Mijn geiten willen geen gras eten, wat kan ik hieraan doen?

We geven ze wel korrels, maar dit is wel heel duur terwijl ze eigenlijk gewoon gras zouden kunnen eten. We geven ze niet zoveel korrels in de hoop dat ze dan uit honger wel gras zouden eten maar dit doen ze niet. Ze mekkeren dan onophoudelijk voor heel de buurt om dan toch eten te krijgen, ben bang dat buren dit niet lang meer volhouden en kwaad worden...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

HAHA, sorry.

geiten zijn niet van gisteren natuurlijk he. kijk of het gras wel geschikt is voor de geiten. het zijn namelijk geen echte grazers. een geit eet echt niet elk gras dus ook al staat er genoeg, ze eten het gewoon NIET.

let wel op dat ie genoeg binnenkrijgt. de pens van een geit is groot en de vertering gaat snel bij een geit. aanvoer moet dus wel voldoende zijn. lang gras eten ze wel, maar alleen de toppen. is er teveel overheen gelopen is ook dat niet meer geschikt dus.
het gras zelf is wat betreft voedingswaarde nooit het hele jaar constant. bijvoeren is dus wel noodzakelijk.

wil je van het gemekker af denk dan eens aan een anders vorm van gras. kuilgras of gewoon hooi.
hang het droog en hoger (ruif) en ze kunnen weten wat ze willen, het darmstelsel blijft lekker in beweging, en je voert ze niet moddervet.

omdat een geit zo slim is (hey, de baas dus etenstijd) is het misschien handig om ze rond 1 bepaalde tijd te voeren (gaan ze naar binnen dan 's avonds) geef dan al het eten wat je opspaart (GFT en biks) en verder niet ff snel een schil of boterham toestoppen.

op een gegeven moment weten ze dat ze overdag niets krijgen dus ben je minder interessant. het stemgeluid blijft behoorlijk van een geit, dus echt stil krijg je ze nooit als ze je verwelkomen.

het zijn net kinderen.... zolang je zeurt maak je kans. helemaal als ze weten dat je op een gegeven moment toegeeft. de missie is dan geslaagd en de volgende keer gaat het dus net zo. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, ik geef ze altijd rond 4 uur/5uur eten, ik wacht eerst tot dat ze stil/stiller zijn en dan pas geef ik ze eten. Ik doe dit nog maar 2 weken, maar tot nu toe zonder resultaat. Hopelijk begint het snel wat te werken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik hoop het ook. maar als je verwacht dat de geiten de hele dag gras eten heb je het echt er verkeerd helaas. ze eten echt niet elk gras en gaan dat ook niet doen als je stopt met bijvoeren. ik zou hooi bijvoeren als ik jou was, die van mij had altijd hooi beschikbaar omdat de darmen van een geit eigenlijk continu in beweging moeten zijn en omdat ze niet net als een koe of paard de hele dag met hun snuffertje aan de grond staat te eten. het zijn wel herkauwers, maar beslist geen grazers die hier het grootste deel van hun voeding hiermee binnenkrijgen. (niet laten verhongeren dus hoor, ze eten ECHT het gras niet op) :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hooi geef ik al, kweet ondertussen ok dat ze echt wel geen gras zullen eten, maar kprobeer ze nu gewoon te leren dat ze niet zo moeten mekkeren, na 5 min. zijn ze wel al wat stiller als ik er sta met eten, en dan weten ze dat ze het krijgen
Rieneke1
12 jaar geleden
plus maar weer euca :)
ben je boerin (geweest?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euhm.... ja heb op een boerderij gewoond idd :))
Rieneke1
12 jaar geleden
lijkt me super!
vandaar dat je zo all-round bent :)

Andere antwoorden (3)

Je geiten zijn verwend. Gewoon compleet stoppen met korrels geven, even laten mekkeren en daarna gaan ze vanzelf over op gras.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik dit doen dan beginnen ze met het eten van schors van de bomen, zo gaan onze bomen kapot, ik kan toch moeilijk de bomen weghalen :)
maar zal toch nog eens proberen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bekend probleem, geiten lusten nogal graag schors. Zorg dat je bomen beschermd zijn door er iets omheen zetten (draad, hekje, zeil etc). Zorg dat ze niets anders dan gras kunnen eten, dan eten ze vanzelf... gras.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
we hebben al een hekje er rond geplaatst maar ze kunnen er nog steeds aan, het is ook moeilijk om te zorgen dat ze aan niets kunnen. Want ze kunnen nogal goed rechtop staan op hun achterpoten en kunnen ook zo lopen, dus ze kunnen overal aan. Aan blaadjes van de bomen, struiken,...
Het zijn moeilijke geiten.... :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geiten zijn geen grazers en eten niet elk gras. al honger je ze uit doen ze het nog niet.
Je moet even doorzetten en ze absoluut niets anders meer geven. Leg je buren het uit en vraag nog even geduld. Ik weet het, geiten kunnen verschrikkelijk mekkeren, dat is heel vervelend ook voor de buren, maar het is even niets anders.

Geiten die geen gras eten zijn wel heel bijzonder. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijvoederen doe je allèèn tijdens het melken zodat het beest een relatie kan leggen tussen fabrieksbaksel en zelf iets afstaan in ruil daarvoor: zo stom zijn ze niet!
Gras kun je sappiger/malser krijgen door de regensproeier maar ook de ochtenddauw doet dat.
Voorts kun je de grasmat smakelijker krijgen door eroverheen doorzaaien van timothee: hier zitten suikers in - het nadeel van timothee (tot wel 12% in de mat) is dat het niet tegen zware vorst kan.
Maar als ik het zo lees moet je nu toch écht je grasmat maar snel met glifosaat doodspuiten, omploegen, de mest van ANDERE DIEREN DAN EEN GEIT er bovenop want geen enkel dier begraast op zijn eigen poep en dan herinzaai van B-3 grasmengsel (er bestaat ook geitengras, dacht B6 maar dat kun je navragen).