Hoe maak ik mijn paard zadelmak?

Ik heb een paard.
Hij is nu vier jaar en ik wil hem graag gaan rijden.
Maar hoe maak ik hem zadelmak?
Ik oefen nu al 5 maanden aan de longe met een zadel en een hoofdstel.
Maar hoelang moet ik nog oefenen om er op te kunnen.
Ik snap ook wel dat ik niet meteen weg kan rijden hoor!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt hier duidelijk geen ervaring mee. Haal er alsjeblieft iemand bij die hier verstand van heeft en ga het niet eigenwijs zelf doen! Dit voor de veiligheid van je paard maar bovenal die van jou! Er zijn wel wat standaard stapjes, maar een paard is een dier met een eigen karakter. Het ene paard heeft het snel door, de andere doet er langer over. De een is rustiger dan de ander etc. Met enkel richtlijnen van internet gaat het niet goedkomen. Dus nogmaals, voor jezelf en voor het paard: haal er iemand bij je die begeleid en hier ervaring mee heeft. Dan kom jij er goed vanaf en kun je nog heel lang plezier hebben van je paardje!
jodyenboyke
10 jaar geleden
Goede reactie, had het maar als antwoord gezet!
Door het longeren wordt ie alleen maar heel sterk.

Antwoorden (4)

Je moet dat wat je nu doet herhalen en nog eens herhalen, steeds een stapje verder.
Laat iemand een keer met weinig gewicht aan het zadel hangen, als dat goed gaat blijven longeren en herhalen.
Misschien ook even wat gespecialiseerde mensen erbij halen, die weten dat namelijk het beste.
Maar gewoon rustig aan doen, veel herhalen aan de longe en vooral veel geduld hebben!!

Succes!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon opstappen en wegrijden. Dat klinkt simpeler dan dat het is. Het vraagt om een ruiter die stevig zit als het paard een keertje stuitert, en die weet hoe je omgaat met een dier dat het allemaal eng vindt en nog weinig snapt. Maar zelf blijven prutsen als je niet weet wat je moet en wilt, daarmee krijg je geheid nooit een goed te rijden paard. Regelmatig longeren is goed voor de spierontwikkeling en om het paard onder appel te krijgen. Maar verder leert het paard er weinig van. Dus zoek alsjeblieft iemand die weet hoe het moet, en laat hem/haar het paard de eerste beginselen leren voor je er zelf op gaat.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je je nek wilt breken dan moet je echt ineens opstappen. Wegrijden waarschijnlijk in een ambulance.
jodyenboyke
10 jaar geleden
JoanDArc, beetje overdreven. Wat teus schrijft is gewoon hoe het gaat. Een ruiter die niet bang is en stevig zit, eventueel aan de longe. Breng een paard weg naar een prof, zitten ze er ook binnen een dag op.
teusvh
10 jaar geleden
Zeg maar binnen een kwartier, of als het tegenzit een half uurtje.
Ik heb zelf tientallen jonge paarden, ook hengsten, zadelmak gemaakt. Gewoon doorpakken, maar niet overnemen. Als je 'm afbluft heb je succes op de korte termijn, maar later krijg je met rente een terugslag. De tweede of derde dag reden we er mee het bos in, lekker laten spelen. Dan focussen ze niet zo op de ruiter, en je staat er van te kijken wat je een paard dan al in een week kunt bijbrengen. Maar als je er bang voor bent, of niet weet hoe je een jong paard moet opleiden, begin er dan svp niet aan maar laat het over aan een professional. Vergeet niet: een paard leert van elke ervaring. Ook van slechte ervaringen, al zijn ze nog zo onbedoeld. Hieronder een paar filmpjes om te kijken hoe professionals er mee omgaan.
http://www.youtube.com/watch?v=MMZkx8cVang
http://www.youtube.com/watch?v=GrOBw1whjus
http://www.youtube.com/watch?v=1r77g40Ppew
http://www.youtube.com/watch?v=g1pfbqr3lvk
http://www.youtube.com/watch?v=pj579qxl0dI
http://www.youtube.com/watch?v=qse-I5RGGN8
U kunt eerst deskundige hulp inschakelen die aan de hand van de bouw van het paard kan bekijken of het paard er al sterk of groot (uitgegroeid) genoeg voor is.
Zadelmak maken is het moeilijkste deel en doe dit in een longeerring. Het paard moet al goed reageren op uw stemcommando’s. U hebt absoluut iemand erbij nodig die kennis heeft van het zadelmak maken, kennis heeft van jonge paarden, uw paard goed kent en zelf niet te zwaar is. U hebt kans dat het paard gaat bokken en te steigeren, blijf goed opzij links van het paard staan, houdt het goed vast aan het halster en leg uw linkerhand op de hals van het paard. De andere persoon gaat hangen over het zadel. Het paard raakt ermee vertrouwd dat er een gewicht aan hem hangt en dat het vanuit zijn ooghoeken iemand mee ziet liften. Blijf staan tot het paard rustig blijft en stil staat. Herhaal dit tot het paard het toestaat. Blijf niet te lang hangen op een onderdeel, als het eenmaal stilstaat kunt u een paar stappen proberen, zorg ervoor dat het paard zich niet gaat staan te vervelen.
Daarna kunt u het paard longeren, de persoon blijft eroverheen hangen. Zodra het paard ook maar enigszins angstig gaat doen door te bokken of te steigeren is het de bedoeling dat degene die in het midden staat en dus longeert, het hoofd van het paard laag houdt (niet tot op de grond natuurlijk, maar houd het hoofd laag tot het paard ermee ophoudt) en eventueel een licht rukje aan het halstertouw geven om het paard te laten weten dat het fout bezig is. Besef dat longeren aan het bit veel onrust in de paardenmond geeft.
Als dit allemaal goed gaat begint fase 2. Begin aan de longe zoals in fase 1 en nu proberen er gewoon op te gaan zitten. Men blijft net zolang staan tot het paard rustig blijft staan en eventueel een paar stappen doen met het paard. U herhaalt dit tot men een veilig gevoel krijgt en u het idee hebt dat het paard de ruiter er niet af wil gooien. Daarna doet u dit allemaal zonder longeertouw. Laat het draven voorlopig achterwege. Zodra u met het paard aan de gang gaat zonder het longeertouw en het paard begint vervelend te doen, moet u het paard gelijk weer aan het longeertouw zetten.
Niet teveel in een keer en op tijd stoppen, morgen is er weer een dag, het is allemaal nieuw en eng voor het paard om zadelmak gemaakt te worden.
Pas wanner men eenmaal rustig kan stappen, rustig kan draven en gecontroleeerd kan galopperen kunt u het paard zadelmak noemen. De hele procedure kan wel langer dan vijf weken duren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.natuurlijkmetjepaard.nl/zadelmak-maken.html
Let op: een paard wordt hier niet "uitgezeten". Heb je een andere inrijdmethode in gedachte zoals "opstappen en vasthouden" dan is dit niet het juiste adres. Mariëlle werkt op eigen methode, in rust en vertrouwen. Gemiddeld staat een paard hier 4 weken.
als je al 5 maanden bezig bent weet het paard als het goed is de commando's stap draf ed en is gewent aan zadel en hoofdstel is wel erg lang bezig.

weet niet hoeveel ervaring je hebt maar word tijd met licht hangen over het zadel maar daar heb je nog iemand voor nodig die ervaring heeft en je moet hem /haar vertrouwen.
Na een tijdje met je hand langs het lichaam van het paard strijken en steeds praten erg belangrijk vertrouwen in stem.
jullie zijn een team en als het fout gaat dan kan je veel problemen krijgen.
Als jij en het paard er klaar voor zijn dat voel je voorzichtig je been erover en je zit in het zadel veel praten en belonen .
daarna stap draf oefenen doormiddel van stem en been.
Soms gaat dit eigenlijk vanzelf maar hangt ook van het paard af en van jullie.
vertrouw je het niet geen ervaring zou ik iemand vragen die je ermee kan helpen met veel ervaring op dit gebied.