Mijn kat schranst haar eten in 1 keer op. Moet ik iets veranderen aan hoe ik haar voeding geef?

Ik heb een straat kat sinds 2 jaar thuis. Zij heeft echter vanaf het begin af aan haar eten opgeschranst. Op dierenarts advies 2 keer per dag eten gaan geven. Ze is toen aangekomen tot een gezond gewicht. En nu krijgt ze nog steeds 2 keer op een dag droogvoer(volgens de richtlijn van de verpakking) en 5 snoepjes tussen door. Een enkele keer vervang ik 1x droog voer voor natvoer. Qua gewicht blijft mijn kat nu gelijk. Maar is het niet zielig dat mijn kat nu niet de hele dag kan eten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
In het wild eten ze soms 2 dagen niet, kan hij best tegen
Rieneke1
11 jaar geleden
nee ritsuka, een kat die vast loopt risico op een potentieel dodelijke leververvetting.
katten in het wild zijn vaak zo dun dat dit voor hun geen risico oplevert, maar voor je huiskat moet je dit niet willen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ah, dat wist ik niet

Het beste antwoord

katten eten zo'n 15 a 20 keer per dag.
na drie uur is huin maagje leeg.
bij tweemaal daags eten geven heeft je kat dus 18 uur honger, en dat hoeft niet.
beter zorg je dat ze de hele dag kan eten, maar er wel voor moet werken.
verstop haar brokjes, en bied ze aan in voerpuzzels.
voerpuzzels kan je voor veel geld kopen, maar ook zelf maken van half dichtgeplakte eierdozen en wc rollen.
of lijm eens wat wasbollen op een oud dienblad en laat haar hengelen.
succes!
Rieneke1
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Maar hoe los je het op als je 2 katten hebt, 1 schranser en 1 niet-schranser?
Rieneke1
11 jaar geleden
ook voor een niet schransende kat is voerverrijking goed.
brokjes in een bakje is erg saai.
het is natuurlijk en goed voor een kat om achter zijn eten aan te moeten gaan.
een kat die zo te eten krijgt verveelt zich niet, en scherpt het brein.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn kat vind het inderdaad leuk om te werken voor zijn eten. Dat doe ik ook met haar. Haar favoriet is achter brokjes aan rennen. Die met die bolletjes op een dienblad is zeker leuk. leg nu wel eens eten onder bekertjes verstopt. Maar mijn kat eet als nog alles op binnen een korte tijd. Eten laten liggen is voor haar een nogo. Nu ik vaak thuis ben, kan ik haar wel vaker eten geven. Maar hoop toch weer gezond te worden, en dan is vaker als 3 keer per dag eten geven lastiger.
Rieneke1
11 jaar geleden
als ze nog steeds alles in korte tijd op kan eten, is het blijkbaar te makkelijk voor haar, en moet je het moeilijker maken.

Andere antwoorden (2)

Nee als hij op gewicht blijft is er niks aan de hand, honden eten ook zeer snel en kiepen alles snel achterover
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo,

Het is inderdaad zo dat katten de hele dag door eten. Verdeel je porties dan zoveel het kan (hoevaak je thuis bent weet ik niet) En idd proberen te verstoppen enzovoort. Je kunt ook grote knikkers in je voerbak proberen zodat hij de brokjes er tussen uit moet vissen. (wel uit kijken dat hij ze er niet uitgooid dat is een beetje lastig).

En anders voer kopen wat hij minder lekker vind.