Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn cavia heeft op zijn achterste allemaal haren die bij elkaar geplakt zijn en voelt vettig aan, wat is dit ?

als het gewoon iets vrij normaals is , kan ik het dan nog schoonmaken of eruitknippen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Cavia's hebben op hun achterhand geurklieren zitten die een vettige substantie afgeven. Soms zijn deze klieren wat overactief en krijgen ze plaatselijk een vettige plek in de vacht. Ook raakt de klier soms verstopt of ontstoken en ontstaat er een bultje.
Je kan je cavia wassen met een dierenshampoo of de viezige haartjes wegknippen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook mijn konijn had hier regel matig last van dit maakte ik gewoon schoon met een oude afwasborstel door zijn achterste in een emmer lauw water te houden en zo schoon temaken met de borstel dit ging hier heel gemakkelijk
en daarna zette ik hem in de ren zodat die kon drogen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vetklier is een gerimpeld stukje huid, achter op de kont van de cavia. De klier scheidt vet uit en is normaliter bedekt met haar. Bij de beer is de klier duidelijker zichtbaar dan bij de zeug. Soms is de klier bij beren erg dik en vies. Dit is normaal en er hoeft niets aan te worden gedaan.

Echter als je met de cavia naar een show gaat, kan het nodig zijn de vetklier te wassen.Dit wordt gedaan door de vetklier in te smeren met afwasmiddel en daarna goed schoon te spoelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt hem eerste een kontbad geven in wat handwarmwater zetten en vasthouden totdat het wat is losgeweekt. Je kunt ook een klein beetje (liefst gewone) zeep, shampoo gebruiken, vooral niet teveel. Bij zeep/shampoogebruik vooral goed afspoelen.

Hij kan wat teveel in zijn eigen keutels en plas en drinken zitten, waardoor alles aan elkaar gaat plakken. Maar een cavia wordt toch altijd wel een beetje plakkerig op zijn achterste, dus dat kun je gewoon voorzichtig wegknippen.

Verschoon je je zijn kooi wel genoeg, lekt zijn drinkflesje niet ? Gebruik van die speciale bodembedekking voor cavia's en konijnen uit de dierenwinkel.

Verdere informatie zie onderstaande site:
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Dit heeft niets met jouw vraag te maken maar wel met de gezondheid van je cavia, geef jij je cavia knaagstenen of likstenen? Mocht je dat wel doen, dit is gevaarlijk: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/78051-slecht-advies-van-dierenwinkels.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding