Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een link te leggen tussen sterilisatie en een blaasontsteking bij katten?

None

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
746

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

nee, daar is geen link tussen te leggen.
castratie van een poes houdt in het verwijderen van eierstokken en vaak ook de baarmoeder.
dat heeft geen invloed op de blaas.
ook hormonaal zie ik geen aanwijzingen dat castratie tot blaasontsteking zou leiden.

bij katten is blaasontsteking maar zelden bacterieel.
vaak is de aandoening ideopatisch, oftewel oorzaak onbekend.
wat wel duidelijk is, is dat stress de kans op een blaasontsteking verhoogt.
het zou dus zo kunnen zijn dat een gecastreerde poes minder stress heeft, en dus minder kans op een blaasontsteking.
maar dat is gokken van mijn kant.
(Lees meer...)
Rieneke1
12 jaar geleden
Toch moet ik hier dan een voorval vertellen van een gecastreerde Britse korthaar. De kat van mijn dochter.
Probleemloos beest. Tot op het moment dat zij was gecastreerd. Daarna begon ze te plassen, kon niets meer vasthouden. De dierenartsen stonden voor een compleet raadsel. Radeloos werd mijn dochter.
Omdat het een ongezonde situatie werd voor de baby hebben ze in overleg besloten het dier een spuitje te geven, omdat zij ook niet herplaatsbaar zou zijn.
Nadien is ontdekt dat er een verkeerde hechting was aangebracht bij de operatie/castratie, zodat er inwendig iets vergroeid was, met alle slechte gevolgen.

Jouw vraag bracht me dus direct weer dit verdriet in herinnering. Ik hoop niet dat je ook zo iets bij de hand hebt.
(Lees meer...)
Ivana
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Zij.... en het is door een andere dierenarts bij obductie geconstateerd.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding