Er scharrelt een vleugellam kauwtje in onze tuin. Wat kunnen we het beste doen?

Eén vleugel hangt naar beneden en de vogel maakt de indruk absoluut niet te kunnen vliegen. Heeft het zin de dierenambulance in te schakelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kan je een vogelopvang bellen en vragen wat je moet doen. Denk niet dat de dierenambulance komt (hoewel die ook wel voor een zwaan of eend komen) dus wie weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je 'm nog te pakken kunnen krijgen, Kees?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben het kauwtje niet meer gezien sinds gistermiddag. Als ie terugkomt weten we wat we moeten doen. Daar ging het me om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
elk levend wezen is de moeite waard.

Antwoorden (12)

Ja, dat heeft zin. Een kauw is de moeite wel waard, al is het denk ik geen spoedgeval.
Ik heb een keer een baby-merel van een kat gered, en de dierenambulance nam hem gewoon mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De dierenambulance zal niet komen, die komen alleen voor dieren die al gevangen zijn en vermoedelijk komen ze niet voor een vogel.

Neem een net/laken mee naar buiten en probeer de vogel te vangen. Een vogel op de grond is heel kwetsbaar, want katten weten deze dieren heel snel te vinden.
Mocht de vogel bang zijn en weg vliegen, zou dat fantastisch zijn. Mocht de vogel niet kunnen vliegen drijf hem dan voorzichtig richting een dode hoek in de tuin en gooi het net/laken over hem heen.

Vervolgens is het zaak om naar een dierenarts te gaan. Houdt er rekening mee dat de kans bestaat dat de vleugel inwendig ernstig beschadigd is, wat zou inhouden dat deze vogel uit zijn lijden wordt verlost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is ook een beetje mijn idee maar je weet het nooit, hè. Dank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk komt een dierenambulance wel voor vogels!! Lees mijn antwoord. Bel iedere willekeurige dierenambulance maar eens en vraag het na.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind commentaar van iedereen nuttig.
Als hij niet acuut gewond lijkt, kun je ook contact opnemen met de dierenbescherming. Of als je weet of er in de regio een speciale vogelopvang is, zou je die kunnen bellen. Je zou hem dan ook zelf weg kunnen brengen naar de vogelopvang, of daar hulp bij kunnen vragen van de vrijwilliger van de dierenbescherming. Zo heb ik ooit een gewonde duif uitgezwaaid die in een doos achterop de fiets met iemand van de dierenbescherming naar de vogelopvang werd gebracht. Ik kon het diertje zelf niet van de grond pakken, maar hij was ondanks verwondingen nog zo actief en levendig dat het niet nodig was om de dierenambulance daarvoor te bellen.

Als je geen nummers kunt vinden, of het lijkt toch meer acuut, dan kun je natuurlijk altijd de dierenambulance bellen. Ze verwijzen je zelf wel door naar de juiste instantie als het niet tot hun takenpakket behoort.

Succes met 't diertje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dierenbescherming is ook een optie. Dank.
Rieneke1
12 jaar geleden
nee, die is alleen op kantoortijden te bereiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt? Dat van die duif was op een zaterdag. Wel overdag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed trouwens dat de duif niet meer op te lappen was, was echt aangevreten aan één kant. Maar mijn gedachte is dan dat ík er in elk geval alles aan heb gedaan, en dat - als hij inderdaad niet te redden is - zo'n vogel in elk geval niet lang zal lijden als hij eenmaal in deskundige handen is.
een vleugellam vogeltje maakt geen enkele kans meer, hoe zielig het ook is en wat je beste bedoelingen ermee zijn..
ook zal de dierenambulance od dierenarts dit zeggen..
vleugellam is vaak niet te verhelpen en de vogel is ze toch beide nodig om te overleven in de natuur,,
ik denk daarom dat het het beste is de vogel aan het lot van de natuur over te laten, hoe hard het ook klinkt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaat je tuinvogels als huisdieren beschouwen en eigenlijk zijn ze dat ook een beetje. Dank voor je relativering.
Rieneke1
12 jaar geleden
waarom zou je zorg dragen voor huisdieren en niet voor wilde dieren kees?
een enkele keer kan zo'n vleugellamme vogel weer opknappen.
en zo niet, dan hoef je 'm niet te laten creperen. de beschaving van een samenleving kan je aflezen aan de manier waarop ze met de meest weerloze schepsels omgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je afvragen waar wilde dieren het beste mee af zijn maar ik ben het helemaal met je eens dat een opgelapt en opgeknapt wild dier de moeite waard is, Rieneke. Dat zal ook mijn inzet zijn naar dat kauwtje. Wij mensen hebben cultuurvolgers gecreëerd en dat schept een zekere verantwoordelijkheid.
Als de vleugel gebroken is, is er in de meeste gevallen niets aan te doen.
De dierenartsen zullen vaak deze dieren kosteloos uit hun lijden verlossen. Mijn dierenarts zei, dat dat een normale zaak was, als iemand de moeite nam om een dier uit de natuur bij hem te brengen uit mededogen.
Dit is misschien de oplossing als de dierenbescherming afhaakt.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idee had ik al een beetje maar ja, je ziet zo'n verder kerngezond beest verwoede pogingen doen om zijn kostje bij elkaar te scharrelen.
je kan allicht even bellen.
onze dierenambu is 24/7 bereikbaar (in de nacht alleen voor spoed) en wij halen zo'n kauwtje graag op.
wel moet hij al gevangen zijn, of in ieder geval moet er iets overheen zijn gezet.
niet iedere dierenambu is altijd bereikbaar, en ook waarvoor ze rijden verschilt.
even bellen dus.
of is er in je buurt een vogelopvang waar je het kauwtje rechtsstreeks naar toe kan brengen?
ik zou 'm in ieder geval eerst vangen, anders is hij mogelijk voor de poes.
Rieneke1
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
+.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
't Is nu donker aan het worden maar straks in het ochtendgloren ga ik het beestje proberen te vangen. Ik ben niet bang om een vogel aan te pakken en onze kat, heerseres en meesteres in onze tuin, heeft het beestje niets aangedaan, want groter dan een mus. Dank voor je goede raad!
Rieneke1
12 jaar geleden
ik hoop dat je 'm te pakken krjgt.
bij ons op de vogelopvang is een gebroken vleugel einde verhaal, maar als er geen breuk is krijgt de vogel alle tijd om van eventuele zenuwbeschadiging bij te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik leer er vliegensvlug bij. Een lamme vleugel kan dus ook door een zenuwbeschadiging worden veroorzaakt. Ik ga het beestje proberen te vangen.
Rieneke1
12 jaar geleden
ja, als we verder geen oorzaak kunnen vinden, geven we de vogel het voordeel van de twijfel.
hij gaat in een ruime vliegkooi. en we kijken het aan voor een maand of twee.
tenzij het beestje op de vleugel gaat staan, en die bevuilt.
dan komt t niet meer goed.'
maar soms knapt zo'n beestje wonderwel op.
Je kunt de mensen van Vogelopvang Onder de Regenboog eens bellen:
http://www.vogelopvangonderderegenboog.nl/

Ook als ze niet in de buurt zitten kunnen ze je vast tips geven over wat je kunt doen. Ze hebben mij ook al een paar keer goed advies gegeven over zielige vogeltjes. Het zijn erg gedreven mensen met hart voor vogels.

Laat je ook even weten hoe het afloopt? Ik zie dat je de vraag al 20 uur geleden hebt gesteld dus er is vast al iets gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Het kauwtje hebben we vandaag niet meer gesignaleerd. Dat kan natuurlijk van alles betekenen maar ik weet wat me te doen staat als het beestje onze tuin weer bezoekt.
Ik ben vrijwilliger bij een dierenambulance en wij komen zeker wel voor vogels in dit soort gevallen. Op het moment dat de vogel dood is komen wij niet meer en is het een klus voor de gemeente, maar deze vogels helpen wij en proberen wij nog op te knappen.
Het is voor de dierenambulance een must om dieren zo min mogelijk te laten lijden, dus wij gaan ermee naar een dierenarts en kijken wat deze nog voor de kau kan doen. Kan deze niets meer doen dan zullen wij de nare beslissing moeten nemen om hem in te laten slapen.
Dat is vervelend, maar zo is het diertje wel uit zijn lijden verlost. Een vogel die niet kan vliegen is immers vaak een prooi voor bijv. katten, vossen of andere dieren en sterven dan een veel pijnlijkere dood.
Als de vogel te genezen is blijft hij soms bij de dierenarts, maar vaak brengen wij hem naar de, aan ons verbonden, vogelopvang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk en ik vind ook dat je op een humane manier met wilde dieren moet omgaan.
als je vind dat hij er echt slecht aan toe is kun je volgens mij beter de dierenambulance bellen ( ik heb niet heel veel ervaring op dit gebied )
kijk voor de zekerheid nog maar even op hun site :
http://www.dierenambulance.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het vleugelaccident erg recent gebeurd was. Alleen, dan heb je een antwoord en dan is de vogel weg. 'Gevlogen' is natuurlijk de verkeerde uitdrukking...
Bel 114, daar is het nummer immers voor. Of het zin heeft om de dierenambulance in te schakelen, weten zij vast wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk heeft dat zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben heel eerlijk: het hangt er vanaf waar je woont. Als je in een dorp of stad woont zou ik een dierenarts bellen om te vragen of hij/zij het beestje uit zijn lijden wil verlossen. Anders valt het kauwtje ten prooi aan de katten of aan de ratten.
Mocht je niet in de stad wonen of in een dorp, dan ben ik heel hard: laat het aan de natuur over. Er zijn zat beestjes die graag een kauwtje eten (roofvogels, kleine roofzoogdieren als de hermelijn en de vos, enz)