Wat is de verklaring dat Hachiko de hond, 9 jaar zijn baas opwachtte?

Na het overlijden van zijn baasje keerde Hachiko (Hachi) tot zijn dood dagelijks terug naar het station wat hij toen zijn baasje nog leefde ook deed.
Toen mensen dit opmerkten voedden zij Hachi pas, ook liep Hachiko weg bij zijn nieuwe baasje om weer naar het station terug te keren iig op het tijdsstip dat zijn oude eigenaar voorheen kwam.
De hond tuurde dan naar de deur van het station in afwachting.

Honden zouden mensen niet missen, althans niet waneer zij blijken volledig uit het oog te zijn en leven in het hier en nu wordt gezegd naast dat zij kunnen niet terug denken aan hoe gezellig het was oid.

Duidelijk accepteerde de hond enkel zijn oude baas als zijnde 'roedelleider' schijnt.
Hoe is dit te verklaren, en zijn er bewijzen althans in hoeverre dat mogelijk is?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik weet dat een hond zelfs na bv 10 jaar zijn oude eigenaar kan herkennen, dus daar gaat het niet om.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Het komt vaker voor in de geschiedenis,honden die jaren bij het graf van hun baas bleven liggen.Van verschillende rasen.Dieren kunnen ook liefhebben net als wij.Als diverse vogels voor het leven samen zijn en geen andere partner meer nemen,zouden honden dat dan ook niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (2)

Het is bekend dat honden beschikken over een 'lange termijn' geheugen. Wanneer informatie middels herhaling is bewerkt in het korte termijn geheugen, of wanneer het is gekoppeld aan zinvolle andere informatie, kan het worden opgeslagen in het lange termijn geheugen. Vanuit het lange termijn geheugen kan informatie op een later tijdstip weer worden opgeroepen en bewerkt / gebruikt in het korte termijn geheugen.

Dat honden mensen niet zouden missen lijkt mij overigens niet juist, onderstaande filmpje is een mooi voorbeeld. Het gaat hierbij om een soldaat die lang op uitzending geweest is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord. Het was mij wel bekend dat honden hun baas na jaren hun oude baasje terug kunnen herkennen maar niet dat zij het gevoel van gemis kunnen ervaren in de zin van het voorbeeld van Hachi die al die tijd gewacht zou hebben op het weerzien van zijn baasje. In het mooie filmpje is het toch anders, gezien de hond korter van zijn baasje is gescheiden en nog in diens huis met andere familieleden woont.
Hoewel voor Hachi het station zijn (2e) huis zou kunnen zijn geweest met de reizigers en dergelijke als 'familie'.
wellicht gewoon de dagelijkse routine?
ik ben meer van de katten dan van de honden, maar ik weet wel dat veel dieren erg hechten aan een dagelijkse regelmaat.
zeker nadat het baasje was gestorven kan de hond hier behoefte aan hebben gehad.
ik denk dat dit een waarschijnlijker verklaring is dan dat de hond al die jaren naar het baasje heeft uitgekeken.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje Rieneke voor je antwoord.
Dit is ook heel goed mogelijk idd.