Bestaan er ook waterschildpadjes die heel klein blijven?

En dan bedoel ik zo'n 5 cm.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Van 5cm grote maximaal zijn er niet, de kleinst blijvende soort wordt maximaal 12cm dat zijn een aantal Kinosternon (modderschildpad) soorten.

Ook de Sternotherus (muskusschildpad of stinkpot) wordt niet groter dan 15cm.

Voor beide soorten heeft men een aquarium nodig van tenminste 80cm. lengte en een hoogte van tenminste 40cm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan hebben die schilpadden nog geluk!
velen leggen het loodje of zijn de moeite niet waard om naar de dierenarts te gaan blijkbaar. beetje beknopt info vind ik voor iemand die er zoveel van weet. het gaat bij mijn weten wat verder dan de maat van de huisvesting, maar kan me natuurlijk vergissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
n hoe wil je de kennis verkrijgen zonder dat je de dieren zelf bezit? Zoals vaker gemeld wordt geld ook hier; Schildpad blijf bij uw leest. Overigens zie ik jullie niet zo reageren als het gaat over katten. Deze dieren zijn zowel voor de natuurlijke fauna als het uitbreken van besmettelijk ziektes een enorm gevaar, dat laatste zeker als het om een dierziekte gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog niet al lees je elk boek op aarde over het houden van schildpadden dan nog durf ik te stellen dat de kennis ontoereikend is. Doordat deze hobby zo jong is veranderen de inzichten in het houden van nog elke dag (overigens gebeurd dat ook bij alle andere dieren die in gevangenschap gehouden worden). Ook al bezit je alle theoretische kennis omtrent het houden van schildpadden dan nog gaat het vaak grandioos mis. Het op de juiste wijze houden van een schildpad kan men enkel leren in de praktijk door het dier te observeren en zijn verblijf aan te passen aan zijn gedragingen, dit in combinatie met de theoretische kennis die er is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
n hoe wil je de kennis verkrijgen zonder dat je de dieren zelf bezit????? INFORMATIE? internet? contact opnemen met een opvangcentra? mensen die er meer kaas van hebben gegeten? ervaring hebben? (zucht) wat wil je anders dan, eerst aanschaffen en dan realiseren wat het eigenlijk inhoudt allemaal?
denk dat je het dan over een proefkonijn hebt, en dat is een heel ander diertje. eerst de basiskennis eigen maken lijkt mij niet meer normaal VOORDAT je een aanschaf doet.
dat leer je misschien in de praktijk, maar als het dier een tekort heeft van het een of ander en dit de basis is voor ellende (het zal het eerste sterfgeval niet zijn door domweg onwetendheid die simpel te voorkomen was) en ik vind dat kolder. de kneepjes van het vak leer je door te doen ja, maar dan heb je in ieder geval een heleboel kunnen voorkomen door het gezonde verstand te gebruiken. dit geldt voor schildpadden, paarden, honden, kweken van vissen etc. eerst de basis kennis, en dan mogelijk de rest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"INFORMATIE? internet? contact opnemen met een opvangcentra? mensen die er meer kaas van hebben gegeten? ervaring hebben?" Uitstekend!! En je kunt beginnen met een vraag te stellen op goeievraag.nl. Ik den dat de vraagsteller inmiddels al weer heel wat wijzer is geworden+

Andere antwoorden (4)

Ja, als je ze in een klein bakje kan houden. Hoe groter hun leefomgeving hoe groter dat ze worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkklare nonsens. De schildpad groeit gewoon door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan vraag ik mij af welke schildpadden er bij jullie in Nederland rondlopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cica In Nederland en België kunnen de schildpadden geen nakomelingen krijgen, het Nederlands klimaat is te koud om de eieren uit te laten komen. Was dit niet het geval geweest hadden we net als in zuid Duitsland nog een wilde schildpad populatie gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eindelijk iemand met gezond verstand ^^
Rieneke1
12 jaar geleden
wat een ontzettend dieronvriendelijk advies.
ipv te groeien, vergroeien de arme beesten.
dikke min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie het antwoord van Duckje niet als advies, Rieneke, maar gewoon als (goed) antwoord.
Even alle sentimenten over boord gooien en gewoon lezen wat er staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roodwangen zijn populair in NL, maar die worden echt 30 cm als je ze goed verzorgt. En dan hebben ze een minstens een plek met een meter water nodig plus een eiland, dus dumpen mensen ze. En ze krijgen wel dan eieren, maar die komen niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje Moolkeesje.
Rieneke1
12 jaar geleden
nee keesje, het is een slecht antwoord.
de dieren stoppen echt niet met groeien als je ze in een klein bakje houdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een dier moet gewoon kunnen groeien en heeft een fatsoenlijke ruimte nodig. kom zeg, het zijn niet de pootjes van een chinees die in je kan binden zodat het klein blijft. reken met de roodwang, zaagrug, geelwang maar op een bak van een paar honderd liter en een dikke pomp met een capaciteit van ook een paar honderd liter per uur die over (oa) actieve kool filtert, en dan nog meuren ze de keet uit als je de bak niet op tijd schoonmaakt. (bacterien, ziekten en het is 'feest' maar niet heus)
vooral als ze groeien (en dat doen ze als een gek) dobbert er van alles in de bak (van het schild) het voer is niet goedkoop, maar wat je in de potjes krijgen kan is niet voldoende voor het diertje. die van mij waren over de 30 cm, en helemaal het vrouwtjes was een kneiter van een paddo. als je ze in de sloot gooit of buiten in een vijver houdt krijgen ze geen nakomelingen, maar met een beetje goede zorg zijn ze echt niet zo lastig (binnen) te kweken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kennelijk bestaat dit waanidee nog steeds bij enkelen.
Dierenspeciaalzaken doen/deden ons dat geloven en inderdaad, echt groeien deden ze niet op het slechte voer en belabberde huisvesting....ouder als enkele maanden werd er bijna geen een.
Als dierenspeciaalzaken eerlijke voorlichting zouden hebben gegeven (de goede buiten beschouwing) waren er sinds de jaren 60 niet miljoenen (!) baby-schildpadjes onder erbarmelijke omstandigheden dood gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lool, als we zo gaan beginnen dan zijn we nog lang bezig hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weten jullie de bonsai kitten nog?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eum, zegt me vaag iets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Site: http://www.ding.net/bonsaikitten/ Meer info (die je ook even moet lezen!): http://nl.wikipedia.org/wiki/Bonsaikittens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Lool, als we zo gaan beginnen dan zijn we nog lang bezig hoor." Onbegrijpelijke reactie, De absolute oorzaak van alle ellende met schildpadden ligt bij de foute voorlichting van de dierenwinkels, kunnen we een lering uit trekken
Wat betekent overigens Lool?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg niet dat je alle dieren kan houden maar schildpadden, slangen, salamanders, honden, katten, konijnen geiten, kippen, koeien, paarden, fretten, hamsters, ratten, goudvissen, kooivissen, papegaaien, chinchilla's, muizen, spinnen,... kan je allemaal best houden. Alleen moet je weten hoe je het moet verzorgen. Das alles. En lool betekend lol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-1!!!!!!!!!!!!
Heel graag gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar Duckje, goede verzorging houdt niet in 'stop ze in een klein bakje en dan blijven ze wel klein'. Die redenatie betekent 'zorg zo slecht voor ze dat ze niet de kans krijgen ouder te worden', hoe goed bedoeld ook.
Tuurlijk kun je schildpadden houden. Maar NIET in een klein bakje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, het lukt mij wel, en ze leven nog steeds :D @ RaminL: als je denkt mij een kl**t af te draaien met mij te minnen, geen probleem hoor, ik heb al aardig wat beste antwoorden ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Nou, het lukt mij wel, en ze leven nog steeds :D"" Duckje, ik gruwel van dit antwoord!!
Het getuigt van een eigenwijsheid die ten koste van een beetje normaal bestaan van je schildpad gaat.
Zo kunnen we ook wel weer terug naar blind gemaakte vinken, hondekarren, enz. Als iedereen je hier vertelt dat je verkeerd bezig bent en je wenst dat niet te veranderen moet je dat zelf weten, maar ga dit niet lopen verdedigen met bovenstaande stelling. Je beste antwoorden zullen zeker niet met dit onderwerp verdiend zijn, want hier sla je de plank op een ergerlijke manier mis!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, ze blijven klein. Ze groeien niet en dat blijft zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet te hopen dat je ooit kinderen wilt - (ik denk niet dat je ze al hebt vanwege je onvolwassen antwoorden) - die JIJ in hun groei gaat belemmeren, zoals je dat nu met je schildpadden doet. Bij kinderen is dat namelijk eveneens mogelijk, alleen dan strafbaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp al die commotie over het antwoord van Duckje niet!
Nergens uit zijn (originele) antwoord blijkt, dat hij schildpadjes mishandelt, of anderen adviseert dat te doen.
Het valt mij hier vaker op,dat se soms enorm overtrokken wordt gereageerd op een in mijn ogen onschuldig en goed gemotiveerd antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap dat soms ook niet moolkeesje. Echt niet. Volgens mij zijn hierdoor al veel gebruikers gestopt. (wat jammer is) Maar ik ben zo niet ;)
De waterschildpadjes die in de dierenhandel verkocht worden zijn roodwangschildpadden en worden zo'n 25 a 30 centimeter groot. De vijvers in de parken zitten er (helaas) vol van, vermits mensen ze lief vinden en nadien geen andere mogelijk zien dan ze te dumpen, ten koste van de inheemse fauna. Van een minisoort is mij niets bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
roodwangen worden niet meer verkocht, tegenwoordig zijn het geelwangen.
lood om oud ijzer.
c+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een plus van mij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en mij+, de twee minnen begrijp ik niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roodwangen zijn inderdaad beschermd, mag je alleen nog maar houden met een CITES. De meeste zijn dus geelwang, geelbuik, zaagrug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De klok en de klepel: Roodwangen zijn niet beschermd, maar verboden te importeren en/of van uit de handel te koop aan te bieden. De regel is in 1979 (dacht ik ) ingesteld om te voorkomen dat deze soort in Nederland voor faunavervalsing zou zorgen. Destijds werd (o.a. door mij) naar De Haag al aangegeven dat het probleem zich dan naar verwante, eveneens makkelijk te fokken, soorten zou verschuiven.
Om voor mij tot op de dag van vandaag onbegrijpelijke redenen werden destijds alleen de roodwangen en de larven van de brulkikker op deze lijst gezet. Het houden van roodwangen is dus helaas niet aan een cites verklaring verbonden, domweg omdat ze niet met uitsterven bedreigd zijnen dus beschermd moeten worden.
nee die bestaan niet.

er zijn wel kleineren soorten (die ook klein blijven) maar die zijn een pain in the ass om ze gezond door het leven te laten gaan.

de voeding en verzorging komt erg nou en is zeker niets voor een leek.

schildpadden zijn uberhaupt geen geschikte huisdieren. ze leggen vroegtijdig het loodje of belanden in de sloot/opvang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb al meerdere jaren met succes verschillende soorten schildpadden, niks pain in the ass. Gewoon net als een hond de juiste huisvesting en voeding, geen centje pijn. Dat ze in sloten beëindigen komt vaak door antwoorden zoals dit, gegeven door mensen die geen verstand hebben van reptielen laat staan van schildpadden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theo
als je goed kan lezen heb ik het mijn tekst over een LEEK op paddogebeid.
zoals hierboven al gezegt is: dan stel je je vraag niet hiero want hier ben je dan aan het verkeerde adres. maar je weet het zo goed maak ik uit je tekst op:
informeer eens bij opvang naar impulsaanschaf, dan snap je zelf ook wel dat het onzin is dat die dieren in de opvang komen door dit soort antwoorden (ik moet mijn lachen gewoon inhouden, sorry wat een onzin zeg...) en ja, ik heb ze zelf ook gehad TOT het bittere eind toe. het waren herplaatsers omdat er weer iemand zo gochem was om het voor de leukigheid aan te schaffen zonder ook maar een minuut te denken over de eisen die de dieren stellen. niet iedereen heeft plek voor een 300 liter bak met een eheim pomp, speciaal licht, temperatuur, vochtigheid, voedsel, kennis van ziekten en alle andere dingen die er bij komen kijken. NAUW bij komen kijken, maar goed, als jij denkt dat ik er geen verstand van heb bazel ik niet eens over mijn reptielen en wens je een fijne dag verder. doei doei!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@cica dank je wel voor het plusje en de reactie :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf schilpadden dus dikke zever dat ze geen geschikte huisdieren zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist omdat ik weet dat het houden van schildpadden niet moeilijk is zie ik het probleem niet waarom mensen niet aan deze fantastische hobby zouden mogen beginnen. Mensen voorzien van de juiste informatie is veel belangrijker, of dit nu is op GV of een ander medium maakt niets uit, het is zelfs zeer belangrijk dat op alle sites dezelfde informatie verstrekt wordt. En deze opmerking schokt mij helemaal: "Iemand die oprecht een schildpad met de juiste kennis wil huisvesten, bevind zich niet op GV, maar op gespecialiseerde forums en sites." Met deze opmerking zou ik zelfs niet mogen reageren op deze site. Als laatste wil ik vragen wat jullie antwoorden als iemand hier vraagt hoe een goudvis te huisvesten. Daar sterven er in gevangenschap in Nederland jaarlijks meer van dan er wereldwijd schildpadden zijn en ook deze worden in de vrije natuur vrij gelaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol, met andere woorden bedoel je dat hier geen experts op het forum zitten. Juist ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe noem jij dit dan?
Rieneke1
12 jaar geleden
+ euca.
heb 15 jaar roodwangen gehad, en het is idd geen sinecure als je het goed wil doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Cica Jou opmerking kwam wel als zodanig over. Blijf toch van mening dat ook hier dergelijke vragen gewoon gesteld moeten kunnen worden zonder dat er allerlei uitlatingen komen van niet aan beginnen etc. Juist het geven van goede correcte informatie zal de mensen de juiste weg wijzen. Waarom het zo vaak misgaat met schildpadden? Daar heb ik ook een mening over. Kijk is hoe weinig er te vinden is, buiten die paar sites, over schildpadden op het internet, kijk is hoe weinig boeken er in een bibliotheek liggen over het verzorgen van schildpadden, kijk is hoe weinig boeken er in een winkel te koop zijn over het houden van schildpadden, kijk is hoe weinig verkopers weten van een schildpad en daardoor de verkeerde informatie verstrekken. Juist door de mensen op een juiste wijze voorlichten op elke site waar een vraag verschijnt omtrent schildpadden zal veel meer leed voorkomen, het is ook daarom dat ik de minimale maten voor het aquarium in mijn antwoord heb staan. @Rieneke Dan heb jij toch iets grandioos verkeerd gedaan. De Trachemys scripta elegans (roodwang schildpad) is één van de schildpadden die het makkelijkst te houden zijn in Nederland en ook de meeste kans hebben om een winter te overleven. Op volwassen leeftijd eten ze voornamelijk plantaardig voedsel (af en toe wat vlees is nodig maar ge pre) en door hun platte vorm vangen ze veel zonlicht / warmte zodat ze hier in openwater zouden kunnen leven. Dus met andere woorden; Een goed afgezette vijver van minimaal een meter diepte, een zonnige ligplek, veel waterplanten en andijvie, af en toe wat kip of een lekker mals biefstukje en het dier kan veertig jaar oud worden.
Rieneke1
12 jaar geleden
@theo, roodwangen hebben wel degelijk regelmatig vlees en vis nodig, naast groente en fruit. zo,n vijver is helaas moeilijk te realiseren op een bovenwoning. mijn schildpadden waren 33 en 37, toen ze via stichting aap naar een reservaat in italie verhuisd zijn.
ik kon ze niet bieden wat ze nodig hadden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theo als jij je zo verdiept in het paddo wereldje moet jij als geen ander weten hoeveel van de paddo's er vroegtijdig het loodje leggen. daar kan je lang of kort over lullen maar als je dat ontkent ben je gewoon niet reeel. vraag aan een willekeurige dierenarts wat de klachten zijn waarmee schildpadden binnen komen, en dan wil jij zeggen dat het wel meevalt? al die dierenwinkels vertellen je niet dat ze meer moeten hebben dan de garnaaltjes uit het potje, dat ze binnen redelijke korte tijd uit het mini bakje groeien, dat ze speciaal licht nodig hebben voor hun schild, dat de luchtvochtigheid belangrijk is (lastig met een open bak) dat ze ook verkouden worden (hey dat zegt wat over de temperatuur!) ze vertellen je ook niet dat het enorme vervuilers zijn als je geen dikke pomp hebt met een fatsoenlijke capaciteit en je het niet blijft redden met een lullig binnenfiltertje, je hoort ook niet dat ze weleens in je vingers kunnen hangen omdat het rovers zijn. ruwe stenen die het schild kunnen beschadigen? goh!
tekort of teveel an vit A, B1, D3? goh wat is dat toch? mineraal tekort (kalk 9 van 10 keer) jemig.. kan dat ook?
legnood? wat is dat nou weer dan? longontsteking, schildrot, parasieten, Prolaps,Otitis media en ga zo nog maar even door.
ook dit hoor je niet in een dierenwinkel waar die leuke kleine groene schildpadjes in de etalage triggeren tot een impulsaanschaf. als dit soort dingen HOOR je te weten voor je aan een schildpad begint en daarom is dit niet de plek om je in te lezen want het is hier geen forum. het komt gewoon heel erg nauw met die dieren en als je DAT snapt is het een hele mooie hobby, maar op het moment dat mensen hier hun vraag stellen hebben ze zich er duidelijk niet in verdiept. maar je mag dat gerust ontkennen hoor, ik lig daar niet wakker van als je zegt het beter te weten.
er zijn niet voor niets zoveel schildpadden opvang centra's, dit is echt niet omdat mensen zich NIET hebben vergist in hun huisdier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is dit dan? Geen forum ok, wat dan wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen antwoord, een moderator die het zelf niet weet, vreemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theobdn: 36 ervaring als asielbeheerder van met name waterschildpadden heeft me doen concluderen dat overwinteren buiten absoluut af te raden is en dat de diepte van de vijver vooral geen criterium is. Inmiddels weten we dat bijvoorbeeld de streek waar hij gefokt is kan meebepalen hoe goed de schildpad een (gedwongen!) winterslaap kan overleven. Verder spelen zaken als lichamelijke gesteldheid, wormen, zuurstofgehalte (bladeren op bodem?) en vele andere factoren een rol in de overlevingskansen, vooral gemeten over meerdere jaren. Vooral na de wat zachtere winters krijgen we veel meldingen over schildpaddenlijken.
.Jou voorstelling van zaken is m.i. dus te kort door de bocht. We zijn bekend met ervaringen zoals de jouwe, echter bedenk dat je helaas een uitzondering bent op de spreekwoordelijke regel.
ja, schildpadden groeien met het bakje mee. als je een grote bak heeft wordt de schildpad groot en doe je hem in een klein bakje blijft hij klein.