Waarom betalen mensen liever het 3 dubbele dan dat ze naar een asiel gaan?

Asielen worden alsmaar voller en voller met allerlei dieren die naar een baasje zoeken, ja meeste hebben problemen, maar als je The Dog Whisperer kent dan weet je dat dit niet moet uitmaken. Meestal is ook een hond in een asiel goedkoper (meeste dingen zijn ook al voor je gedaan), dan als je een puur ras koopt bij een fokker. Toch, hoor ik dat de meeste mensen liever het laatste doen dan een bezoekje aan het asiel te geven. Maar waarom is dat zo? (Ja al die zielige gezichten noem ik niet echt een smoes, die heb je bij fokkers ook)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

omdat men niet genoeg kennis heeft van honden om aan een asielhond 'te beginnen'

huiverig zijn voor een vreemde hond (wat is ie gewent, hoe pak je dat eigenlijk aan?

ze denken dat het over het algemeen honden zijn die gedragsproblemen hebben, vals en onbetrouwbaar zijn anders zaten ze niet in het asiel

een pup veel aantrekkelijker is dan een volwassen hond

mensen toch een dier zoveel mogelijk naar hun eigen hand willen zeggen en helaas van mening zijn dat dit alleen maar bij een pup kan

van andere mensen rare verhalen hebben gehoord van een hond die uit een asiel kwam

de hond al te oud is en niet lang genoeg meer mee gaat

en omdat het aanbod pups gigantisch is!!! veel meer keuze dan in het asiel (broodfokkers, handelaren, puppy mills bedriegers etc)

mensen zelf ook eens een keer een nestje willen en de honden uit het asiel zijn vanaf een bepaalde leeftijd allemaal steriel (geen pups dus)

######de VOORDELEN van een asielhond#######

-gedrag/karakter van de hond is bekend (kan ie met kinderen, met katten, in de auto, andere honden, is ie terughoudend, zo druk als wat, waar moet je op letten etc.)

-je hoeft niet je niet af te vragen of je chihuahua spontaan een bouvier wordt want je ziet gelijk wat je in huis haalt

-honden zijn geent, hebben een chip, zijn ontwormd, zijn gecastreerd/gesteriliseerd of je kan dit later laten doen als je dier nog te jong is kosteloos

-de hond heeft al een check up gehad door de dierenarts dus je weer zeker dat ie gezond is, zo niet krijg je dit ook te horen, en meteen voorlichting

-vaak is er veel bekend over de achtergrond van de hond (waar ie vandaan komt, reden afstand)

-je krijg een 'proeftijd' waarin je kan kijken of de hond en jij wel de juiste combi zijn dus je zit niet gelijk aan elkaar vast.

-je kan ook in de toekomst info vragen aan het asiel als er wat is/problemen zijn (bij ''fokkers''steek ik mijn hand daar niet voor in vuur!!!!)

-de hond heeft netjes een paspoortje

-voor je de hond meeneemt kan je een paar keer kennis met m maken

- er zitten ook pups en rashonden in het asiel

- met de aller aller ALLER meeste honden is echt helemaal niets mis, de honden die zwaarder op de hand zijn bestrijkt een klein percentage, wat heel erg simpel is op te lossen. hier starten ze in het asiel ook mee, en gaan niet met zomaar iemand mee zonder ervaring

- de dieren verdienen gewoon een nieuwe kans. ze zijn slachtoffer van de wegwerpmaatschappij, of van het gedrag van hun vorige eigenaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed zo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :))
Snuffel
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (9)

Ik denk dat dit niet zozeer met het geld te maken heeft, maar meer dat mensen hun hond willen van pup af aan. Puppy's zijn natuurlijk erg schattig en die kun je helemaal zelf opvoeden. Puppy's zijn er niet veel in asiels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik het zat te lezen wilde ik precies hetzelfde antwoord geven. ;-)
Iedereen zal daar zo zijn eigen redenen voor hebben.
Ik denk dat het met name gaat om het feit dat mensen een hondje graag van kleins af aan willen hebben. Puppy's zijn natuurlijk schattig, en zo kun je het langst van je hond genieten en hem helemaal op je eigen manier opvoeden.
Natuurlijk zijn er ook wel eens puppy's in het dierenasiel, maar die zijn vaak gauw weg. Ik denk dat er vaker geen puppy's zijn, dan wel.

Dat mensen kiezen voor een bepaald ras, zal te maken hebben met bepaalde kenmerken die rassen hebben. De een is nu eenmaal wat rustiger dan de ander, en de een kan wat beter tegen alleen zijn (of met andere huisdieren/ kinderen omgaan), dan de ander.
Tevens is bij rasdieren vaak de hele bloedlijn gecheckt op bepaalde ziektes, en zo kunnen bepaalde erfelijke aandoeningen in een stamboom 'uitgeroeid' worden. Dat geeft dus een bepaalde garantie dat je een gezonde pup aanschaft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En naast de bovengenoemde reden. Een hond uit het asiel kan nare gewoontes mee brengen. Vanuit zijn oude woonomgeving of uit het asiel zelf.
Je moet dan sterk in je schoenen staan om hiermee om te gaan.
En een pup daarentegen heeft geen historie en is makkelijk vormbaar naar de huidige gezinssituatie....
Hoewel dat ook niet een garantie is dat het goed is ( anders waren de asiels niet zo vol)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
De meeste honden komen in het asiel, omdat ze in de eerste 4 maanden van het verblijf bij de nieuwe eigenaar als "mens" worden behandeld. Als iedereen die een hond wil aanschaffen nou eerst eens begint met goede opvoedingsboeken te lezen en eens een paar maal naar de puppie-lessen zou gaan kijken als toeschouwer, dan zou er al veel gewonnen zijn.
Plus voor Rieneke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad,maar veel mensen zijn ghier blijkbaar te lui voor. Ennehhh een + voor Rieneke????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deed ik laatst ook
als ik een katten-avatar zie noem ik hem Rieneke plusje voor Ivana voor haar reactie
Ik heb voor een pup gekozen, omdat ik een geestelijk onvolwaardig zusje heb waarbij ik in combinatie met een hond geen risico wilde lopen.
Ik weet nu wat ik in de hond heb gestopt aan gedragsregels. Bovendien is de hond van meet af aan aan het afwijkend gedrag van mijn zus gewend.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geestelijk onvolwaardig? Sorry... ik krijg een beetje de kriebels van deze term! Ik weet uit ervaring dat het inderdaad handig is om in die situatie met een pup te beginnen.
Ivana
12 jaar geleden
Baac123, niks mis met die term. Ik gun je de ervaring niet binnen de familie, maar ik zorg al bewust 60 jaar voor haar. In mijn jeugd was dat een normale uitdrukking zonder bijsmaak. Als je geestelijk onvolwaardig was wist iedereen dat zo-iemand met zorg omringd moest worden, omdat hij/zij niet in staat was voor zichzelf te zorgen. Als je over de 70 jaar bent, ga je je terminologie niet aanpassen omwille van gewijzigde gevoelsinhoud in deze tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is dat Ivana, je moet tegenwoordig zo erg op je woorden passen. Daar werd vroeger inderdaad heel wat minder moeilijk over gedaan.
+1 voor jou :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevallig heb ik die ervaring wel, ik vind het geen prettige term. Ik snap dat een kloof qua leeftijd hier het verschil maakt. Qua liefde en zorg voor ons familielid mensen verschillen we vast minder!
Ivana
12 jaar geleden
Als je het dan net als ik 60 jaar vol houdt, zorg, aandacht, begeleiding en gevechten met de psychiatrie, dan vergeef ik je je aanval! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat beloof ik! Al begrijp ik nu pas dat het om psychiatrie gaat, ik dacht dat het om een verstandelijke handicap ging... Kloof hè? ;)
Ivana
12 jaar geleden
Baac123 Ikstuur je een PB
Omdat mensen toch altijd een beetje angst hebben voor het verleden van zo’n hond. Een hond kan ernstige gedragsproblemen hebben die niet meteen zichtbaar zijn.
En The Dog Whisperer is een showprogramma op TV. Er staat trouwens ook vaak bij vermeld dat je, als leek, vele technieken niet thuis mag proberen, omdat de hond zou kunnen bijten.

Er zitten natuurlijk ook heel lieve (ras) honden in het asiel, maar hoe gaat het zijn als hij bij jou thuis is?
Dat weet je bij een pup ook niet, maar daar heb je de opvoeding voor een groot deel zelf in de hand.
Het is de onzekerheid over volwassen dieren die mensen tegenhoudt denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen willen een puppy wegens de schattigheidsfactor en omdat ze die zelf kunnen opvoeden en omdat zo'n dier waarschijnlijker langer bij je blijft dan de toch meestal wat oudere honden uit het asiel.
Ook zal een asieldier geen stamboom hebben, die een rashond van een goede fokker wel heeft.

Tegelijkertijd kun je zeggen: een hond uit een asiel is ingeënt en dergelijke, en vaak al opgevoed, de mensen van het asiel kennen hem/haar een beetje en kunnen dus een karakterbeschrijving geven, zodat het makkelijker is om te kiezen voor een waakse hond, of juist een hond die knuffelig is en wat 'liever'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen denken er gewoon niet aan om ook eens in het asiel te gaan zien. Of ze kennen het niet en willen de stap niet zetten.
Wij hebben een asielhond genomen, een kruising tussen een rottweiler en american stafford, en je kan je niet voorstellen hoe negatief de mensen reageerden toen we hen dit vertelden. Maar nu kennen ze de hond en weten ze dat hij ongelooflijk braaf is.
M'n punt is, voor honden uit het asiel mogen geadopteerd worden, worden ze meestal wel getest op hun gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen hebben het idee dat asieldieren vaak ziek en gewond zijn, en dus extra kosten. Ook vinden veel mensen het asiel een nare plaats, je kan een schuldgevoel krijgen dat je toch niet dat ene zielige katje hebt gekozen. Allemaal blaffende en miauwende dieren, moeilijke keuzes. Daar blijf je naderhand nog wel even aan denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aanschafkosten van een hond zijn dan wel groot, maar beperkt ten opzichte van de kosten voor verzorging over de jaren. Het kan zelfs voordeliger zijn, omdat je met een rashond ook de pups weer zou kunnen verkopen als je er zelf mee gaat fokken. Financiële redenen om een asielhond te nemen zie ik dus niet.

Nadelen van rashonden zijn de gevolgen van inteelt (een ras is eigenlijk per definitie een ingeteelde groep dieren met veel homozygote allelen), dus over het algemeen hogere ziektekosten. Als de ouderdieren echter niet zeer verwant zijn en beide gezond is de kans op dat soort problemen echter klein, dus ook daar is het een voordeel om van een goed bekend staande hondenfokker te kopen.

De redenen om een hond bij het asiel te halen zijn dus eerder sentimenteel van aard en het is natuurlijk een goed gevoel als je een hond uit deze benarde omgeving weer een goed thuis kunt geven.