Kunnen poezen lachen ?

Deze hier zal we gephotoshopt zijn , maar soms heb ik de indruk dat ze glimlachen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of ze dat kunnen maar ik begrijp je, want soms liggen onze katten ook met een schijnbaar tevreden glimlach van oor tot oor op hun plekje te slapen.

Het beste antwoord

Het is het hele lichaamsplaatje, dat je (misschien onbewust) in je opneemt, als je zegt dat je kat (of hond) lacht.
Zo kunnen ze volkomen tevredenheid uitdrukken (katten : dichtgeknepen ogen, oren op half elf, voorpootjes onder zich gevouwen, staart ontspannen in een bochtje), honden als ze tevreden zuchten na het eten, neerploffen, smakken, en alle poten uitstrekken in een halve uitrek). Het is meer een ervaring van zich veilig voelen, maar wij noemen dat tevreden.
Zo kunnen katten en honden ook een 'foute kop' hebben - ze lijken je uit te dagen en stoute dingen uit te denken.
Natuurlijk testen ze dan hun grenzen af bij jou - kijken hoever ze kunnen gaan, door een verboden schoen op te pakken (hond), of zich voort te trekken aan hun voorpoten langs de bank, lichaam achter zich aanslepend over de grond (kat) - ze eisen aandacht (en grenzen stellen...) op.
Bij voorkeur, als je je net geïnstalleerd hebt op de bank, en aan het 'gezellige' deel van de avond.
Geen reactie van jou betekent : okay - dit kan ik dus maken - 1-0 voor mij...
Maar lachen zoals : ha ha humor, nee, dat is een menselijke emotie : het absurde van iets inzien, snappen dieren niet.
Daarom vind ik ook honden, die gekke hoedjes of brilletjes opkrijgen waarom hartelijk gelachen wordt door alle mensen, een beetje 'zielig' (=weer een menselijke emotie) - ze voelen zich onbehaaglijk, want hun roedelleiders vertonen on-honds, dus gestoord, gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als ze het zeer goed naar de zin hebben zie je soms dat ze hun mondhoeken wat optrekken. Dat zie je bij honden ook wel, vooral als ze liggen te doezelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Poezen hebben wel een gezichtsuitdrukking, maar niet dezelfde gezichtsuitdrukkingen als mensen. Glimlachen gaat niet lukken, net zoals wij niet onze snorharen naar voren kunnen steken (die hebben we niet) of onze oren platleggen (niet de goede vorm oren en gebrek aan spieren).

Als je gewend bent aan katten, kun je hun gezichtsuitdrukking wel lezen, maar niet door te vergelijken met menselijke gezichtsuitdrukkingen.

De kitten op de foto glimlacht trouwens niet, maar geeuwt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dieren kunnen niet lachen. Geen enkel dier kan dat.

Lachende poezen bestaan derhalve niet.

Poezen kunnen, evenals bijvoorbeeld apen, soms een soort grimas op het uiterlijk krijgen alsof ze lachen..

Een aap is boos als hij zijn tanden laat zien en lijkt dus alleen maar te lachen. Vermoedelijk zal dat bij de kat ook zo zijn.

Maar pret om iets.. nee, dat hebben ze echt niet, hoor.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
poezen en honden en andere dieren kunnen niet lachen
als een poes gaapt gaan de mondhoeken omhoog en lijkt alsof het lacht,
bij de hond zie je het ook als hij hijgt de mondhoeken gaan omhoog en lijkt alsof hij lacht
ze hebben wel uitdrukkingen in t gelaat zoals met de wenkbrauwen bewegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van katten weet ik het niet, maar mijn ervaring met honden is wel, dat je het duidelijk kunt merken als ze iets leuk vinden. Lachen doen ze natuurlijk niet, maar ik geloof wel dat een hond een soort "humorgevoel" heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten maken ook vriendelijk contact met mensen zoals wij glimlachen. Dat doen ze door hun ogen zachtjes dicht te knijpen en weer te openen. Als een poes dat doet, dan glimlacht hij even naar je......lief he. Ik doe dat altijd terug, gewoon om aan te geven dat ik het snap en hetzelfde voel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet gephotoshopt, maar katten trekken soms gekke bekken, zeker jonge poesjes.

Men doet nog steeds onderzoek naar lachen bij dieren.
"" Lachen, of althans gedrag dat mogelijk verwant is aan de lach van mensen komt ook voor bij dieren als de rat en de hond. Ratten blijken bijvoorbeeld gevoelig voor kietelen op bepaalde plekken van de huid en stoten daarbij een hoogfrequent 'tsirp' geluid uit.""
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb 5 honden en 5 katten bij de hond valt de glimlach harderop dan bij de kat he..maar ben er van overtuigd dat die dat ook doen..zeker als ze het goed hebben..