Kan een goudvis ineens van kleur veranderen?

Ik heb 5 oranje goudvissen. Nu zag ik vanochtend ineens dat er 1tje spierwit is geworden. Hij is verder gezond en zwemt lekker rond. Alleen in zijn staart zitten nog wat stipjes oranje. Snap er niets van. We hebben hem een nieuwe naam gegeven: Michael Jackson...

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik bedoel HOE kan een goudvis van kleur veranderen?
Maar ook of het kan want misschien word ik wel voor de gek gehouden door mijn man. (doet hij wel eens vaker).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.5K

Het beste antwoord

Soms worden die oranje vissen wit. Dat is niets ernstigs. Kleurveranderingen bij vissen zijn de normaalste zaak
van de wereld. Als goudvissen geboren worden, hebben ze een bruin-grijsachtige kleur. Pas als ze groter worden, verandert de kleur in oranje.
Zelden of nooit is de kleurverandering het gevolg van een ziekte bij de vis. Er zijn wel verschillende andere
oorzaken te noemen. Het kan bijvoorbeeld een erfelijke afwijking bij de vis zijn. Het is dan dus genetisch bepaald dat de vis verandert. Ook kan het een gevolg zijn van
ouderdom. Door de leeftijd van de vis gaan de pigmentcellen minder goed werken. Dit is te vergelijken met het grijs worden van de haren bij oudere mensen.
Verder kan het wit worden van de vis veroorzaakt worden door zaken als de temperatuur van het water, slechte waterkwaliteit, het ontbreken van bepaalde stoffen
in de voeding, de hoeveelheid zonlicht, enz. Als die omstandigheden weer in gunstige zin veranderen, is het dus zeker mogelijk dat de vis zijn kleur weer terugkrijgt.

Die laatste zin van jouw vraag is zeer lachwekkend!
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

misschien is hij toch ziek.
of misschien ik het water vuil...
ga er misschien best mee naar de dierenarts of verschoon het water eens.
maar als die dingen niet helpen, dan zal niet erg zijn.
mijn mammie's vis wat ook ooit eens spierwit.
de dierenarts zij dat er niks mee was.
en 1 maand later was hij weer oranje.
en onze vis die is al een jaar zo, maar het is absoluut niet erg.
maar je maar geen zorgen!

Toegevoegd na 2 minuten:
mooie naam, michael jackson!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb wel eens gehoord dat dat door stress kan komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb onlangs op tv gezien dat dit ook kan komen doordat de vis een tijdlang in het donker staat. Dan verliest deze ook zijn kleur. Moest het dit zijn, dan zou het misschien wel raar zijn dat de andere niet verkleuren