Kan een konijn tegen alleen zijn?

Ik wil graag een konijn kopen maar ik vraag me af of een konijn tegen alleen zijn kan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik je dan de tip geven, als je twee konijnen gaat aanschaffen om deze bij een konijnenopvang te halen. Er zijn ontzettend veel konijnen die wachten op een baasje. De betreffende opvang kan je ook helpen met het koppelen van de konijnen. En soms zijn er al "kant-en-klare" koppeltjes.
Op http://www.bunnybunch.nl/opvangen--en-asiels.html vind je een lijst met adressen van konijnenopvangen. Ook kun je informeren bij asiels in de buurt, omdat daar ook wel eens konijnen zitten.

Het beste antwoord

Een konijn kan wel alleen zijn, net als een mens.... maar of dat nou fijn is???? Ik moet er toch niet aan denken in een hok te zitten en nooit een soortgenoot te spreken of te zien, jij???
Konijnen zijn groepsdieren en hebben soortgenoten nodig.

Dit vond ik op internet voor je:

"In Nederland leeft 72% van de konijnen alleen. Dit terwijl konijnen hele sociale dieren zijn en het alleen huisvesten van een konijn allerlei nadelen heeft. De gemiddelde leeftijd van een konijn is 3 jaar door eenzaamheid, weinig ruimte en slechte verzorging, terwijl een konijn makkelijk 8 tot 12 jaar kan worden. Hoe groot een hok of ren ook is, een konijn heeft er niets aan om er alleen in te zitten."

En meer info:
http://www.bunnybunch.nl/konijnen/konijn-samen-of-alleen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1 Wen, ik kan me helemaal in dat artikel vinden.
Ik kan maar niet begrijpen waarom mensen zo'n bewegelijk dier in een hokje zetten waar het zich als het mee zit net kan omdraaien. En dan almaar in zijn eentje terwijl het samen met soortgenoten moet zijn om zich goed te voelen.
Ik word altijd weer verdrietig als ik zo'n hokjeskonijn zie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Danks!
Heel zielig inderdaad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga twee konijnen kopen bedankt voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke fijn, voor alletwee je konijnen ;-)
Graag gedaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik was net van plan hetzelfde te zeggen :)

Andere antwoorden (2)

dat is bij elk konijn anders. dat ligt aan het karakter. Meestal is het leuker voor een konijn om gezelschap te hebben, maar soms is hij boos dat er een ander dier in zijn territorium is.

Toegevoegd na 8 minuten:
wat kristal zegt hoeft niet waar te zijn. Ik had ooit een konijn die alleen was en die hield het prima vol. zoals ik al zei ligt het aan het karakter van het konijn. Ik had voor het konijn een vriendje ( een ander konijn ) gekocht, maar mijn konijn viel dat andere konijn gelijk aan. nu woont het nieuwe konijn samen in een hok met een cavia en het andere leeft nog steeds gelukkig in zijn eentje. (inderdaad veel aandacht geven hoor!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat Kristal schrijft is wel waar Sven: konijnen zijn groepsdieren. Dat een konijn alleen het "vol houdt" zoals je zelf al schrijft betekent niet, dat dit prettig is voor hem.
Kristal
12 jaar geleden
Sven, ik wil jou niet kwetsen want ik neem zonder meer aan dat je het goed bedoelt met je dieren. Wat lang niet altijd wil zeggen dat de dieren zich ook prettig voelen. Dat kan je zien als een konijn in een hok meestal maar wat zit te zitten. Het eet eens wat, drinkt en zit. Dat is totaal tegennatuurlijk. Kijk maar in de natuur zelf. Daar beweegt en onderzoekt een konijn, het is een levendig diertje. Het kán zijn dat jouw konijn het andere konijn aangevallen heeft omdat hij a. al veel te weinig ruimte had voor zichzelf. b. omdat hij asociaal geworden is, wat heel onnatuurlijk is voor een konijn, maar wat kan gebeuren als hij lang alleen is.
Ik hoop niet dat je nu in je liefde voor je dieren overweegt ze dan maar vrij te laten, want dan zullen ze het niet redden. Ik ga ervan uit dat je van ze houdt en zoveel mogelijk aandacht geeft en misschien mogen ze wel eens op een grasveldje of zo. Dat vinden ze fijn, en als jij ze nou maar knuffelt en ruimte geeft voelen ze zich zo goed als het kan in deze omstandigheden.
Geef ze ook een knuffel van mij :)
Nou eigenlijk niet natuurlijk. Ze leven in groepen.
In hun eentje kwijnen ze weg, tenzij je ze hééél veel aandacht geeft, maar ja, na een poosje gaat dat meestal over en zitten ze toch in hun eentje. Vaak zitten ze ook in een klein hokje, veel te klein hokje.
Als je een konijn wilt, dan graag met z'n tweeen minimaal en in een ren. Dan kunnen ze in ieder geval bewegen en met een soortgenoot samen zijn.
En als dat niet kan, kan je er misschien beter aan denken om een ander huisdier te kopen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!