is het normaal dat je hond bij binnenkomst van een mens (dat voor hem vreemdeling is) eerst een paar keer blaft en daarna langzamerhand stil wordt??

Vandaag kwam er een man van marktplaats een surfplank van ons kopen, en hij was voor mijn hond een vreemdeling.
Eerst blafte hij een paar keer tegen hem maar toen ik de manier van cesar deed (ssshhh zeggen) werd hij meteen stil en deed hij alsof er niets aan de hand was, is het normaal dat hij eerst een beetje gaat blaffen en dat hij daarna vanzelf stil wordt??
Of is het normaal dat de hond zowiezo al stil is als een een vreemdeling binnenkomt??!

Bedankt voor je antwoord!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (8)

Dat ligt aan de hond!
Als die waaks is, dan zal hij eerder blaffen, dan een hond die dat niet is.
Je hond was trouwens niet vanzelf stil: pas nadat jij optrad als leider ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat bedoel ik sorry
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Wendy, iedere hond is anders.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank Sis :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze zeggen altijd dat chihuahua's heel waaks zijn dus dat kan wel kloppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook binnen de groep hond Chihuahua's (wat een wóórd zeg hahaha) zijn er verschillen per hond. Het ligt er ook aan, hoe de hond vanaf het begin wordt opgevoed: maar bijvoorbeeld bij herdershonden zal je het waaks zijn er niet uit kunnen krijgen, dat hoort er gewoon bij.
Maar je hond luistert toch goed naar je? Prima!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
dit is heel normaal. waarschijnlijk is uw hond erg waakzaam en kijkt wie er binnenkomt. als hij ziet dat het goed is, wordt hij vanzelf rustiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je hond blaft als er een vreemdeling binnen komt. Honden kunnen blaffen omdat ze een nieuw geluid horen wat ze niet vertrouwen, maar bijvoorbeeld ook van schrik. Als jij laat merken dat de situatie veilig is, is dat voor een hond reden om stil te worden.
Elke hond is anders, de ene is waaks, de andere niet. Hoeveel en hoe lang een hond blaft kan dus zeker verschillen. Jouw situatie klinkt niet uitzonderlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door jou reactie heb je als roedelleider laten zien dat het "goed"volk was. Je hond luistert goed en bedaard dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
zo simpel is het :))
Ja dat is normaal. Je hebt hem terechtgewezen en je hond heeft gehoorzaamd. Maar de hond kan ook uit zichzelf stoppen met blaffen. Iedere hond is anders.
Het teckeltje van mijn zoon blaft ook enkele keren als er iemand vreemd binnenkomt. Zonder iets te zeggen wordt ze daarna vanzelf stil. Ik denk dat ze dan eerst schrikt van de vreemde stem en verschijning, maar dan ziet dat wij normaal reageren. Dan weet ze dat het goed is en nadert aarzelend maar nieuwsgierig de vreemde persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet universeel normaal . Het ligt aan het karakter van de hond.'n moedige hond blaft niet . Maar die grijpt onmiddellijk in als de bezoeker iets doet wat de hond niet wil hebben . Zij blaffen niet , maar stoppen het gedrag van de "bezoeker" . Gast of inbreker. Het is als bij de mens . Als je niet moedig en sterk bent , roep je om hulp of belt de politie als het bezoek je kind lastig valt , de tent afbreekt of dingen steelt . Als je moedig en sterk bent , ram je hem in elkaar . Precies zo , gaat het bij de hond en vele andere diersoorten.In mijn caravan deed mijn hond wat je op de foto ziet , toen iemand naar zijn smaak wat te dichtbij kwam .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een moedige hond blaft niet?
kan je dit uitleggen?
joun hond is waaks en wilt jou beschermen, de hond weet niet dat hij alleen een surfplank komt kopen.
toen jij sshh deed wist hij dat er niks aan de hand was.

groetjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met blaffen zegt je hond 'dit is mijn territorium, dat weet je dat vast'.

de hoge in rang heeft als taak het territorium te beschermen dus je hondje heeft het wat hoog in zijn bol. JIJ bent namelijk de hogere in rang, en niet je hond.
het is dus JOUW taak om te bepalen wie er wel en niet mag komen en tot hoever.

blaf je hond als ie voor je staat is het dominantie, blaft ie als ie wat achter of naast je staat is het onzekerheid.

wat de reden dan ook is sta het nooit toe. vanzelf stil worden deed ie dus niet. wat jij hebt gedaan is de hond laten blijken 'hey, IK bepaal hier wie er binnen mag komen en IK ben de persoon die waakt over het territorium'

je hondje heeft snel opgepakt en begrepen. dat is de reden dat hij stopte met blaffen want bij accepteerde dat jij de leiding had, en niet hij.

wat afwachtend naar een vreemde is okay. in de natuur wordt deze ook eerst geobserveerd als de leider het toe staat dat deze binnen de groep treedt.
zo weten ze welk vlees ze in de kuip hebben. gaat een hond dan pas blaffen wijst ie de persoon vaak meteen zijn plek binnen de groep wat je ook niet moet toestaan. (hond staat boven bezoeker/visite)

waaks zijn is echter de rol van de hoogte in rang. of je het nu een roedel is of volgens sommigen een meute maakt niets uit.
ELK dier binnen #een# groep heeft een vaste plek... dus een rang die hoog, laag of hier tussenin kan zijn.

je hebt dus goed gehandeld! (en niet alleen op marktplaats) :))