hoe krijg je een bange kat minder bang?

wij hebben sinds gisteravond een heel klein bang katje achterom lopen. we hebben het eten en drinken gegeven, en een kattenbakje neergezet. maar als je te dicht in de buurt komt, rent ze meteen een weg, maar blijft wel achterom. we willen nu eigenlijk heel graag dat ze naar ons toe durft te komen, en ze bij ons kan blijven. maar hoe krijgen we haar zover?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

dat is wel een heel klein humpie.
het is zaak die snel van de straat te halen, voordat hem wat overkomt.
ken je niet iemand die graag vist?
vaak hebben die grote schepnetten, dat zou ideaal zijn om de kleine te vangen.

blijf in ieder geval water en eten aanbieden.
spreek het kleintje vriendelijk toe, maar vermijd oogcontact, dat wordt als bedreigend ervaren.
succes!
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
we hebben inderdaad van de buren een schepnet gekregen.
maar ik vind het zo zielig om hem te vangen!
en wat moet ik ermee doen zodra ik hem gevangen heb?
Rieneke1
12 jaar geleden
het is misschien wel even schrikken voor de kleine, maar wat het zwaarst is moet het zwaarst wegen.
de kleine moet veilig van de straat.
zodra je 'm gevangen heb zet je hem apart op een kamer, met eten en drinken, een bak (teiltje volstaat in eerste instantie), en een warm slaapplekje.
eerst even tot rust laten komen. hoe je het daarna aanpakt hangt van de reactie van het kitten af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ahzo. en dan komt nog een vraagje :p
de rest van het gezin wil haar niet in huis (ik ben dus in de minderheid), maar zouden we dan ook buiten een stukje kunnen afbakenen waar we haar dan neerzetten zodat ze minder bang word?
Rieneke1
12 jaar geleden
als ze niet in huis mag, geef het kitten dan af bij het asiel.
als het nog niet gesocialiseerd is, moet dat rap en intensief gebeuren.
geef het beestje een kans op een fijn leventje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je hem (haar?) niet wilt vangen, laat hem haar dan maar gaan. Er is misschien wel een eigenaar die het beest mist, dus waarom zou je je ermee bemoeien?
Rieneke1
12 jaar geleden
adrie, het is niet erg duidelijk op de foto, maar het lijkt een piepjong katje.
die horen niet op straat, en hebben hulp nodig.

Andere antwoorden (2)

Uit ervaring: Zet het bakje steeds dichter bij je huis en op een gegeven moment zelfs net in je huis en dan nog iets verder en dan de deur dicht.
Kattenzorg in Den Haag gebruikt vallen met eten erin om verwilderde katten te vangen, die dan gecastreerd of gesteriliseerd worden en eventueel herplaatst worden of anders weer op de oorspronkelijke plek worden vrijgelaten (met zeker minder nakomelingen tot gevolg).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik verbaas me er eigenlijk over dat je het hebt over "bij ons kan blijven".
Wie zegt dat haar/ zijn baas niet op zoek is naar de kat ?
Zo'n kleintje is al gauw de weg kwijt, vooral als 'ie van schrik is afgedwaald.
Dat kan je het toch niet zomaar houden ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze is nog heel klein, in de straat kent iedereen elkaar, en niemand is een katje kwijt. verder heeft ze ook niets van een halsbandje om of zoiets. mijn buren zijn echte kattenkenners, en zij hebben ons verteld dat ze hoogst waarschijnlijk een zwerfkatje is.