Rat met een tumor wat moet ik nu doen?

Hoi ik ben in bezit van 2 tamme ratten.
De ene is nog jong en nog niet eens 1 jaar.
De ander is 2 en een half jaar.
Het zijn 2 vrouwtjes.

Nou heeft mijn oudste rat een tumor dicht bij haar rechter achterpoot zitten.
Omdat het diertje al best op leeftijd is willen we er niks aan laten doen.

Maar nu:

De tumor die zij heeft is zo groot als een knikker.
Mijn vriend vind dat ik haar moet laten inslapen.
Maar naar mijn idee heeft ze er verder geen pijn aan.

Ze rommelt nog steeds lekker in haar kooi.
Ze eet en drinkt verder goed.

Maar ik merk dus niet of ze er pijn aan heeft.

Wat vinden jullie?
Moet ik haar in laten slapen of nog even aankijken?

Ik heb nooit eerder ratten gehad maar wat zijn de tekenen dat zo'n diertje pijn heeft?
Ik zou denken stil zitten en niet meer eten.

Ik vind het zo moeilijk.
Die bult is langzaam steeds groter aan het groeien.
Maar ze is echt al aardig op leeftijd en om haar te laten helpen eraan is misschien alleen maar rekken.

Wat vinden jullie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.5K

Antwoorden (8)

Ik vindt dat je naar een dierenarts moet gaan met je rat!

Ik heb zelf een parkietje gehad die een tumor had en ik wilde toch echt wel van iemand die er verstand van had horen of mijn vogeltje wel of niet
pijn had.En of hij misschien toch uit zijn lijden verlost moest worden.
Maar de 1e vraag was wel:is er wat aan te doen?
Ik vindt het eigenlijk wel een rare instelling om te zeggen dat je er niets aan wilt doen omdat het diertje op leeftijd is.
Alles wat leeft kan pijn ervaren.
En als je een huisdier hebt moet je er voor zorgen:of het nu een hond of een kat,of een vogel of een rat is.
Dus ik zou zeggen:vraag aan de dierenarts wat hij er van vindt.
Iemand die er voor geleerd heeft kan je het beste advies geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze eerste rat die kreeg ook overal tumoren. We zijn er mee naar de dierenarts geweest. Deze kon hem wel opereren. Maar de kans dat ze terug komen zijn erg groot. Ook zit er een groot risico aan de operatie vast dat ie het niet overleefd. We hebben het een week aangekeken, maar we vonden het te zielig! Hij begon ook af te vallen, minder actied e.d. We hebben hem in laten slapen. Hij was ruim 2 jaar. Tumoren zijn doodsoorzaak nummer 1 bij ratten... Afgelopen week hebben we een andere rat laten inslapen. Haar rechtervoorpoot was een en al gezwel. Heel zielig! Ook ruim 2 jaar! Je moet zelf de afweging maken of je haar wil laten helpen. Er zitten ook bepaalde kosten aangebonden! Je dierenarts heeft die verstand van ratten? De meeste namelijk niet... Moeilijke beslissing! Je hecht je snel aan die beestjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan je helaas geen leuk antwoord geven.

Je bent namelijk verplicht om met de rat naar een dierenarts te gaan, ook in dit geval geld dat je een dier niet de noodzakelijke hulp mag onthouden.

Je kunt van buitenaf niet zien of het een goed- of kwaadaardige tumor gaat, ook verbergt een dier zoveel mogelijk pijn, een roofdier met pijn wordt gedevalueerd naar een prooidier en is ten dode opgeschreven als een ander roofdier ziet dat het dier niet meer instaat is om normaal te bewegen.

Bij deze leeftijd van jouw at betekent het vaak dat het diertje wordt ingeslapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het slaat nergens op om dit geval te spreken over prooi- en roofdieren. Het diertje wordt als huisdier gehouden, bovendien schrijft de vragensteller dat het beestje nog lekker beweeglijk is, goed eet en drinkt. Je hebt duidelijk geen verstand van tamme ratjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blij dat je menselijke trekken toekent aan dieren. Een rat is een roofdier en zijn instinct zal blijven werken als een roofdier en niet op een wijze zoals wij mensen denken. Als je een beetje dierengedragskunde hebt bestudeerd weet je al dat een dier instinctief reageert, ook een dier dat gedomicilieerd is. Overigens bestaan er geen tamme ratjes, dit zijn enkel dieren die in gevangenschap gehouden worden en die gewend zijn aan de mens. Deze ratten bijten als ze zich bedreigt voelen net zo hard als een "wilde" rat die zich bedreigt voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer zo'n opmerking die kant noch wal raakt. Hoe komt je erbij dat ik menselijke trekken toeken aan dieren?! Op je toekomstige reacties m.b.t. dit onderwerp zal ik niet meer reageren, want een genuanceerde discussie is onmogelijk met jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me duidelijk. Jij beweert dat een roofdier dat in gevangenschap gehouden wordt plotsklaps geen roofdier meer is en dat het dier zich aan die veronderstelling houdt. Typisch een menselijke redenering en als je dat door trekt naar een dier ken je een dier menselijke trekken toe, zover ik weet hebben enkel primaten menselijke trekken en alle andere diersoorten de trekken die bij die diersoort behoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laatste reactie: de minnen bij je antwoord spreken voor zich.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel ik vind dat je zeker een morele verplichting hebt naar je huisdieren toe, ben je zeer zeker NIET verplicht met een zieke rat of muis ofzo naar de dierenarts te gaan. Je mag er ook voor kiezen het diertje zelf uit zijn lijden te verlossen. of de natuur haar werk laten doen, als je dat aan kunt zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haar zelf uit het lijden verlossen mag als je dat kan doen op een wijze waarbij het dier geen onnodige pijn lijd. Wat betreft de natuur zijn werk laten doen zijn de laatste jaren de inzichten toch gewijzigd. Zeker omdat het een diersoort betreft waarvan men bij voorbaat kan weten dat er dergelijke problemen gaan ontstaan stelt het DB (LID) en de rechterlijke macht zich tegenwoordig wat anders op tegen dergelijke gevallen. Het diertje heeft namelijk de ziekte niet op een natuurlijke weg verkregen, als mens zullen we dan moeten zorgen dat het dier zo min mogelijk lijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou er persoonlijk ook niet over piekeren ; mijn punt was dat het niet VERPLICHT is. Je draait er niet voor de bak in ofzo, en krijgt er ook geen boete voor - mits je goed voor het beestje zorgt, maar mishandeling of verwaarlozing is weer iets anders dan humaan(geen idee hoe, hoor) laten sterven of versterven. Ik vind het altijd wel grappig om te zien hoe mensen een dier dat ziek is gewoon laten sterven ongelofelijk onverteerbaar vreselijk vinden, terwijl we het met mensen de normaalste zaak van de wereld vinden ; euthanasie en vrijwillige levensbeëindiging zijn nog steeds enorme taboes, maar niemand zou er twee keer over nadenken zijn doodzieke hond een spuitje te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het eigenlijk wel met theodbn eens... En volgens de dierenbescherming is een juiste behandeling wel degelijk verplicht. Buren van een kennis van me zijn verhuist en hebben de kat achtergelaten. Hun hebben tegen mij gezegd dat als je aan kunt tonen dat het hun kat is (getuigen) je hun aansprakelijk kunt stellen voor de medische kosten die gemaakt moeten worden (beestje is inmiddels ziek).
Mijns inziens moet je juist niet met je ratje naar de dierenarts. Ratten zijn van oudsher gekweekt op gevoeligheid voor kanker, voor gebruik in laboratoria. Ik heb zelf ook ratjes gehad en me destijds veel in ze verdiept. Een ratje wordt meestal maar een jaar of 2 à 3 helaas. Dat komt vooral door die gevoeligheid voor kanker. Als jouw ratje een happy indruk maakt, lekker beweegt, klimt, eet en drinkt, is er geen reden om er iets aan te laten doen. Hij zal zich er namelijk niet beter door voelen en waarschijnlijk zo'n enorme klap van de ingreep krijgen, dat hij het niet overleeft. Zodra je merkt dat hij stil wordt, niet meer zoveel beweegt, minder eet en drinkt, heeft hij er wél last van en kun je overwegen om hem in te laten slapen. Opereren heeft volgens mij geen enkele zin, integendeel zelfs, want de tumoren komen zeker terug en soms juist ten gevolge van een operatie nog sneller.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus jij raad mensen aan om de dierenwelzijnswet te overtreden. Een dier de nodige zorg te onthouden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin en kortzichtig om meteen te gaan generaliseren. Ik raad niemand per definitie aan een dier de nodige zorg te onhouden. Ik ben er in dit geval echter van overtuigd dat een dierenarts die met het lot van zo'n ratje begaan is, precies hetzelfde zal adviseren. Sterker nog, mij is destijds een soortgelijk advies gegeven.
Goed en vooral slecht nieuws. Je ratje heeft bijna zeker een "mammatumor" (borstkanker dus).
Het is helaas zeer frequent bij ratjes, maar het doet gelukkig geen pijn.

Gezien je ratje al 2,5 jaar oud is, is het eigenlijk zinloos om het te laten opereren. Deze tumoren zijn vlot te verwijderen, maar de ratjes overleven vaak de verdoving voor de operatie niet en zoals anderen al aanhaalden: haal je de grote tumor weg, dan groeien de uitzaaiingen eens zo snel.

Concreet kan je het best goed aanzien en pas naar de dierenarts gaan zodra er wondjes (zweertjes) aan de tumor komen of als je ziet dat je ratje zich "ziekjes" begint te gedragen. Dat is vaak het teken dat er uitzaaiingen zijn op andere plaatsen en dan moet je niet meer wachten.

Wel opletten: vraag aan je dierenarts of hij/zij al ooit ratjes of kleine knaagdiertjes heeft laten inslapen. Je gaat best naar iemand die daar verstand van heeft. Nu heb je alvast nog enige tijd om een goede dierenarts te vinden die je helpt als het zover is.

Sterkte !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe is er vastgesteld dat het dier geen pijn of "last" heeft van het tumor? Wetgeving is in deze zeer duidelijk, je mag het dier niet de nodige zorg onthouden en / of laten lijden. Aan bijna zeker of waarschijnlijk heeft de vraagsteller niets. Het gaan zitten wachten tot er pijn is of tot er "zweertjes" te zien zijn is wachten tot het dier ernstige pijnen krijgt alvorens men ingrijpt terwijl men al weet dat dit gaat gebeuren. Men laat een dier dan onnodig lijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mammatumoren zijn pijnloos. Het gaat om het type tumor en dat is echt wel gekend; er zijn trouwens meerdere handboeken over "geneeskunde voor (labo-) ratten".
De zweertjes zijn trouwens ook pijnLOOS.
Je laat je ratje dus echt niet lijden. Je mag je ratje inderdaad niet laten lijden. Maar dit is (helaas of gelukkig) een pijnloos proces. Maar om hygiënische redenen en omdat de kanker dan in een vergevorderd stadium raakt, kan je beter dan je ratje laten inslapen. Het heeft immers niet erg lang meer te leven dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reden waarom ik "bijna zeker" schrijf, is omdat ik het ratje niet gezien heb en in geneeskunde is bijna niets 100% zeker. Bijna altijd gaat het om mammatumoren bij ratjes en aangezien het vlak bij de poot is (ik ga ervan uit dat het buikzijde en niet rugzijde is) is dat bevestiging dat het inderdaad om mammatumoren gaat. Een foto zou al meer verheldering brengen, een onderzoek nog meer. Ik heb me trouwens jaren verdiept in de geneeskunde van ratjes. En heb jaren tientallen ratjes gehad (waaronder ratjes met mammatumoren, sommige laten opereren trouwens) dus ik spreek me hier niet "zomaar" over uit. Hopelijk kan dat wat geruststelling geven dat ik het echt wel goed voor heb met ratjes en dat dit advies in het welzijn van het ratje is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, vierkantswortel! Theodbn heeft duidelijk geen verstand van zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus we gaan op een afstand achter een schermpje zitten gokken wat het dier mankeert? Schandalig. Als je een dier neemt ben je verantwoordelijk voor zijn gezondheid, als je niet weet wat het dier mankeert ga je niet op een internetsite vragen wat het dier mankeert maar ga je naar een dierenarts, die zien het dier en kunnen een diagnose stellen, geen enkel persoon op internet, zelfs een dierenarts niet (kijk maar op dierennieuws.nl, dat wordt geleid door één van de meest bekende dierenartsen van Nederland).

Daar geen enkel persoon hier op deze site exact weet wat het dier mankeert kunnen onze adviezen er toe lijden dat het dier onnodig lijd en zijn we in overtreding met de dierenwelzijnswet, een bezoek aan de dierenarts is dus tenallentijde noodzakelijk. Een bezoek aan de dierenarts behoort een standaard advies te zijn bij elke vraag omtrent een niet gediagnosticeerde aandoening bij een dier. @kruidenvrouw Ik weet dat ik geen verstand van zaken heb, daarom zit ik in een adviesraad die, direct danwel indirect, zowel de regering, IUCN als organisaties die zich bezighouden met het beschermen van bedreigde diersoorten adviseert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
theodbn, als het "gokwerk" zou zijn, zou ik zeker aanraden naar een dierenarts te gaan. Helaas is dit een zo vaak voorkomende ziekte bij ratjes dat ik er eigenlijk zeker van ben dat het om een mammatumor gaat. Maar neem gerust de proef op de som door deze persoon naar een dierenarts te sturen die wat afweet van ratjes om tot dezelfde conclusie te komen. 't Is niet omdat dit zo "onmenselijk" lijkt, dat het niet de juiste conclusie is. Er zijn trouwens helaas ook genoeg vrouwen (mensen dus) die met dergelijke tumoren blijven lopen en met de verzweringen totdat ze uiteindelijk naar de arts gaan omdat de zweren stinken (pijn doen ze immers niet). Er zijn hier op goeievraag trouwens veel te vaak vragen die best rechtstreeks aan een arts of dierenarts gesteld moeten worden en waarnaar dan ook vaak genoeg verwezen wordt. Dit is geen zaak van dierenverwaarlozing als je dit dier nog zijn laatste goede dagen gunt. Mocht je enige kennis van ratjes en tumoren hebben, zou je ongetwijfeld tot dezelfde conclusie komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer en schokkend dat ik moet lezen dat @theodbn, naar eigen zeggen zonder verstand van zaken, in een adviesraad zit die adviseert inzake de bescherming van bedreigde diersoorten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het idee dat adviseren over het beschermen van bedreigde diersoorten ook een hele andere 'tak van sport' is dan geneeskunde bij (laboratorium)ratten. Maar verbeter me als ik het fout heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad stippel.
Ik denk dat we wat milder mogen zijn naar elkaar toe. Ongetwijfeld heeft theodbn de nodige kwalificaties om te doen waar ie goed in is. En ik kan me voorstellen dat dit ook een bezorgdheid om huisdieren met zich meebrengt. Als we elk in ons vakgebied blijven en trachten de raad te geven waarvan we verstand hebben, staan we samen sterk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt hoogtijd dat er is goed gelezen wordt. Het advies betreft niet enkel dieren die in de natuur leven maar meer dieren die in gevangenschap leven. Dus ook het welzijn van dit soort ratjes. Mijn raad mag je gerust in de wind slaan, bedenk ook waarom deze regering 500 aimalcops wil opleiden, dat is niet om hen op een bankje in een plantsoen neer te zetten. Dan stop ik met deze discussie met een laatste opmerking over een stukje tekst van vierkantswortel: "Als we elk in ons vakgebied blijven" Heel goed idee. Een dierenarts voor dierengeneeskunde. Een medicus voor aandoeningen bij de mens. Dierenwelzijn bij mensen die daarvoor gestudeerd hebben. etc. etc.
2 1/2 jaar is een respectabele leeftijd voor een rat.

elke rat heeft een erfelijke vorm van kanker, dus het is helaas niets meer dan een gebed zonder eind. elke rat zal uiteindelijk sterven aan kanker of aan de gevolgen van kanker.

als je wacht tot ze niet meer eet vind ik persoonlijk dat je eerder in had moeten grijpen. sommige gezwellen vergen zoveel energie dat een dier MOET blijven eten omdat ze anders verhongeren ook al eten ze nog zoveel.

de vorm van een knikker is voor ons niet zo groot, maar in verhouding met het lichaam van een rat is het natuurlijk enorm.

je zou je dierenarts er naar kunnen laten kijken. als het niet op het bot/gewrichten/pezen/spieren zit vastgegroeid heeft ze er waarschijnlijk minder last van en kan je het eventueel nog even aankijken.

hou wel in de gaten dat het ENORM hard kan gaan groeien ineens.

mijn ratjes hadden een gezwel in hun koppie en gingen van de een op de andere dag scheef lopen en waren aan 1 zijde veel zwakker. ik heb ze in laten slapen al konden ze zich nog wel redden.

de DA zal je meer kunnen vertellen, en ook kunnen vertellen wat verder de conditie is van je ratje, want het uiterlijk en natuurlijke gedrag kan soms enorm bedriegen.

zelf zou ik niet laten opereren. kanker komt hoe dan ook terug, je rekt maar heel even het leven, en de vraag is of het ratje nog uit de narcose komt.

wil je de dierenarts er niet naar laten kijken denk ik persoon dat het idd het beste is om meer ellende te voorkomen en het diertje in te laten slapen voor dat het verder af gaat takelen, want dit is helaas wel het vooruitzicht.

sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hey, wij hadden ook 5 ratten ze zijn allemaal doodgegaan, op 1 na die van mij. Eva is haar naam. ze heeft tumor op haar borst en haar poot. ik weet ook niet wat ik moet doen want ze heeft het al een jaar, en ze blijft maar doorvechten. wij zijn nog niet bij de dierenarts geweest maar het word steeds groter. en het is ook smerig om met die bult in de kooi rond te slepen, nu verschoon ik elke dag haar kooi. je moet opletten of ze EET, DRINKT, POEPT, PLAST, OF ZE NIET STEEDS NIEST EN OF ZE PIEPT. wij hebben ook het idee om haar te laten inslapen, maar alles gaat nog goed. zd is nu al 3 en een half jaar oud terwijl ratten maar 2 kunnen worden dus wij denken ook dat ze bijna doodt gaat. Maar als je geen tijd hebt om voor haar te zorgen dan moet je haar denk ik laten inslapen.... maar dat is jou keus
nog veel succes met jou ratten, ik hoop voor jou dat het gewoon overgaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle TAMME ratten in stammen helaas af van laboratoriumratten, die speciaal gefokt zijn om kanker te krijgen. Dat krijgen ze dan ook eigenlijk allemaal vroeg of laat. Waar en in welke vorm verschilt, maar gemiddeld wordt een tamme rat niet ouder dan een jaar of twee, hooguit drie- en dan heb je het heel goed gedaan. Veel overleven nauwelijks het eerste jaar.

Eigenlijk is er ook niks aan te doen ; ook als je een rat hebt met een tumor, die eenvoudig te verwijderen lijkt, zal het beestje OF niet bijkomen uit de narcose (en die kans is vrij groot), OF vrij snel daarna weer een tumor of een nieuw vorm van kanker krijgen. Ik heb één rat gehad die in een paar dagen tijd een gezwel ontwikkelde groter dan een pingpongbal !! Verder leek ze total niet ziek, maar uiteraard laat je zo´n knobbel niet zitten. Helaas is ze niet uit de narcose gekomen. Een andere rat ging steeds moeilijker ademen, at niet meer, speelde niet meer, en die heb ik gewoon laten inslapen. Dat hele proces duurde ook nog geen week.

Haar er aan laten helpen is inderdaad alleen maar rekken. En vermoedelijk niet al te lang ook.l De kans echter dat ze dat overleeft is niet groot. Misschien is het zelfs een financiële keus : proberen te opereren of meteen laten inslapen. Ook in het eerste geval namelijk zit je wel zo ongeveer aan de maximum leeftijd.

Als je haar met die tumor laat doorlopen, zal die over de grond gaan slepen, en op een gegeven moment zal de huid kapot gaan, kan ze ontstekingen krijgen en natuurlijk pijn. Ook loop je niet meer soepel met een tumor de helft van je eigen gewicht. Zo ver kun je het beter niet laten komen. Je kunt het nu wellicht nog even aanzien, maar als ze zichtbaar last er van begint te krijgen, wordt het wel tijd om in te laten grijpen.