Waarom betalen mensen liever het 3 dubbele dan dat ze naar een asiel gaan?

Asielen worden alsmaar voller en voller met allerlei dieren die naar een baasje zoeken, ja meeste hebben problemen, maar als je The Dog Whisperer kent dan weet je dat dit niet moet uitmaken. Meestal is ook een hond in een asiel goedkoper (meeste dingen zijn ook al voor je gedaan), dan als je een puur ras koopt bij een fokker. Toch, hoor ik dat de meeste mensen liever het laatste doen dan een bezoekje aan het asiel te geven. Maar waarom is dat zo? (Ja al die zielige gezichten noem ik niet echt een smoes, die heb je bij fokkers ook)

Weet jij het antwoord?

/2500

Veel mensen denken er gewoon niet aan om ook eens in het asiel te gaan zien. Of ze kennen het niet en willen de stap niet zetten. Wij hebben een asielhond genomen, een kruising tussen een rottweiler en american stafford, en je kan je niet voorstellen hoe negatief de mensen reageerden toen we hen dit vertelden. Maar nu kennen ze de hond en weten ze dat hij ongelooflijk braaf is. M'n punt is, voor honden uit het asiel mogen geadopteerd worden, worden ze meestal wel getest op hun gedrag.

De aanschafkosten van een hond zijn dan wel groot, maar beperkt ten opzichte van de kosten voor verzorging over de jaren. Het kan zelfs voordeliger zijn, omdat je met een rashond ook de pups weer zou kunnen verkopen als je er zelf mee gaat fokken. Financiële redenen om een asielhond te nemen zie ik dus niet. Nadelen van rashonden zijn de gevolgen van inteelt (een ras is eigenlijk per definitie een ingeteelde groep dieren met veel homozygote allelen), dus over het algemeen hogere ziektekosten. Als de ouderdieren echter niet zeer verwant zijn en beide gezond is de kans op dat soort problemen echter klein, dus ook daar is het een voordeel om van een goed bekend staande hondenfokker te kopen. De redenen om een hond bij het asiel te halen zijn dus eerder sentimenteel van aard en het is natuurlijk een goed gevoel als je een hond uit deze benarde omgeving weer een goed thuis kunt geven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100