het uitlok gedrag van de 'slachtoffers' beslist niet uit hoor. wat het verleden van je hond betreft icm met zijn gedrag. dit zijn 2 verschillende dingen. een goede GT kan je hierin begeleiden want dit hoeft echt geen reden te zijn voor dit gedrag als je het weet te sturen, te voorkomen, en zo om kan buigen naar gewenst gedrag. dit is beslist niet onmogelijk of een lang traject.
Altijd even naar de dierenarts gaan. Heb dit enkele tijd geleden ook meegemaakt. je kunt geen aangifte doen. maar aangezien jouw hond gebeten is zou ik wel de kosten die je gemaakt hebt bij hem verhalen. Diegene zou jou het geld gewoon kunnen geven of het via zijn wa regelen. denk dat in goed overleg alles mogelijk is. en een tip wees voorzichtig dit keer is het goed afgelopen maar het kan heel anders aflopen mijn buurman moest zijn hondje laten inslapen na een beet van een american stafford. misschien toch de hond aan de lijn doen voor een stukje zelfbescherming voor jou en je trouwe viervoeter.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je kan geen aangifte bij de politie doen. maar wel melding hierover maken. als er meerdere meldingen zijn geweest kunnen zij een hondegeleider inschakelen en de eigenaar bijv verplichten de hond een muilkorf om te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verklaar dan ook even de min...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat doen de minkukels en minnaars hier zelden helaas.
U kunt mogelijk aangifte doen van het bijtincident;

Artikel 425 wetboek van strafrecht
Met hechtenis van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft:
1°. hij die een dier op een mens aanhitst of een onder zijn hoede staand dier, wanneer het een mens aanvalt, niet terughoudt;
2°. hij die geen voldoende zorg draagt voor het onschadelijk houden van een onder zijn hoede staand gevaarlijk dier.

Echter er moet dan wel sprake zijn van een gevaarlijk dier. Een hond is pas een gevaarlijk dier als hij alszodanig is aangemerkt, bv n.a.v. eerdere rapportages/meldingen en een
aanlijn/muilkorfgebod, of bijvoorbeeld zoals in het verleden de Pitbulls, genoemd in de RAD. (Regeling agressieve dieren).

Maak er dus in elk geval een melding van bij de politie.

Een dierenarts kan uw hond behandelen en een rapport opmaken van de verwondingen.

De kosten van de dierenarts kan u verhalen op de eigenaar van de andere hond. Stel deze eigenaar daarom zo snel mogelijk schriftelijk aansprakelijk voor de geleden schade.
12 jaar geleden
als je hond ook los liep is het niet te achterhalen welke hond er begon. miss gaf die van jouw wel signalen af (voor je uit lopen, andere hond aankijken, staart omhoog etc) waar de andere hond op in ging.
een ambull gaat een uitdaging niet uit de weg, en ze zijn volharden, maar om ze nu onder de noemer agressief te plaatsen vind ik persoonlijk overdreven én kortzichtig (zo krijgen ze idd een slechte naam, voor zover ze het nog niet hadden)

aangifte doen is een beetje boter na de vis, want je had gelijk de gegeven kunnen vragen aan deze persoon, tenzij de eigenaar agressief was uiteraard)

de eigenaar heeft de hond domweg niet onder controle, dus het kan idd wel een gevaar worden voor andere honden als de hond agressief gedrag mag en kan vertonen (want hier komt het uiteindelijk op neer: de baas laat het toe want weet niet hoe te voorkomen)

op een hond springen om hem los te maken slaat natuurlijk nergens op, hier zijn hele andere manieren voor (die minder adrenaline opwekken bij een dier, want dit is net wat deze honden aanzet tot meer actie tijdens een gevecht)

wat het wondje betreft: als het je niet lekker zit dan vind ik dat al een reden om het na te laten kijken. de bijtkracht van een ambull is behoorlijk, dus wie weet is het meer dan je oppervlakkig kan zien.

een verantwoorde baas laat zijn hond jaarlijks enten, maar bij een ontsteking of preventief kan je hond een injectie hiervoor krijgen van de dierenarts mocht het nodig zijn.

als het adres te achterhalen is maakt het in feite niet uit of er aangifte is gedaan en welke hond heeft uitgedaagd/aanleiding gaf/begon met vechten.

jij bent de persoon die schade heeft geleden door toedoen van een ander hond en de eigenaar moet deze vergoeden. hier bestaat de WA verzekering voor o.a.

verder zou ik opletten waar je hond los mag lopen om dit te voorkomen. vaak is het zo dat honden die eenmaal gevochten hebben en waarbij het niet verstandig is om het uit te laten vechten (zoals in dit geval) of waarvan een eigenaar niet weet hoe het te voorkomen/een hond niet onder controle te hebben dat honden op scheve voet met elkaar blijven staan en dan is het de volgende keer weer 'bingo'.

hoe dan ook, voor alle zekerheid even naar de DA morgen is mijn advies.

ik wens je succes met je hond, en met de afwikkeling met de situatie zelf.