Wat is dat waar mijn vissen aan dood zijn gegaan?

twee van mijn vissen kregen eerst een grote witte vlek, daarna werd het een gat en uiteindelijk zijn ze doodgegaan. is dat een vissenziekte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Het is de beruchte gatenziekte, dat gaat zo ver, dat het gat tot op de graten komt te zitten.
Aanvankelijk eten de vissen gewoon maar door, maar uiteindelijk gaan ze er meestal aan dood.
Mocht je het ooit weer krijgen, dan vang je de vis, zet hem in een bak apart en smeer iedere dag er betanine zalf op.
Ik heb grote koikarpers helemaal zien genezen met deze zalf.

Toegevoegd na 1 dag:
Knalgroen water is water dat zeer vervuild is door vissenpoep, restanten vissenvoer en organisch afval.
Hierin ontstaan vaak blauwalgen die giftige stoffen produceren en ook moerasgas, dat ook giftig is, het is dan goudvissen zo sterk zijn, anders waren allang alle vissen dood gegaan.
Een vijver met goudvissen moet altijd een filter op geplaatst worden!!
Regelmatig water testen!!
Op tijd water verversen!!

NOOIT, spul in het water gooien om het weer helder te krijgen!!
Een U.V. lamp NOOIT gebruiken!!!
De filter moet de vijver helder houden, niet de lamp!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
brrrr gelukkig kunnen katten dit niet krijgen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou rieneke, ben het niet met je eens ;-)
Onze kat kreeg ook zo maar gaten in zijn lijf, dacht eerst nog dat hij aangeschoten was door een luchtbux, als de gaten dicht gingen, ontstonden er vlakbij weer nieuwe.
Bleek een hele vervelende bacterie te zijn!!
Met een kuurtje was hij er gelukkig van af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, +
Rieneke1
12 jaar geleden
nou je het zegt ed, daar heb je het eerder over gehad.
gelukkig is het weer goed gekomen met poeslief!

Andere antwoorden (4)

Het zou een worm kunnen zijn geweest.
Uit preventief oogpunt kun je beter iedere dag druppels tegen ziektes als deze in je aquarium doen.
Ik ga er tenminste vanuit dat deze vissen in je aquarium zijn dood gegaan en niet in je vijver.
12 jaar geleden
Dit klinkt als een huidschimmel of parasiet.
Zal even een goeie link voor je zoeken.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/1654-visziekten-symptomen-en-behandeling.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste jb86, ik heb de link bekeken en even gegoogeld en ik denk dat het vinrot is. dankjewel voor je reactie.
het kan stip zijn ,daar is een middel tegen bij de dierenwinkel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit noemt witte stip, je aquarium is nu eigenlijk niet meer gezond! volgende keer beter uw vissen in de gaten houden en direct als u ook maar één wit stipje ziet die vis uit aquarium nemen en apart in een ander plaatsen!! en hiervoor zijn er dan medicijnen te verkrijgen bij de betere dieren zaak! uw grote aquarium kan u ook behandelen door de helft water uit te laten en dan de medicijnen te geven maar de zieke visjes moeten wel in een ander aqu. worden verzorgd voor het visje met het gat erin is het helaas te laat nu...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vergeet er helemaal bij te vermelden dat het om goudvissen gaat die buiten in een vijvertje zitten. het water is knalgroen (zie vraag over algen) dus ik zie het pas als ze gaan drijven. maar ik ga het nu zeker goed in de gaten houden want er zitten nog 5 vissen in. ik koop er voorlopig maar geen bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen zeker geen bij plaatsen! bij de handelaar kunt u produkten verkrijgen om algen te doen verdwijnen,soms ook planten maar die moet je dan op tijd wel eens wieden,je kan ook je water controleren of doen controleren een beetje uitscheppen in een propere bokaal die gaan u dan wel raad geven i.v.m. produkten(ga wel naar een speciaalzaak)! V.B.:waar ze alleen vissen en aquaria verkopen grtjs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toch maar eens nadenken over een filter! je hebt daar verschillende formaten in,je hebt er zelfs met een lamp die ik gebruik om het water niet groen te laten worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Knalgroen (als in gifgroen) water kan wijzen op moerasgas: en dan is het hoog tijd om je vijver eens weer helemaal leeg en schoon te maken. Eens in de circa 7 jaar is dat nodig... Checken kan door een stok in de vijver te plaatsen tot op de bodem: komen er luchtbellen boven dan heb je moerasgas (en ook gifgroen in het water). En idd een filter plaatsen met UV lamp, dat helpt tegen algen (= groen worden van het water).