Konijn in bad. Ik vroeg me af in welke temperatuur een konijn gewassen moet worden?

Ik weet dat een konijn alleen is bad is als het echt nodig is, maar het konijn van mijn broertje heeft allemaal poepresten in zijn vacht vast zitten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kun je dan toch ook met een washandje of iets dergelijks aanpakken!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk niet dat dat gaat werken. Het is echt een enorme klont.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mijn konijn heeft ook hele lange haren, vooral in de nek (geen probleem) en onder zijn achterpoten. Ik knip klonten zo veel mogelijk weg. Heel voorzichtig natuurlijk. En dan weken met een nat washandje.

Antwoorden (2)

Een specifieke temperatuur is er niet, als beste kun je lauw water gebruiken.
Denk dan tussen de 25-30 graden Celsius.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet normaal dat het konijn poepresten in zijn vacht heeft hangen, ik zou allereerst naar de dierenarts gaan om eventuele medische oorzaken uit te sluiten.

Ook kan het heel goed dat het konijn verkeerde voeding krijgt. Te veel voer kan plakpoep veroorzaken, evenals verkeerd gemengd voer. Probeer een tijdje enkel stro te geven en biks ter aanvulling, maar zeker niet te veel biks! Laat de commerciële merken links liggen, deze zijn vaak niet goed samengesteld en zorgen er bovendien vaak voor dat het konijn gaat selecteren en dus enkel de lekkere hapjes eruit gaat zoeken.

Wat betreft het wassen; dit zou ik gewoon met lauw water doen. Probeer er niet te lang mee bezig te zijn, dit is voor een konijn erg stressvol! Deze extra stress kan er weer voor zorgen dat hij nog meer plakpoep zal krijgen.

Succes!

Toegevoegd na 5 uur:
Met stro bedoel ik overigens hooi! Beter zelfs nog is om die zakken met los hooi te kopen i.p.v. geperst hooi, de geperste variant is vaak veel droger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Konijnen eten geen stro, dit is bodembedekking..ze eten hooi
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Och pardon, ik bedoel hooi.
Rieneke1
10 jaar geleden
Plus Nola, maar ik zou het wel even als toevoeging in het antwoord zetten, voor je mensen op het verkeerde been zet :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is allemaal gelukt hoor, we hadden ook speciale shampoo gekocht. En speciaal voer en hooi. Dus hopelijk wordt het nu beter.
Hij at ook al een tijdje slecht, we dachten eerst dat het aan zijn tanden lag, dus hadden we een slijpsteen gekcoht. Maar misschien had hij wel last van buikpijn. Dus hopelijk is dat nu verholpen.
Het konijn bleef erg rustig en ik heb hem daarnagoed droog gewreven met een handdoek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed dat het gelukt is. En goed van jullie dat jullie de moeite nemen om het konijn te helpen! Wel zou ik nog willen meegeven dat slijpstenen voor konijnen niet goed zijn en bovendien onnodig, hun tandjes slijpen al tijdens het eten van hooi. Daarom is het ook zo goed ze dit dagelijks vers aan te bieden; het is goed voor de tandjes en het is goed voor de spijsvertering! PS. Thuis kan je zelf niet zien of het aan de tanden ligt: de voorste tanden kunnen er wel goed uitzien, maar er zitten ook nog kiezen achterin het bekje waar mogelijk haken op kunnen zitten. Dit kan de dierenarts wel zien, sowieso niet onverstandig het konijn eens na te laten kijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een grote fout die mensen vaak maken bij konijnen is dat ze te veel nat voer geven. nat voer is: appel; komkommer; sla enz.
inprincipe heeft een konijn enkel zijn brok en hooi en water nodig. af en toe verwennen met een stukje natvoer is wel goed maar misschien kun je dan beter een knaag/knabbelstok geven; dit is meteen goed voor zijn voortanden. wil je toch wat geven kun je beter een blaadje andijvie doen dan sla want in sla zit heel veel vocht en in andijvie niet.
meer advise over konijn? www.asielgoofy.nl onder het kopje voiding.