Hoe kan ik het beste mijn binnenfilter (aquarium) opbouwen?

Er komen medicijnen in het water van mijn tropische aquarium in verband met blauwalg. Daarna zal ik mijn filter opnieuw gaan opbouwen qua inhoud. Ik was niet tevreden met de vorige inhoud (was voornamelijk kool). Hoe is de inhoud van het filter het best? Ik heb sponzen: groene, blauwe, zwarte en filterwatten.
Kleine bak (65l). Vissenbestandje: 9 neon tetra's, 3 meervalletjes, 5 fantoomzalmpjes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Blauwalgen zijn het gevolg van het onvolledig afbreken van O.A. fosfaten.
Of beter gezegt, je filter is te klein.
Of je filter werkt niet goed.
Of je hebt te veel vissen.
Of je hebt te weinig planten.
Of je hebt er te snel vissen in uitgezet.
Medicijnen in het water lost geen enkel probleem op en is giftig voor je kleine bak!!
Een filter moet opgebouwd zijn uit verschillende materialen, die van grof naar fijn gaan en natuurlijk met een voldoende doorstroming ( pompje)
Bedenk als je de filter op nieuw zou gaan inrichten, dat je filter enige weken niet voldoende zal werken!!
+ de giftige medicijnen kunnen uitmonden in een kleine vissenramp!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tnx! Hoe zou jij de opbouw van de filter dan voorstellen, even er van uitgaande dat ik geen chemische zooi in het water doe (was echt nodig zeiden ze in de winkel?)
Als ik nu de filter compleet vervang (dat is ongetwijfeld de grootste oorzaak van de algen ben ik achter) zou de blauwalg dan kunnen verdwijnen? Of langzamerhand vervangen?
De bak draait al een jaar met hetzelfde vissenbestandje, geen verandering dus. Planten groeien welig. Te veel organisch afval zou ook een oorzaak kunnen zijn, maar filter was niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi vlinderr, leuk je hier weer tegen te komen! ververs je wel eens het water, want dat is een van de belangrijkste oorzaken van problemen van een bak die een jaar oud is?
En met verversen bedoel ik niet bij vullen, maar een derde water er uit en schoon water er voor terug, wel op de zelfde temperatuur natuurlijk.
Een filter van actieve kool, zoals dat heet, heeft ook onderhoud nodig en heeft maar een beperkte werking.
Ik weet nog niet hoe je filter werkt?
Sommige werken van boven naar beneden, anderen precies anders om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi :) Had helemaal niet in de gaten dat jij het was haha. Ben er een tijdje tussenuit geweest :)
Ik ververs normaalgesproken wekelijks 1/3e van het water, al heb ik het in de afgelopen maanden soms iets langer laten duren ivm ziekenhuisopnamen enzo. (vandaar dat ik er iets te laat achterkwam met de algen) De filter was door een tuincentrum opgebouwd en niet juist achteraf, dus wil het nu graag goed doen. De filter zuigt van onderaf aan naar boven toe. Raad je aan: bovenin grof en dan naar beneden fijn of andersom? Ik zuig regelmatig de bodem af met zo'n plastic hevelaar aan slang, die woelt gelijk de zandbodem en grind om. De planten zitten erg onder de alg, die ben ik dus aan het schoonspoelen en uitdunnen.
tnx voor het meedenken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb trouwens aerocol meegekregen, capsules.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha, ha, ja ik ben het.
misschien heb je inderdaad te weinig ververst.
of heeft een ander wel eens gevoerd en te veel gegeven.
een filteropbouw is altijd van grof naar fijn, dus zou ik beginnen met een deel van de oude kool ( bactriën)daarna de grove watten en daarna fijne watten.
Hierdoor wordt de hele filter van binnen vuil en kunnen bacteriën gaan ontwikkelen.
Bodem afhevelen is natuurlijk altijd goed.
Even zeer spaarzaam voeren helpt ook.
En voorlopig iedere week even een derde verversen.
Koop een testsetje waarmee je alles kan testen, nitraat, nitriet en fosfaat zijn de vervuilers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aerocol ken ik niet, het zal wel zuurstof afgeven of zo iets, maar dat doen je waterplanten ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, anderen hebben gevoerd op mijn aanwijzingen, geen idee dus hoe :) En anderen gingen natuurlijk niet met emmers water sjouwen, hevelen, slakken vissen enzovoort. Dus ben weer even flink aan de slag gegaan. Het lijkt al weer aardig, visjes zijn allemaal gezond verder, nu nog de algen er uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ook alg op je planten hebt deze vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mhofman, zou ik niet doen, de hele bak draait nu alleen nog maar op de planten en die groeien nog weelderig zegt ze.
Zou je ze gaan vervangen, dan is er even helemaal niets meer, voordat de nieuwe planten gaan groeien.
Blauwalgen komen door fosfaten en als je dat oplost, zijn ook de planten weer schoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk eddijst nu nog niet de planten maar weet niet of je ze ook van de planten af krijgt zonder ze te vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de ergst besmette planten er uit gehaald. De helft van de overgebleven planten schoongemaakt. Dit blijf ik doen en hevel daarna af en ververs een gedeelte. Hoop dat het dan beter gaat. Als ik planten ga vervangen moeten ze opnieuw opstarten... ik wil er wel wat vervangen maar nu nog niet. De plantengroei is erg goed gelukkig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mhofman.blauwalgen zijn eigenlijk geen algen, maar bacteriën die leven van het overschot aan fosfaten.
Als het fosfaat probleem is opgelost, zijn de blauwalgen ook weg.
gek genoeg zijn fosfaten ook meststoffen voor planten, vandaar dat de planten goed groeien.
Mogelijk is er door vreemden te veel gevoerd, dit komt het meeste voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou best kunnen ja... logisch dus dat de planten het zo goed doen! Moet bijna iedere week wel snoeien, anders groeit het de bak uit :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel de toppen weer planten, hoe meer planten hoe meer fosfaten er op geworden en hoe meer zuurstof de planten maken, die zijn weer belangrijk voor de goede bacteriën en die breken weer vissenpoep af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor het meedenken! Inmiddels is mijn aquarium weer schoon van blauwalg en werkt het nieuwe filter (van grof naar fijn opgebouwd) perfect.

Andere antwoorden (1)

Elke dag zou ik de algen weghalen,met een slangetje de bodem afgaan.Gooi het grind weg want wassen is een heel karwei,doe dit elke dag en hou vol.Ook zou ik de koolfilters eruit halen en deze vervangen door watten deze een paar dagen laten zitten .Weet niet wat voor medicijn je wil gebruiken maar kijk daarmee uit,vervang niet alle filters in 1keer want dan haal je ook de goede bact.uit het water.Na een paar dagen ongeveer een week de koolfilters erweer bij doen en zeker er watten bijdoen bovenin.Hopelijk kan je er wat mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een zandbodem met een klein beetje voedingsbodem. Dat vervangen is een enorm karwei en niet de bedoeling denk ik? Ik wil zowiezo watten in de filter doen, maar het gaat me om de juiste volgorde. Ik zal er aan denken dat ik oude stukken spons er in laat ivm de bacteriën.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ikzelf heb de blauwe helemaal onder dan de groene dan een grofzwart daarna 2 zwartfijn en daarna de watten dus bovenin.Heb je op je zand ook alg dan moet je er toch aan geloven ben ik bang je krijgt het denk ik anders niet weg zelfs niet met een goed filter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en met aerocol? Dat kreeg ik mee van de winkel.
Ik wil het zand helemaal spoelen door te hevelen (wervelen in plastic afzuigbuis) Zou dat niet voldoende zijn? Zou niet weten hoe ik anders de hele zandbodem moet gaan vervangen, dat is geen doen joh...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wil het zand wat je hevelt wassen ikzelf zou er gewoon nieuw in doen .Kans is groot dat er alg blijft zitten en elke dag een stukje heb je al gauw je hele bak gedaan toch.En minder werk lijkt me.Van aerocol weet ik niet of het werkt ken het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat dat niet norm stuiven en troebel water geven? En is het niet te gestresst voor de vissen dan? Op sommige plekken zit wel wat organische troep onder het zand, dat heb ik redelijk weggekregen, maar niet helemaal helaas.