Hoe kan ik mijn konijn dingen aanleren

Hoe kan ik mijn konijn van ongeveer 10 á 11 maanden leren om gewoon door te kamer te lopen maar niet overal onder te kruipen en kapot te knagen,
of dat hij leert gewoon in de kooi te plassen
of naar mij toe te laten komen door middel van snoepjes of andere dingen.
Ik weet niet of dit kan maar ik had ergens gehoord dat je je konijn wel dingen kon aanleren...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

mijn konijn doris luistert naar haar naam en komt dan aanrennen, is zindelijk en weet dat ze niet aan mijn spullen mag knagen. doet ze iets stouts, dan is een boos he! genoeg om haar te laten stoppen. ze komt bij me zitten op de bank als ik roep kom je op de bank? ze kan doosjes openmaken, tussen mn benen door slalommen en rent direct met me mee naar de keuken zodra ze door heeft dat ik daar wat met eten ga doen...dit en nog wel andere dingetjes heeft ze allemaal geleerd, dus het kan best! alleen..een konijn is geen hond en het gaat niet van de ene op de andere dag! doris is nu 6 en woont vanaf dat ze 5 maanden was bij mij, los in huis. ik was natuurlijk ook vaak weg, maar we hebben elkaar veel gezien en ik heb veel tijd aan haar besteed. zindelijk worden ging redelijk snel, door haar idd zoals boven gezegd een hok te geven op een fijne plek, al snel was dit haar vaste plekje, maar ik heb ook lange tijd een plantenspuit gehad, waarmee ik haar nat spoot als ze op de bank plaste/wilde plassen. deze plantenspuit gebruikte ik ook als ze aan mn plinten of boeken begon te knagen. in combinatie met dat ze altijd iets anders had waaraan ze wel mocht knagen (bv wilgentakken) leerde ze dat ook redelijk snel. begin dus gewoon met leren, en zie hoe ver je komt. laat je konijn altijd als je thuis bent loslopen, en stop hem zolang hij nog niet naar alles luistert als je weg bent in een hok. wees consequent, heb veel geduld, spuit meteen als ze iets stouts doet en niet pas later, roep zn naam en geef hem wat groente of fruit als hij komt, leg hem lekker naast je op de bank als jij er ook op zit en voer hem dingetjes, zo zal hij al snel de hele dag achter je aan gaan lopen! (met eten als beloning kan een konijn veel leren!)
tenslotte, geef je konijn genoeg uitdagingen in huis, dan zal hij ze niet zelf gaan zoeken in de vorm van je huis slopen, realiseer je dat een konijn eigenlijk niet alleen gehouden mag worden en dus veel aandacht van jou verdient en of een maatje erbij! kijk eens op www.konijnenbelangen.nl

ps dit klinkt nu als heel veel werk, maar eigenlijk valt t best mee en als je doorzet heb je daarna gewoon nog heel lang een super huisdier! succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij kan dat niet zo makkelijk, hoor! Je zal de hele dag met het konijn moeten doorbrengen, zeven op zeven...
Ik denk ook dat het konijn al te oud is om die dingen nog te "leren". Z'n instinct zegt hem dattie in en onder dingen moet kruipen en overal in moet knagen, dat ga jij hem niet 1-2-3 afleren...

Toegevoegd na 2 minuten:
aan moet knagen, is het natuurlijk.
Naar je toe lokken met snoepjes gaat wel lukken! Als je de snoepjes in een blikken trommeltje bewaart, zal hij het geluid gaan herkennen en naar je toe komen als je het trommeltje pakt (ermee schudt). Het moeten dan wel snoepjes zijn die hij echt lekker vindt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een collega van mij heeft haar konijn zindelijk gemaakt en hij luistert ook naar haar. Daar heeft ze echt heel lang over gedaan. Steeds als het konijn zijn behoefte begon te doen, pakteze hem op en zette ze hem op de kattenbak. Dit kost echt weken geduld en dat is bijna onmogelijk als je niet weken lang fulltime op je konijn richt. Dus ja het is mogelijk je konijn dingen aan te leren, maar wel consequent blijven volhouden! Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zindelijk maken van konijnen is makkelijker dan het aanleren van andere zaken. Een konijn zal altijd dezelfde plaats opzoeken om zich te ontlasten. Dat doet hij in zijn konijnenhok ook. Als de plaats waar je de kattenbak (zonder huif) hebt neergezet hem bevalt, zal hij dat graag als blijvende "w.c." aannemen.

Misschien dat je het knagen kunt ondervangen door ander materiaal aan te bieden. Knagen kan je ze niet afleren.

Naar je toe komen zal wel lukken. Een dier zal altijd zwichten voor voer. Dus als je hem dit aanbiedt, iedere keer als je hem roept, zal het effect hebben. Hoe lang dat duurt, hangt af van de intelligentie van het betreffende dier. Niet ieder konijn is even slim.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Konijnen zijn idd zindelijke dieren, zoals je al schrijft, in hun hok doen ze het altijd in dezelfde hoek.
Heb vele jaren een konijn gehad dat ik overdag een poos binnen had. Maar aan kabeltjes blijven ze knagen, dat is niet af te leren.