Mijn poes valt de laatste tijd soms uit het niets aan tot bloedens toe. Weet iemand wat ik kan doen? mijn dochters beginnen bang te worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

Naar de dierenarts gaan... Dat is het enige wat ik kan aanraden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben bang dat je een kat zoiets niet afleert, dus kat de deur uit, helaas.

Toegevoegd na 16 uur:
Ik begrijp dat er mensen zijn die dit rigoureus vinden, maar wil je liever dat je dochters een trauma tegen katten oplopen, daar hebben toekomstige katten meer nadeel van en dan heb ik het nog niet eens over de dochters. Die kat hoeft niet dood of zo, zet op een leuke plek waar hij geen kwaad kan, b.v. een boerderij.
Het karakter van een kat verander je toch niet, ik heb genoeg katten mee gemaakt.

Toegevoegd na 16 uur:
O ja, De juiste volgorde is Eerst kat uit huis of opsluiten, daarna oorzaak uitzoeken. Wel even je prioriteiten juist stellen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
zou je niet eerst de oorzaak willen achterhalen?
dikke min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katten kunnen soms zonder aanwijsbare oorzaak ineens van gedrag veranderen. Vals worden, het huis onderpissen en ander vervelend gedrag. Met kinderen in huis kun je geen valse kat hebben, geen risico nemen dus. De min is tamelijk ongenuanceerd, ter compensatie hier een +.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou geen overhaaste conclussies trekken
Rieneke1
12 jaar geleden
@frans, sowieso kan je met begrip en respect voor een kat veel gedrag wat je als probleem ervaart ombuigen. verder is een dier geen wegwerpartikel.
je haalt het in huis, en gaat daarmee moreel gezien een zorgplicht aan.
als gedrag plotseling problemen oplevert, ga je de oorzaak trachten te achterhalen.
je raadpleegt dierenarts en zo nodig gedragstherapeut.
soms is de enige oplossing een dier te herplaatsen, vaak ook in het voordeel van het dier op termijn.
maar de kat wegdoen zodra er problemen opduiken, dat is niet mijn mentaliteit.
voor zover mijn 2 centen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rieneke, ik weet ook wel dat een dier geen wegwerpartikel is en dat is mijn stijl ook niet, maar met kinderen en dieren in huis moet je toch altijd blijven opletten. En als het niet anders kan moet datgene wat het zwaarst is ook het zwaarst wegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@frans
ja oke, als het niet anders kan, maar hier weten we nog niet of het al dan niet anders kan! Hier kan echt wel iets medisch aan de hand zijn die perfect te behandelen is Daarom van mij ook een min, eerst oorzaak achterhalen!
allereest naar de dierenarts om je kat te laten onderzoeken.
voor dit gedrag kunnen diverse aandoeningen de oorzaak zijn, waarvan sommige prima te behandelen zijn.
de kat kan simpelweg pijn hebben.

als een medische oorzaak is uitgesloten, observeer je kat dan goed; in wat voor situatie valt de kat aan?
wat je vaak ziet is omgerichte agressie; dan windt de kat zich bijvoorbeeld enorm op over de kat van de buren die voorbij loopt buiten.
hij weet met de frustratie geen weg, en valt het dichtsbijzijnde dan maar aan, mens of andere kat.
het is zaak de oorzaak te achterhalen en weg te nemen.

het gebruik van feliway kan de kat mogelijk ondersteunen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke pus
Hebben wij met onze poes ook gehad, ze had een hersenparasiet. Erg vreemd! Ze heeft medicijnen gehad dat waren wit met gele capsules met korreltjes erin en dat werkte. Nu is het gewoon onze oude vertrouwde knuffel weer! Wel even mee langs de dierenarts gaan hoor. Succes en ik hoop dat het goed komt! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jha ik weet nou niet meer precies hoe, is ondertussen alweer 5jaar geleden maar ze zagen het of via het bloed of door een foto van der koppie. Niet echt fijn als ze dat hebben..
Dit deed mijn kat ook toen hij kitten was.
Als ik vanachter een muur of stoel tevoorschijn kwam hing hij gelijk in mijn benen. Als ik hem dan wilde pakken gingen ook mijn armen eraan.
Hij bleef hier echt in hangen en het zag er niet uit.
Wanneer hij dat gedrag vertoonde ging ik later stilstaan, zonder hem aan te raken.
Toen werd het minder.
Na een paar weekjes mocht hij naar buiten en het was helemaal over, daar had hij voldoende om op te jagen en kon hij volop energie kwijt.
Dus ik weet niet hoe oud de kat is.
Als het inderdaad een oudere kat is zou ik inderdaad naar de dierenarts gaan.
Misschien heb je ook iets aan onderstaande site.
Heb hem zelf ook even gelezen, best interessant.