Ik heb de nagels van mijn kat geknipt. Is dit erg?

Onze kat heeft nogal de gewoonte om zich uit te rekken, en vervolgens zijn nagels lekker die je vlees in te wortelen. Mijn buurvrouw zei dat ze had gelezen dat je de nagels van een kat best kunt knippen, en gister heb ik dat gedaan. Geen vlees geraakt, en hij gromde ook niet. Nu ben ik iemand die zich snel schuldig voelt, en hier ook over nu ook. Ik realiseerde me gelijk erna dat het egoïstisch van mij was. Hij gaat wel naar buiten, en ik krijg buikpijn van het idee dat hij door mij zich dadelijk verwond, omdat hij zich niet meer kan vastgrijpen. Is het ook zo erg als ik denk? En hoe lang duurt het voor ze weer aangroeien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (7)

Nee hoor groeit wel weer aan, wel zelf muizen vangen nu...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is niet erg, is heel normaal zelfs. Je moet alleen niet te ver gaan met het knippen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het knippen van de nagels is absoluut niet pijnlijk, maar een kat vindt dit ook niet echt leuk. Daarom is het belangrijk dat u hem vanaf jonge leeftijd hieraan laat wennen om zijn vertrouwen te stimuleren.
Een gewone nagelknipper is het meest geschikt voor dit karweitje. Knip het witte puntje van de nagel af en zorg ervoor dat u niet in de buurt komt van het roze driehoekje, het roze deeltje aan de basis van de nagel (het levende gedeelte). Als u deze grens overschrijdt, kan dit gaan bloeden en kunt u uw kat pijn doen.
fremar
12 jaar geleden
Een gewoon nagelknippertje (voor mensen bedoeld) is niet zo geschikt omdat die het nageltje aan twee kanten samenknijpt wat pijnlijk kan zijn.
Bij de dierenspeciaalzaak zijn speciale nagelknippertjes te koop voor katten die de nagel omsluiten en dus van alle kanten tegelijk knipt.

Ik knip regelmatig katten-en hondennagels en dat vinden ze niet erg.
En het scheelt mij ergernis omdat de katten anders aan de stammetjes van de jonge olijf en andere stamstruiken in de tuin hangen.

Overigens heb ik onlangs ook de 10-jaar oude (en vreselijk doorgegroeide) nagels van een logeerkonijn geknipt.
Was nog nooit gedaan en daarna was hij helemaal opgelucht.

Maak je geen zorgen, met één of twee weken kan je weer fijn de nagels in je vlees voelen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Zo'n nagelknippertje is prima. Je knip toch alleen het kleine vlijmscherpe puntje af en dat is plat. Dat is echt heel wat anders dan een konijnennagel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt waar ????
Beetje een onzin reactie, vind je zelf niet ?
Heb je mij ergens die twee dierensoorten met elkaar zien vergelijken ??
Bovendien knippen iets meer ervaren verzorgers iets meer af dan het uiterste puntje en dat ook zonder het leven te raken.
Doe jij dan maar je best met een mensen-nagelschaartje, dan heb je het meteen voor de laatste keer gedaan aangezien je kat het nooit meer zal toelaten.

Had je nog meer "nuttigs" toe te voegen aan de vraag waar het uiteindelijk om ging ?
De nagels van dieren moeten soms geknipt worden dit kun je zelf doen of naar een dierenkapsalon gaan of dierendokter, zij doen dit ook. En je moet je vooraal niet schuldig voelen tegenover je kat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het klinkt nogal drastisch.

als je kat een krabpaal heeft zullen het geen dodelijke lange wapens worden, maar scherp zijn ze wel.

alleen het kleinte puntje knippen is ook voldoende hoor. hier hoef je je niet schuldig over te voelen.

het groeit weer aan, en als je niet gepierced wil worden door je kat kan je het periodiek herhalen. gewoon even kijken wanneer er weer scherpe puntje aan komen, dan is het weer tijd.

zo doe ik het zelf ook. knip er zo min mogelijk af en dat gaat prima.

overigens zijn er ook siliconen hoesjes op de markt die je om de nagels kan doen (met lijm). heb er zelf geen ervaringen mee en vind het veel omslachtiger dan ff dat kleine puntje eraf te knippen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet fijn, een kat die z'n nagels in je zet!
doet de kat dit als hij bij je ligt?
pak hem dan zonder verdere aandacht op, en zet hem op de grond, steeds weer.
het kwartje zal vroeg of later zeker vallen.

de nagels van een buitenkat zou ik niet knippen.
hij kan bijvoorbeeld een hond tegenkomen, en de nagels hard nodig hebben om zich te verdedigen, of om in een boom te klimmen.

beter oefen je wat geduld, en pak je het krabben aan.
succes!
Rieneke1