Hoe kan je zien of een konijn een jongen is of een meisje?(zonder naar het geslachtsdeel te kijken)

Ik heb een konijn maar ik weet niet of het een jongen is of een meisje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.2K

Antwoorden (3)

Dat is echt heel erg moeilijk te zien. Meestal zijn rammen (mannen) wat grover gebouwd. Maar dat is ook niet altijd het geval. Dus als je het zeker wilt weten even langs de dierenarts en die laten kijken (kan je ook meteen vragen als je het konijn laat enten).

Iedereen dacht ook dat mijn konijn een ram (mannetje) was, tot ik bij de dierenarts kwam die mij vertelde dat het toch echt een voedster (vrouwtje) is. Maar zelfs hij heeft het nog een keertje extra nagekeken want hij vond haar erg grof en groot voor een voedster.
Aponi
12 jaar geleden
Aan hun oogjes ga je het toch niet kunnen zien, hoor. Het geslacht is enkel te zien aan de geslachtsdelen.
Op jonge leeftijd is het erg moeilijk om te zien of het konijn een ram of een voedster is. Pas als het konijn verder ontwikkeld is is het pas echt duidelijk zichtbaar.

Het gaat om de afstand van de anus en geslachtsopening en de vorm van de geslachtsopening. Bij een ram is de geslachtsopening rond en op grotere afstand van de anus. Bij een voedster is de geslachtsopening spleetvormig en dicht bij de anus.
Nog een paar extra verschillen als de konijnen wat verder ontwikkeld zijn: Een ram krijgt ballen. Als je voorzichtig boven de geslachtsopening van een ram wrijft/zachtjes duwt komt het geslacht naar buiten.

Kijk hier voor afbeeldingen:

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/geslachtsbepaling-bij-konijnen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over het algemeen kun je stellen dat konijntjes met een mooie dikke kop mannetjes zijn, maar dat is niet 100% zeker.
Het allerbeste kun je gewoon inderdaad wel onder het staartje kijken.