Kan een kat 2 dagen en nachten zonder eten en drinken?

Mijn buurvrouw belde net aan. Ze vermoed dat haar kat opgesloten zit in ons hok. Het hok heb ik 2 dagen geleden voor het laatst open en dicht gedaan. Ik was toen het gras aan het maaien. Ik heb in het hok gekeken. Er lag een plasje kattenpis en een paar opgedroogde drolletjes. Maar geen kat te bekennen. Wel een flinke stank! Maar dat kan ook van de poep en pies lucht komen... Ik ben een beetje bang dat hij dood is en ergens achterin ligt. Ik kan er niet makkelijk bijkomen. kan een kat zolang zonder eten en drinken en zou het dus kunnen dat hij dood is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.4K

Het beste antwoord

het kan wel als de schuur erg klein en warm is. katten moeten namelijk veel drinken, en als het een ouder of niet gezond diertje is zal het de laatste druppen zijn die het emmertje doet overlopen zeg maar.

een gezonde kat zal niet snel het loodje leggen als het om een normale schuur gaat.

de plas die je zag ligt er dus niet lang anders was het verdampt, in de vloer getrokken of gekristalliseerd. zet een bakje water neer, en wat voer en laat vooral de deur open staan. de kat kan van slag zijn en zich verstoppen.

ruim de keuteltjes op en maak het plekje kattenplas schoon. ziet je buuv de kat met een dag nog steeds niet en blijft het stinken in de schuur dan zal je toch op zoektocht moeten gaan. dit kan je natuurlijk doe samen met je buuv. meerdere handen maken lichter werk als je ergens bij wil komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het zijn taaie dieren over het algemeen, en een gezonde kat zal er niets aan overhouden. maareh .... staat de deur ook open van de schuur? ;-)

Andere antwoorden (9)

een kat is erg 'taai'
ik denk dat 2 dagen zonder voeding wel mogelijk is voor een kat.
hij zal wel mager zijn geworden en moet misschien weer iets aansterken, als de kat nog leeft komt ie er ook wel weer bovenop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buiten zou dat prima kunnen; daar kunnen katten muizen vangen en water drinken uit plassen/slootjes. In een hok gaat dat iets moeilijker, 2 dagen zonder eten houdt een kat wel vol, maar ik denk dat het niet drinken hem misschien fataal is geworden. Is het niet mogelijk dat een andere kat jouw hok heeft gebruikt als kattenbak, en er toen via een gaatje weer uit is geglipt? Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel de kat dan heeft gedronken voordat hij in het hok is opgesloten. Als hij best wat had gedronken, kan hij er levend en wel uitkomen na 2 dagen, maar als de kat eerst helemaal niks heeft gehad, dan kan hij inderdaad best dood zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, in ieder geval succes. Ik hoop niet dat ie er ligt, zou wel sneu zijn voor de buurvrouw.
Een kat gaat echt niet dood van 2 dagen niet eten en niet drinken.
Als je animal planet zou kijken zou je dat weten ;-)
Ik denk dat als de kat er zit dat ie gewoon ergens achterin zit en er niet uit durft te komen.
Ik zou toch de schuur maar eens gaan uitpluizen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou als ik jou was even het hele hok leeghalen om te checken. Je wilt toch geen dode kat in het hok hebben liggen te stinken?
Anders kun je een bakje water en voer in het hok zetten, zodat ze kan eten, en eventueel overdag als je thuis bent de deur open laten staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij zal aan twee dagen niet eten echt niets overhouden. Twee dagen niet drinken is ongezond, maar zo gauw gaan ze ook weer niet dood.
Even door zoeken naar de kat, of laat het hok even openstaan, dan komt hij vanzelf weer naar buurvrouw toe.
Ivana
12 jaar geleden
Dat kan drie weken zonder eten en drie dagen zonder water. Wij hadden de kat ooit perongeluk drie weken in de badkamer opgesloten bij vakantie. Hij mankeerde niets maar had dus wel uit toilet kunnen drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat hij dood is ;)
Bij ons was het zelfs een keer zo dat een kat een paar dagen in onze tuin heeft gezeten (hij kon er niet uit omdat hij met zijn poot in zijn eigen halsbandje kwam te zitten), dus hij zat een beetje in de struiken en kon redelijk weinig op 3 poten. Toen we het nummer dat op zijn halsbandje stond hebben gebeld, bleek dat de kat al 2 weken vermist was en dat de eigenaren alle hoop al hebben opgegeven. Nou denk ik niet dat hij 2 weken lang helemaal niks heeft gegeten, maar hij is inderdaad erg mager geworden, dus veel zal het niet zijn geweest.
Maar zelfs in die omstandigheden heeft de kat het ook gewoon overleefd, dus maak je geen zorgen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
twee dagen niet drinken is erg slecht voor een kat (die toch al structureel te weinig drinkt), maar niet dodelijk.
twee dagen niet eten.......het hangt er vanaf.
katten die dik zijn en twee dagen niet eten, kunnen in die tijd een leververvetting krijgen, die soms niet omkeerbaar is.
maar goed, gedane zaken nemen geen keer.
als je hok dicht zat, en je hebt urine en ontlasting gevonden, zou ik toch het hok maar uitmesten op zoek naar het beestje.
succes!
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weer een plusje op de kattenafdeling van/voor rieneke :))
Rieneke1
12 jaar geleden
dank euca ! :)
De kat zou nog wel moeten leven