Onze labrador van bijna twaalf is erg onrustig en volgt ons overal. Is dit dementie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Schattige honden€-:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prachtige honden!

Antwoorden (2)

Dat kan, maar hoeft niet. Er zijn dan nog meer kenmerken. 's Nachts onrustig zijn, zijn etensbak niet goed meer vinden, blijven staan en niet meer weten hoe of wat, naar de muur staan kijken zonder iets te zien enz. Hoeft niet alles tegelijk, maar alleen volgen hoeft niet van dementie te zijn.

Het kan ook zijn dat hij pijn heeft en zich onzeker voelt. Een ouderdomsonderzoek bij de dierenarts kan op deze leeftijd geen kwaad en geeft misschien meer inzicht.
Het is wel zo, dat 12 jaar een aanmerkelijke leeftijd is voor een labrador en dat mogelijk het einde op termijn te verwachten valt.

Zorg goed voor hem, maar voorkom dat hij onnodig pijn lijdt door op dementie te focussen en eventuele ziekte niet op te merken.
Toch maar een kort bezoek bij de DA ?
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk een "APK" voor lieve oude honden ~ hup naar de dierenarts, heel belangrijk om te weten wat jouw lieve hond mankeert... hopen op de goede afloop, al kan het inderdaad ook iets anders zijn: Pijn voor iets dat te fixen is en op afzienbare tijd toch "einde verhaald" op een respectabele leeftijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus!
Kenmerken van dementie bij honden:
een afgenomen oriëntatievermogen, een ander slaappatroon, onzindelijkheid, veranderde sociale interacties en activiteiten of verlatingsangst.