Hoe kun je het gebit van je kat verzorgen?

Wanneer je kat de gewone brokken heel doorslikt en slechts 35 gram natvoer per dag krijgt ( Almo Nature of Shiny Cat ). Ik wil niks aan het "dieet" veranderen, wel iets toevoegen. Tips zijn welkom!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Geef je kat rauw voer!

Toegevoegd na 1 minuut:
En daar bedoel ik mee, eendennekken enzo. Bij de c1000 kan je 400gram Smuldier kopen, in de vriezer voor 0,46 euro, voor kat en hond. Het is erg gezond en je kat krijgt hier een goed gebit van. Hier meer informatie, geschreven voor honden maar voor katten kan je dit ook gebruiken: http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/78801-vers-rauw-vlees-voor-de-hond.html

Toegevoegd na 1 minuut:
kippennekken bedoel ik, en pens en dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou je je antwoord kunnen onderbouwen? Wat precies en hoe vaak?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar was ik al mee bezig ;) Ik klikte te snel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Smuldier is helemaal niet zo gezond en al zeker niet goed voor het gebit (niet slecht ook trouwens, het doet gewoon niet zoveel met het gebit). Smuldier is een beetje de rauwvoer variant van fast-food ;) Verder ben ik het met je eens dat rauwvoer wel goed is voor katten, ook voor hun gebit.
Een goede verzorging begint met een goede brok ( meer info bij de dierenspeciaalzaak ) eventueel aangevuld met speciale snoepjes die goed voor het gebit zijn. Nu is het zo dat een kattengebit vrij gevoelig voor tandsteen. Er valt dus zeker iets voor te zeggen om het gebit van je kat regelmatig te poetsen. Dit klinkt misschien vreemd, maar je moet je eens voorstellen wat er met je eigen gebit zou gebeuren als je het niet schoon zou houden.

Voor het poetsen van een kattengebit zijn speciale borstels en tandpasta te koop bij de dierenspeciaalzaak. De tandpasta is dan helemaal afgestemd op de kat. Ook qua smaak, want onze mint tandpasta kunnen ze niet echt waarderen!

Lukt het poetsen niet of vind je het teveel gedoe, dan kun je altijd kijken of je samen met je dierenarts tot een andere oplossing kunt komen. Zorg er in ieder geval voor dat je tijdens de jaarlijkse vaccinatie ook een lichamelijk onderzoek gedaan wort waarbij het gebit ook meegenomen wordt. Dan kunnen eventuele problemen snel aangepakt worden.Â

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik lees net het stuk door en kom erachter dat het vol typefouten zit. Het stuk is gecopyd/pasted en zag het te laat. Sorry hiervoor...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb mijn katten gewend aan het eten van rauw voer.
in eerste instantie sneed ik het heel fijn, en bood ik het vermengd met natvoer aan.
inmiddels zetten ze hun tanden in flinke stukken sucadelap en kippennekjes.
ze moeten flink werken om hier hapklare stukjes van te maken.

ook kan je bij de dierenarts een middeltje krijgen voor door het drinkwater, wat de vorming van tandplak tegengaat.

verder zou je kunnen proberen of je kat het accepteert als je z'n tanden poetst.
hier zijn speciale tandenborstels voor, maar in eerste instantie begin je voorzichtig wat te poetsen met een stukje verbandgaas om je vinger.
je kan dit combineren met tandpasta met tonijnsmaak, ik meen van virbac.
Rieneke1
12 jaar geleden
Je kunt met speciale poetsdoekjes de buitenkant van de tanden en kiezen van je kat poetsen, dat moet dan 2 of 3 keer per week. De binnenkant houdt de kat zelf schoon via de tong (die ruw is).
Zie http://www.dierengebit.nl/kat-tanden-poetsen.html
Speciale druppels in het drinkwater of speciaal poeder dat je door het voer kunt doen (niet voor katten met schildklierproblemen) helpen aanslag te voorkomen en voorkomen dus ook tandsteen.
Druppels: http://www.dierengebit.nl/kat-vet-aquadent.html
Poeder: http://www.dierengebit.nl/kat-orozyme-bucco-fresh.html

Een andere optie is toch speciaal voer, met brokken die zo groot zijn dat de kat er op _moet_ kauwe, Hills t/d, zie: http://www.dierengebit.nl/kat-tandenpoetsen-door-voeding.html