Welke schapenrassen hoeft men niet te scheren. ?

Bij ons zorgcentrum willen wij enkele schapen zetten die we niet hoeven te scheren, wie kan ons vertellen welke rassen daarvoor in aanmerking komen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.7K

Antwoorden (3)

De Wiltshire Horn. Opvallend aan dit Britse schapenras is de bijzonder korte vacht waardoor dit schaap in feite niet geschoren hoeft te worden. Het verliest namelijk zijn wol vanzelf.

Ook het Easy Care schaap is een ras dat niet geschoren hoeft te worden en zonder hulp aflammert. Het is een creatie van Iolo Owen uit Wales die dit ras in 40 jaar opgebouwd heeft. De basis van de Easy Care is de Wiltshire Horn en het Welsh Mountain Schaap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een kameroen, die heeft haren in plaats van wol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn schapen die ruien en dus niet geschoren hoeven te worden, de Easy Care en de Wiltshire horn zijn al genoemd, maar andere voorbeelden zijn de Moeflon (een oerschaap), het Maasduinschaap, de Barbados Blackbelly (heeft meer een soort haar en in de winter een wollige buik), de eerder genoemde Kameroen lijkt op een geit qua haar en krijgt geen wol, Persian Blackheads zijn ook zoiets. Schapen die oorspronkelijk uit Somalië komen en ook een korte haarvacht hebben.

Denk er wel om dat de meeste van deze schapenrassen minder vaak voorkomen en meestal via de officiële wegen met stamboek gekocht zullen moeten worden, wat ze erg prijzig kan maken.
De VSS, de vereniging van Speciale Schapenrassen kan je wellicht verder helpen.

I love sheep :)