Hoe vangt een kat een mol?

Mijn kat had vandaag een (volgens mijn moeder) mol gevangen, hoe doet hij dat, mollen zitten toch onder de grond?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12K

Het beste antwoord

Ik heb mijn kat eens gefilmd toen ie een mol aan het vangen was, maar vind het filmpje niet meer.
Wat hij deed was het gat breder maken en constant er rond draaien zonder een moment het gat uit het oog te verliezen. Dan ging hij liggen wachten en vanaf dat hij de mol opmerkte (lang voordat wij dat deden) vloog hij met z'n twee voorpoten het gat in.
Zo haalde hij de mol eruit. We hebben de mol dan afgenomen (voor hij echt verwond was) en hem ergens op een verlaten veld gedropt. We wisten niet wat ermee te doen en we wilden hem niet in onze tuin houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Mollen zijn vooral 's nachts actief en komen dan boven de grond. Katten zijn nachtdieren en gaan 's dan op jacht, dus dan kunnen ze elkaar tegenkomen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kat is 's nachts altijd binnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mollen komen ook naar boven als ze een obstakel tegenkomen. Het kan dus best dat ie naar boven kwam en dat je kat m net op dat moment ving. Dat een kat een mol vangt is niet zo zeldzaam: die van ons kwam er ook vaak mee thuis en legde ze dan op de stoep bij de voordeur. Heel fijn cadeautje als je de deur uit stapt.. ;)
Hier een filmpje van hoe een kat een mol vangt (beetje zielig..):
http://www.youtube.com/watch?v=BRW5AYXPe2U
Misschien is je kat bij een gang van een mol gaan graven? Volgens mij hoeft ie dan nog niet eens zo diep te graven. Aangezien wij wel eens klemmen plaatsen om ze te vangen en die ook niet zo diep zitten.

Toegevoegd na 55 seconden:
En anders.. Was het wel een mol?? :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien was de mol gevangen door een mollenvanger en gestorven. Die kat nam hem daarna mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een mol bovengronds komt, istie meestal niet in orde.
Dan kan die een makkelijke prooi worden voor rovers zoals een kat. Maar of de mol gegeten wordt ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms komen ze naar boven en dan zijn ze een makkelijke prooi voor een kat. Bij ons liep er eentje naar binnen. Heel moeilijk om hem te vangen en weer los te laten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mollen zijn ongeveer elke 3 uur actief , maken molshopen of lopen zeer dicht onder de oppervlakte door hun gangen , vaak maar enkele milimeters onder het aardoppervlakte , dan zijn ze voor een snelle kat (of hond) zeker niet veilig ...