Waarom zijn de haarvlokken van de katten die door het huis dwarrelen altijd wit?

drop is pikzwart
moos is zwart met ietsjes wit.
bassie is zwart-wit, gelijk verdeeld.
nelis is rood.
alleen miep is vnl wit met ietsjes muisgrijs.
als ik ze borstel, heb ik plukken gekleurd haar in de borstel, behalve bij miep.
waarom zijn alle haarvlokken die ronddwarrelen dan steevast wit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Mijn 4 kattenkinderen zijn ook van allerlei kleuren maar de plukken zijn ook licht. Dit is de ondervacht, die meestal lichter is dan de (gekleurde) bovenvacht. Als je ze kamt of borsteld komen er haren van allebei de soorten haar los, dus zie je het niet zo, maar vaak als ze zichzelf krabben of een beetje te wild spelen en elkaar krabben, komt alleen de ondervacht los.

Twee katten hier, een zwarte en een schildpad. De schildpad poetst en wast fanatiek, de zwarte vindt het allemaal wel best. Als meneer zich eens krabt, vliegen de vlokken alle kanten op, en zie ik vooral grauwig haar. Maar als ik tegen zijn vacht in aai, zie ik dat die ondervacht ook vooral grauw is, wat bij de dame veel minder het geval is. Ik vermoed dat bij het wassen/poetsen vooral de bovenvacht meegaat, dus de kleurgevende haren zullen minder gaan rondzwerven dan die ondervachtharen, naast dat die ondervacht veel meer als plukken loskomt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100