Hoe kan het dat sommige katten schijnen te verdwalen, terwijl ze ook overe langere afstand thuis kunnen komen?

Af en toe hoor je dat een kat ergens aan komt lopen en de weg naar huis niet meer weet, anderzijds hoor je dat katten lange afstanden afleggen om thuis te komen, en bijv. na een verhuizing toch weer naar het oude huis gaan. Hoe kan dit, dit lijkt me wat tegenstrijdig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Net als bij mensen heb je verschillende individuen: de een heeft een fantastisch richtinggevoel, de ander verdwaalt in z'n eigen buurtje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan stuur ik die van mij alleen maar naar buiten met de tomtom......ze weet nu al nieteens als het raam open staat je naar buiten kunt gaan van binnen uit en gaat dus prompt voor de deur naast het openraam zitten en snapt ook niet als je buiten staat en het raam zit dicht je niet naar binnen kunt springen....boink terwijl de ie zelfde deur dus open stond!!!....dus niet echt zo slim zeg maar.....
het gebeurt idd een enkele keer dat een kat een enorme afstand weet te overbruggen om weer thuis te komen.
dit zijn zeldzame gevallen die de krant halen.
dagelijks lopen er onnoembaar veel katten weg, om vervolgens totaal ontheemd te gaan zwerven.
dat is de orde van de dag helaas.
Rieneke1
12 jaar geleden
Een kat die normaal niet buiten komt zal niet weten hoe hij zich moet oriënteren, echte buitenkatten kunnen zich veel beter oriënteren en zullen weten welke geuren ze moeten volgen om zelfs over grote afstanden de weg terug te vinden. En zoals Koos al opmerkte is de ene kat de andere niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij hebben twee katten
de kater wandelt iedere dag van de voordeur buitenom naar de achterdeur. Als hij verdwaalt, zal hij waarschijnlijk de weg niet terug vinden.
de poes blijft regelmatig uren of een hele nacht weg.
die is na een verhuizing ook iedere dag terug gelopen naar het oude huis 5 km verderop