een hond is pas volwassen als hij 3 of 4 jaar is, kan tot die tijd zijn gedrag ook nog veel gaan veranderen?

Mijn hond is 2 jaar en nog wel een beetje bang voor anderen honden maar het is al wel veel minder dan vroeger, kan zijn gedrag nog veranderen tot hij 3 of 4 is?

Bedankt voor je antwoord!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (6)

Hoi,

Met de juiste training en stimulering kan het gedrag altijd veranderen, zelfs als hij 10 wordt.

Om die angst voor andere honden te laten verminderen moet je je hond laten zien/merken dat hij er niet bang voor hoef te zijn.
Dit kan door hem veel in contact laten komen met andere (vriendelijke) honden, zonder hem daar toe te dwingen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Daar ben ik het helemaal mee eens. Kennismaken met andere honden: beide honden los, niet aan de lijn.
Plusje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In eerste instantie wel aan de lijn houden. Als de houd een lijn gewent is, geeft dit de hond een gevoel van veiligheid.
Als je merkt dat de hond wil spelen met andere dan kan je de lijn wel laten
Ivana
12 jaar geleden
Blonk, daar ben ik het niet mee eens. Honden laten zichzelf pas zien als ze niet aan de lijn zijn. Bovendien kunnen ze vluchten (ontwijken als ze niet zeker van zichzelf zijn en dat voorkomt agressie). Natuurlijk moet je dat doen in een omgeving die veilig is als ze afstand nemen. Dus niet langs de straatkant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een aantal honden gezien/gehad die het liefst aan de lijn zat als ze naar buiten gingen. Bij de hond van een vriend van mij was het zo dat als je de lijn af deed ging die hond altijd bij zijn baasje of ergens in een hoek staat bibberend van angst. Zodra hij weer aan de lijn ging werd de hond weer rustig, en kreeg iets meer zelfvertrouwen. Uiteraard geld dit niet voor alle honden, en moet je dit zelf inschatten bij je hond.
een hond kan veranderen zolang hij leeft, dit kan middels training. belonen en relaxed omgaan met de voor de hond angstige momenten.
wat ik ook gebruik is vaste gewoonten, als je steeds het zelfde doet dan heeft dit ook resultaat.
dan stoppen de honden 50 meter voor we het bos uitgaan omdat ze daar altijd de riem weer om krijgen. dan gaan ze op hun voer plek staan omdat ze daar altijd gevoerd worden(eerst altijd strijd)
zolang jij relaxed blijft, en de hond de kans geeft de situatie op zijn eigen tijd te onderzoeken, dan onstaat er vertrouwen en zullen de angstige momenten verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij dit alles moet je bedenken, dat iedere hond een eigen karakter heeft dat NIET verandert.
Je kunt van een zachtaardige hond geen macho maken. Een macho zal nooit een aanhalige, onderdanige hond worden. Je kunt van een macho wel een gehoorzame hond maken. Je kunt ze op iedere leeftijd bijschaven naar hun eigen vermogen.

Dat betekent dat jouw hond met jouw hulp de angst voor vreemde zaken en dingen kan leren overwinnen, al zal hij dus door zijn karakter nooit de eerste viool gaan spelen. Dat is dus afhankelijk van jouw rustige, overtuigende leiding. Werk dus aan jezelf op de eerste plaats.
Ivana
12 jaar geleden
Als de hond aan jou merkt dat je niet bang bent voor andere honden zal hij dat overnemen. Ik heb dat zelf ondervonden met een hond van 8 jaar die ik uit het asiel haalde.
Het is bij honden niet anders als bij kinderen; het voorbeeld weegt veel zwaarder dan de instructie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou als hij 4 is dan is het wel moeilijk je moet je hond trainen als hij jong is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw hondje is al volwassen want kleine hondjes zijn sneller volwassen dan grotere rassen.

Aanleren qua gedrag kun je met een hond op elke leeftijd doen