mijn pup is 5 maanden maar hij "lekt" overal waar hij maar kan. binnen en buiten, is daar een oplossing voor?

Toegevoegd na 51 minuten:
het is een speelse, maar geen deemoedige pup, echt dominant ook niet.
ik heb meerdere honden gehad maar dit nooit gezien

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ben je al met je pup naar de dierenarts geweest met dit probleem? Het kan nl. zijn, dat er lichamelijk iets niet goed is, waardoor hij 'lekt'.

Dan moet je goed kijken naar het gedrag van je pup - als het geen dominante donder, maar eerder een deemoedig, ietwat onzeker hondje is, geeft hij daarmee aan, dat hij absoluut niets kwaads in de zin heeft - ze noemen het niet voor niets een 'deemoed-plasje.....'
Bij elke ontmoeting/begroeting herhaalt hij dit, dus probeer je hond zo veel mogelijk te negeren, en vraag anderen ook, je pup niet uitbundig te begroeten of jolig met hem om te gaan. Als je de hond aait of beloont, kan je hem zachtjes met je hand om zijn mond een klein kneepje geven - daarmee bevestig je zijn rang in je roedel, en weet hij, dat hij op z'n plaats is, en dat het goed is.
(Bij wilde honden en wolven bieden de ranglageren hun snuit aan aan de ranghogeren, die daar zachtjes overheen bijten, waardoor de rangorde bevestigd wordt voor beiden.)
Ook zelf de hond dus een beetje negeren, zeker als je terugkomt 'van weggeweest'- doe je dingen, en geef en passant de hond even een kriebel - géén enorme afscheids- en begroetingsrituelen !
Wees duidelijk en konsekwent met je hond : strakke regels en een sterke, dominante baas geven hem zekerheid in een grote wereld waar hij zoveel indrukken te verwerken krijgt.

En als je dit nog niet gedaan hebt : ga naar een goede hondenschool, waar ze ook theorie-lessen geven, zodat je je hond beter begrijpt, verstaat, en leiding kunt geven.

Straf hem never nóóit : hij geeft al aan, dat hij lief is, en klein, en niets kwaads in de zin heeft door zijn plasje - als dat gestraft wordt, hoe moet hij dán in 'hondsnaam' aangeven, dat hij jou en anderen als meerderen erkent?
Je kunt nu eenmaal niet 'deemoediger dan deemoedig'zijn....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
wat een superadvies maar weer, +1
Ivana
14 jaar geleden
Ja geweldig antwoord. Hier heb ik niets aan toe te voegen.

Andere antwoorden (2)

jep, broekje aan met maandverbandje erin, ziet er ff stom uit maar werkt wel..

suuk6.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook een hond gehad, die veel in huis plaste. Als we thuiskwamen plaste die, als we entausiast op hem afliepen begon hij ook. De reden dat hij dat deed is zijn onderdanigheid. Kwaad worden is het slechtste wat je kunt doen. Wat wel helpt is het negeren van de hond. Mocht dat ook niet helpen moet je even naar de dierenarts, mischien heeft die een andere oplossing.
Succes met je pup!