Mijn Labrador Retriever eet bijzonder graag rozenbottels. Hij hapt ze desnoods zelf van de struik af als hij de kans krijgt. Kan dat kwaad?

Hij doet het al jaren en eigenlijk heb ik nooit problemen ermee gehad, maar ik ben toch wel nieuwsgierig of er meer mensen zijn die dit kennen van hun hond. Zou het gezond zijn? Er zitten veel vitamines in uiteindelijk....Maar heeft hij dat wel nodig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Honden weten soms wat in de natuur goed voor ze is.
In rozenbottels zit zeer veel vit. C
Onze honden aten ook van de bladeren van de smeerwortel, ook geneeskrachtig, soms zand en een heel enkele keer kleigrond.
De jonge hond had het van de oude geleerd.
Van gras eten is het meer bekend.
Katten doen dit ook.
Dus rozenbottels kunnen geen kwaad, nee het is heel gezond zelfs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel goede antwoorden gekregen. Bedankt allemaal.

Andere antwoorden (3)

bij kleine hoeveelheden kan dit geen kwaad, rozenbottels zijn niet giftig.
toch zou ik het gedrag afleren, door een snoepje te geven om het niet te doen (belonen om het niet te doen), onder het mom van voorkomen is beter dan genezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je deze site eens doorleest: http://www.rozenbottels.nl/site/index.php?option=com_content&view=article&id=2&Itemid=2&lang=nl

Je ziet vaak dat dieren hun eigen geneesmiddel in de natuur opzoeken. Stel dat jouw hond een zwakke maag heeft, dan kan het zijn dat hij baat heeft bij het regelmatig eten van rozenbottels.
Ik maak me nooit zo druk om dit soort gedrag. Er is nog steeds eengrote mate van natuurlijk instinct bij dieren en dat doorkruis ik niet.
Als je dat al jaren toelaat en het gaat al jaren goed, zou ik het fijn zo laten. Misschien vind je op deze site de bevestiging van de natuurtalenten van je hond!

Toegevoegd na 4 minuten:
Kijk vooral naar de laatste zin: het bijvoederen van paarden en andere dieren........
Ivana
12 jaar geleden
Rozenbottels kunnen niet veel kwaad, maar wil je toch dat hond ermee ophoud, zorg dan dat je de hond zijn aandacht krijgt:
Dit kan je doen door de clicker, een dingetje die ongeveer 2 euro is. Hier is een handige link over de clickermethode, en bij mijn hond werkt het echt heel erg goed. Een zakje koekjes + clicker mee op zak en ik heb de aandacht van mijn hond. http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/78795-de-clickermethode-hondentraining-en-clickertraining.html