Hoe helpen wij onze pup van inmiddels 11 weken van zijn staartjaag obsessie af??

Al sinds hij in huis is (op 7 weken leeftijd) Jaagt meneer achter zijn staart aan. Geen aandacht aan gegeven, en op momenten dat we verwachten een show te krijgen geven we hem wat te doen (voerspeeltjes of denkspeeltjes of even een trainingssessie etc.) Maar meneer blijft het leuk vinden om zijn staart te pakken en ik weet niet meer op welke momenten hij dat doet. Eerst dacht ik uit frustratie omdat hij geen aandacht krijgt (van ons of andere 2 honden). Maar nu zie ik het hem ook doen tussen het spelen door... Help??? :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cica: hm, ja dat dacht ik eerst ook wel, zou nog steeds kunnen, maar het word wel steeds erger en op steeds gekkere momenten. Net zette ik hem in zijn bench als anders, niks aan de hand en hij ging als een gek (in zn bench) rondjes rennen achter zn staart aan. Hij kluift er ook op als hij ligt en ik wil niet gaat hij door het kluiven straks een bruine staart punt heeft, hij is zo mooi wit <3 haha. Ik weet niet meer hoe ik het kan voorkomen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cica: hm, ja dat dacht ik eerst ook wel, zou nog steeds kunnen, maar het word wel steeds erger en op steeds gekkere momenten. Net zette ik hem in zijn bench als anders, niks aan de hand en hij ging als een gek (in zn bench) rondjes rennen achter zn staart aan. Hij kluift er ook op als hij ligt en ik wil niet gaat hij door het kluiven straks een bruine staart punt heeft, hij is zo mooi wit <3 haha. Ik weet niet meer hoe ik het kan voorkomen... @stefvh: ik snap wel wat je bedoeld, maar ik weet dat dit zelfbelonend en aangeleerd gedrag is. Ik ken verhalen van honden waar niet mee te werken was (training) omdat ze bij kleine frustratie meteen achter de staart aan rende en over het trainingsveld tolde. Aangezien onze pup al een mannetje met handleiding is wil ik dit dus voorkomen... het lijkt voor hem een uitlaatklep te zijn....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cica: ja het is een hele vrolijke pup!! Hij doet het ook niet 24/7, maar wel steeds vaker. Het is een pittig beestje en geeft duidelijk grenzen aan (grommen als je hem van de bank/bed af tilt of als hij een botje heet) maar hier mee zijn we op de puppycursus een heel eind mee en heeft in de afgelopen week al geen een keer meer tegen mij gegromt (wel tegen moeder en vriend). Maar verder kan hij het super vinden met de andere 2 honden en is echt stapel verliefd op de kat en is ook heel sociaal naar alle beesten in en buiten huis. Ook naar mensen trouwens!! Dus ik weet t even niet meer met dat staart jagen..
Ivana
12 jaar geleden
Na dit gelezen te hebben gaan bij mij alle bellen rinkelen. Cica, dit is meer dan een rangorde probleem. Als dit nu niet doorbroken wordt heb je voor altijd een probleemhond.
Automutilatie bij honden en bij mensen (ze doen voor elkaar niet onder) zijn levensbedreigend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hier al meerdere malen met de hondentrainster over gehad (we gaan met hem sinds 3 weken naar cursus). Die denkt dat het grommen meer uitproberen is naar de reactie die erop volgt.
Ik krijg ook zeker niet het gevoel dat hij denkt boven mij (of andere gezinsleden) te staan. Hij wacht netjes bij zijn voer bak tot hij mag eten, loopt netjes mee, grist geen koekjes uit handen, maar pakt ze heel netjes aan. Ik ben ook niet een van de domme kwa honden, maar dit is iets wat ik wel belangrijk vind. De trainster zegt nu dat we als hij gaat staartjagen allemaal de kamer moeten verlaten zonder wat te zeggen, dus we gaan het beleven....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ze vind het nu nog ongewenst gedrag, maar zit er wel bovenop omdat ze meerdere gevallen met dit probleem heef gehad!!
Ivana
12 jaar geleden
Als je schrijft dat hij liggend al op zijn staart gaat kluiven, kan je het langzamerhand niet meer als een spelletje zien.
Als je trainster geen Alpha-therapeute is, maar hondentrainster (en die zijn in eerste instantie niet voor probleemhonden) kan ze het wel eens te lichtvaardig inschatten.
Verder zeg ik er niets meer over. Van hieruit kan ik je geen toegepast advies geven. Het enige dat ik kan zeggen is dat een opgeleide hondentherapeute hier zeker op zijn plaats zou zijn.
Waarom zou je het risico nemen en die 60 euro (of zoiets) niet uit willen geven om erger te voorkomen?
Het allerbeste gewenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ivana: ik weet niet precies of ze alpha-therapeute is, maar ik ga het zeker met haar bespreken. En begrijp me niet verkeerd!!!! Ik heb werkelijk alles voor dat beestje over dus 60 euro meer of minder maakt me niet uit, ik wil alleen niet nu een andere thertapeute erbij, ik weet dat ze gedragsdeskundige is, dus als ik nu naar een ander stap, voel ik me een beetje een landverraadster :p. Super bedankt voor je tips etc en ik zit er boven op!!!!!!!

Het beste antwoord

In het boek van Jan Fenell: De vrouw die naar honden luistert, beschrijft ze het gedrag van staartjagers en voetenknagers.

Het opschrift van het hoofdstuk luidt: Voetenknagers en staartjagers:zenuwpezen en hoe je ze kunt redden.
Ze zegt dat de onderliggende oorzaak steeds dezelfde is. De hond is overweldigd door verantwoordelijkheid. Hoe dat bij een pup van 11 weken in elkaar steekt, kan ik vanuit hier niet direct verklaren.
Ze zegt dat je dit gedrag zeker niet moet laten voortduren. Het is dwangmatig en zo gauw het wordt getolereerd zal het inslijten en heel moeilijk terug te draaien zijn.

Zij onderbreekt het gedrag onmiddellijk. Bestraft het niet, maar eist ander gedrag en beloont ieder gedrag dat na onderbreking van het staartjaren te zien is. Zowel het hierkomen als het braaf gaan zitten. Het aandacht hebben voor andere zaken dan de obsessie, alles belonen met zachte stem of een versnapering.

Als het dan inderdaad gaat om een hond die nerveus is (dat is zo volgens haar) dan moet je niet met harde hand straffen maar rust, rust en rust is dan het sleutelwoord. Tegen dit soort honden moet je opbeurend en vrolijk praten, liefst fluisteren. Ze zullen zich dan eerder ontspannen en met de ontspanning komt ook de noodzaak tot obsessief gedrag te vervallen.

Als je dit zelf niet aankunt, moet je voor eenmaal een goede hondentherapeut er bij halen. Vraag het adres van een goede aan je dierenarts. Die therapeut kan ter plaatse beter inschatten waarvan jou kleine pup nu al zo nerveus is. Komt het door de andere honden, door de leiding van de baas, of door het aangeboren karakter? Zij kan (wat ik van hieruit niet kan) zien waar de klem zit.

Laat het dus niet voortduren. Dit is oplosbaar en niet alleen voor jullie een belasting, maar nog meer voor de hond een rem om normaal en stabiel groot te worden.
Ivana
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Na haar beschrijving gelezen te hebben van de antwoorden op de inleiding, geloof ik dat dit serieus is. Bovendien is Jan Fenell niet de eerste de beste. Ik heb deze beschrijving niet van mezelf.
Wel heb ik in bij hondentherapie genoeg vreselijke gevallen gezien om hier niet lichtvaardig mee om te gaan. Je zult iedere pup met aandacht moeten bekijken om te zien of het obsessief is of niet, maar hier spreekt alles tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik rede om wanhopig te worden ? :$ thx voor antwoord , klinkt zeer interessant!
Ivana
12 jaar geleden
Zie de 13e reactie bij de inleiding.

Andere antwoorden (6)

Ooit heb ik op tv een docu gezien over medicijnen voor dieren. Er kwam een hond in voor die niet kon stoppen met achter zijn staart aan rennen. Dat kwam omdat zijn stofjes in zijn hersenen niet goed werkten. Mensen krijgen dan een dwangneurose (bv. controledwang, tel-dwang, poetsdwang) en honden gaan achter hun staart aanrennen.
Maar voorlopig zou ik het even aankijken. Misschien is het gewoon puppy-gedrag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga niet beweren dat ik meer dan gemiddeld verstand heb van honden maar de andere antwoorden gaan wel van het ergste geval uit.

11 weken is toch nog erg jong en erg SPEELS.

De honden die wij (jong) kregen zijn er allemaal weer mee gestopt toen ze wat ouder werden, en dan deden ze het alleen nog heel af en toe als ze HEEL uitgelaten waren.

Maar goed, ik had er nog nooit van gehoord dat dit een probleem bij het opgroeien zou kunnen zijn dus wij vonden het toen alleen maar schattig. Dus wij hebben er niks mee gedaan en toch ging het over
amigo
12 jaar geleden
Onze hond is nu 5 maanden en deed dit ook heel erg.
Ik heb het afgeleerd door zijn staart te pakken & zeggen Doe maar niet. Eerst kijkt hij je aan van : HUH ?!?
Maar nu begrijpt hij het wel redelijk dat als hij dat doet dat ik zijn staart pak , Dus dan is het niet meer zo leuk haha. Maar bij mn hond was het wel heel erg hij had op gegeven moment zn staart kapot gebeten dus dan kan je het niet meer negeren .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is maar één simpele oplossing voor:
Iedere keer als hij het doet, reageer je acuut door hem consequent in zijn zij aan te tikken/duwen (niet slaan natuurlijk) en zeg je "stop" of "hé".
Je onderbreekt dan abrupt zijn obsessie.

Tik/duw met vlakke hand, in zijn flanken. Slechts één keer.

In het begin iets vaker natuurlijk totdat hij ophoud. Je moet als het ware een kleine schrikreactie bij hem opwekken zodat hij plotseling compleet afgeleid is.

Mocht hij de boodschap begrijpen, dan beloon je hem onmiddellijk met een aai en zeg je alleen maar 'braaf!'

Toegevoegd na 1 minuut:
Vooral in het begin consequent blijven herhalen, dan houdt hij er vanzelf mee op.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh ja, en vooral niet schreeuwen tegen je hond. Als je op een zachte, doch consequente manier 'stop' of 'he' zegt, bereik je veel meer dan met stemverheffing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :) zeer waardevolle informatie!
Chelsea , Als 'n hond zich verveelt ,gaat hij iets zoeken om mee te spelen .Hij heeft geen speelgoed , geen autoped, knikkers of springtouw. 'n pup moet veel slapen , maar barst van de energie en onderzoekingsdrift . Laat hem lekker met z'n staart spelen . Veel mensen die zich vervelen , gaan in hun neus zitten peuteren .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi, elke keer als hij wil met zijn staart spellen kan je met hem spellen je kan hem een bal of wat ander speelgoed gegeven je moet het wel gelijk doen, het doet wel even maar uiteindelijk kan je hem het wel af leren..Succes