Ik denk dat iedere hond daar anders op reageert. Ik zou er mee naar de dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tip van de dierenarts is om een beetje zout achter in de bek te doen daardoor braakt de hond alles uit.
Zo niet bel de dierenarts succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
nee, dit is achterhaald.
google op zoutvergiftiging hond.
Ivana
12 jaar geleden
Rieneke heeft gelijk. Zout om te braken wordt alleen nog gebruikt als ze zeker zijn dat wat de hond gegeten heeft dodelijk is. Dan neemt men het risico van de zoutvergiftiging.
(Ik ken twee gevallen bij onze jachthonden, waarbij dit de redding is geweest.) Niet doen dus als en geen directe hoge nood is.
Iedere chocolade soort is slecht voor een hond.
Ga daar aub van uit.
Puur is het slechts daarna melk en dan wit, dit komt door bepaalde stoffen waar ik de naam niet van weet maar dat doet er ook niet toe.

Te veel witte chocolade kan een hond fataal worden net als dat te veel pure chocolade een hond fataal kan worden.

Het verschil is echter dat er meer witte chocolade nodig is om een hond ziek/dood te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Witte chocolade is eigenlijk geen echte chocolade omdat er geen cacao inzit maar vanille.
Dus eigenlijk bestaat witte chocolade niet,het wordt alleen zo genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit wel cacaoboter in, geen idee hoe schadelijk dit voor een hond is.
De hond kan er ziek van worden en als hij er allergisch voor is kan het zelfs helemaal mis gaan.
Kijk maar eens op de site van de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hoeveelheid theobromide in witte chocolade is dermate klein, dat ze zich echt klem moeten eten wil het kwaad kunnen. Maak je dus niet bezorgd.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Het is inderdaad vooral de theobromiNe (kleine typo van Ivana) die toxisch is voor honden. In witte chocola zit er nauwelijks tot geen theobromine. Maar opgelet, ook suikers zijn bijzonder slecht voor honden en daarvan zit er natuurlijk wel veel in witte chocola. Om die reden is ook witte chocola slecht voor honden, maar niet toxisch zoals de bruine of zwarte chocola.
Ivana
12 jaar geleden
@vierkantswortel, bedankt voor de correctie.
De theobromide in chocolade is giftig voor honden. Witte chocolade bevat zo'n 2 mg theobromide per gram. Het ligt dus aan de hoeveelheid die hij heeft gegeten of het gevaarlijk is.

De giftige hoeveelheden zijn:
Gewicht hond Melkchocolade Puur Hoeveelheid
Theobromide
2,2 kg 113,4 g 14,1 g 200 mg
4,5 kg 226,8 g 28,3 g 400 mg
9,0 kg 453,6 g 70,8 g 900 mg
13,6 kg 907,2 g 92,1 g 1300 mg
18,0 kg 1.134,0 g 127,5 g 1800 mg
22,6 kg 1.360,0 g 156,0 g 2250 mg
27,2 kg 1.814,0 g 198,4 g 2700 mg
31,7 kg 2.268,0 g 240,9 g 3400 mg

Dit zijn echter gemiddelden, de hoeveelheid theobromide kan per type/merk chocolade verschillen.
Ook is chocoladevergiftiging erg grillig. Er gaan honden dood aan een niet-giftige hoeveelheid theobromide en er zijn honden die meer dan de giftige hoeveelheid binnenkrijgen en nergens last van lijken te hebben. Vermoedelijk speelt een bepaalde gevoeligheid ook een rol.
Kortom, als je hond chocola heeft gegeten, de verpakking erbij nemen, de hoeveelheid vaststellen en de dierenarts bellen voor overleg. Desnoods de spoeddienst.

Kenmerken van een overdosis:

* verhoogde nervositeit en opwinding.
* trillen.
* hijgen, maar niet gepaard gaan met een hoge hartslag.
* plotselinge aanvallen.
* zeer snelle hartslag (het hart wordt geforceerd om sneller te werken).
* coma.

Vooral bij oudere honden kan een zeer snelle hartslag een hartstilstand teweeg brengen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook mee gekregen dat je hond geen chocolade moet geven.Onze hond zit helaas regelmatig met zijn snoet in de prullenbak en daar zit soms ook nog weleens een restje chocola in van bijv. een boterham wat door de kinderen niet is opgegeten waar chocopasta op heeft gezeten.Ik maakte mij in het begin hier erge zorgen over.Als het echt zo giftig is als ze beweren dan was mijn hond er allang niet meer geweest.Ik probeer nuchter te denken en mijn hond goed in de gaten te houden als hij iets van chocolade heeft gehad vertrouw ik het niet dan neem ik contact op met de dierenarts.Let op je hond als hij chocolade heeft gegeten.