Hoe leer ik mijn kitten ( 11 weken) zachtjes iets lekkers uit de hand eten? Zie uitleg.

Wij hebben een kitten van 11 weken, het is een ontzettend lief beestje, alleen wanneer het etenstijd is, veranderd haar gedrag. Ze klimt tijdens de maaltijd op tafel en probeert vliegensvlug je eten van het bord te stelen. Daarbij zijn al haar haren rechtop gezet, en haar staart een keer zo dik! Ook als je haar een koekje of iets lekkers wilt geven, is ze niet te houden. Ze pakt het lekkers zo hard , dat ze zelf niet weet wat ze doet en je tot bloedens toe bijt. Hoe leer ik onze kitten iets zachtjes uit de hand te pakken. Geen van ons gezin durf haar nog iets uit de hand te laten eten. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

wat is de achtergrond van je kleintje, dat ze zo gefixeerd is op eten?
krijgt ze wel genoeg volwaardig voedsel, en vaak genoeg?
een kitten moet onbeperkt kunnen eten, niet een aantal keren per dag iets krijgen.

het met de hand voeren zou ik even op een laag pitje zetten, tot het kitten iets minder gefixeerd is op eten.

als het katje tijdens de maaltijd op tafel springt, pak haar dan zonder een woord op, en zet haar op de grond.
blijft ze aan de gang, dan volgt een time-out op de gang of het toilet.
de lol gaat er zo snel van af, als je consequent bent.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoopte al dat je zou reageren! Op zich geen achtergrond, tenminste niks bijzonders volgens mij. Ze kwam uit een nestje van 3 waarvan één kitten na een week dood en een ander kitten werd met 5 weken uit het nest gehaald. Ze krijgt brokjes, die staan de hele dag voor het grijpen, en ze krijgt 3 keer per dag vleesvoer uit blik. Dat eet ze niet altijd helemaal op, dus ze kan eten wanneer ze wil....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn ook net kinderen he Rieneke? ;-)))
Rieneke1
12 jaar geleden
@anne, ze heeft dus geen tweede socialisatiefase met nestgenootjes meegemaakt, en bijgevolg begrijpt ze nu niet goed wat grenzen zijn.
dat verklaart het harde bijten.
die opvoeding zal jij op je moeten nemen; zodra de kleine bijt of uithaalt, zet je haar weg, telkens weer.
op een gegeven moment rolt het kwartje door, dat er zo geen lol aan is.
en zoals gezegd, eten geven met de hand even op een laag pitje zetten.
succes en een kroeltje voor je moppie :) @maria, een beetje wel, maar stiekem vind ik katten veel leuker ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waar,ze zeuren niet.

Andere antwoorden (2)

Geef al het eten dat voor haar bedoeld is in haar bakje. Ze moet leren, dat alleen daar iets te eten komt. Niet van tafel, niet op de aanrecht en niet uit de hand.

Veel later, als ze een beetje van de onbezonnenheid kwijt is en wat rustiger, kan je haar iets uit de hand voeren, maar eerst moet je zorgen, dat ze de huisregels leert.

Door haar overal in huis en aan tafel te voeren uit de hand of op andere wijze, leert ze dat er overal wat te snaaien valt. Krijgt ze het niet aangeboden, dan pakt ze het dus zelf wel!

Maak een goed plan wat je wel en niet toelaat. Laat iedereen zich daaraan houden. Gedeeltelijk is het speelsheid van het kitten, maar spelen moet je anders doen met behulp van hengeltjes en propjes papier bijvoorbeeld, zodat ze je handen ook niet als speelgoed gaat zien.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk zo simpel en logisch.... Dat ik daar zelf niet aan denk! dank je wel. Hopelijk gaat het werken!
Met spelen zijn er geen problemen hoor, dat gaat allemaal prima, ze heeft speelgoed genoeg en ook het hengeltje, ze is er gek op. Af en toe pakken we een laserlampje, ook dat vind ze geweldig!
Ivana
12 jaar geleden
Veel plezier met het kitten, het gaat vast lukken!
Smeer boter op je hand en laat de kitten er van likken, zo wordt je hand gelinkt met iets positiefs. En hopelijk doet de kitten het dan niet meer, succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
En dan op tafel springen en haar tong in de botervloot.....?
Een dier moet grenzen leren respecteren.
Rieneke1
12 jaar geleden
ja, of voluit de tanden in je beboterde hand.
geen strak plan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
boter is toch slecht voor katten ?
Rieneke1
12 jaar geleden
@stuivertje, en dat is de derde reden om dit niet te doen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha ik had het ook maar over een klein beetje! Ze gebruiken het bij pups, dus ik dacht dat het bij katten ongeveer hetzelfde is...