Kan een hamster een jetlag krijgen?

Ik vroeg me af of je het slaapritme van een hamster ook kan omkeren, zodat hij overdag wakker is en snachts slaapt, bijvoorbeeld als je hem mee zou nemen naar Australia en hem zo een jetlag zou bezorgen, zou een hamster daar vatbaar voor zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Zeker! Ze hebben net als mensen een biologische klok.
Er is onderzoek gedaan naar het effect van Viagra (ja echt ;) op een hamsterjetlag:
http://www.newscientist.com/article/dn11895-viagra-reduces-hamster-jet-lag.html

Daar hebben ze zo'n vliegreis gesimuleerd en de lichten in de kooien zes uur eerder aangedaan. De hamsters reageerden daar heel sterk op en gingen dan niet rennen in hun molentjes. Pas na twaalf dagen waren ze aan het 'tijdsverschil' gewend.

De hamstertjes die Viagra kregen, wenden veel eerder aan het tijdsverschil, namelijk al na 8 dagen.

Kortom: hamsters kunnen zeker een jetlag krijgen, maar omdat hun biologische klok alleen afhangt van het tijdstip waarop het licht wordt (ze kunnen eten en slapen wanneer ze willen, terwijl mensen echt moeten functioneren op een ander tijdstip), kun je het gemakkelijk beïnvloeden.