Ervan uitgaand dat je een zieke kip hebt:
Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen, maar ook kippen kunnen ziek worden. Meestal merk je dit niet zo gauw en als je dan achter komt dat ze ziek zijn is het ook meestal al te laat. Je merkt het als de kip niet meer uit zijn hok komt en als je hem optilt voelt hij echt mager aan. Hieronder zal ik een aantal ziekte beelden beschrijven en er wat uitleg erbij geven. Natuurlijk is het beter om bij twijfel de dierenarts te raadplegen. Aarzel dus niet om naar een dierenarts te gaan als u het niet vertrouwt. Verder is het noodzakelijk om goed voor de kippen te zorgen. Het water moet telkens worden ververst, de hokken moeten regelmatig ontsmet en verschoont en vooral goede voeding is belangrijk! Een vuil hok, schimmels en bacterieen, vochtigheid en tocht zijn allemaal zaken die niet echt bijdragen aan een gezonde leefomgeving. Zorg daarom dat alles schoon en droog is. Dit zijn allemaal dingen die bijdragen aan de gezonde van uw kippen. Zelf zorgen we er ook voor dat we in goede conditie blijven en voor de kippen geldt dit natuurlijk ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je een zieke kip hebt is het verstandig om hem (haar) apart te zetten zodat de kans op besmetting voor andere kippen kleiner is.
verder: een warme plek, niet op de tocht vers water, misschien wat vitaminedruppels erin en het beste er van hopen.
Naar de dierenarts is een optie, maar voornamelijk om erachter te komen wat voor ziekte het is.