Mijn vader heeft jonge zwaluwen waarvan het nest kapot gegaan is 'geadopteerd'. Hoe moet je ze water geven?

We geven ze als eten meelwormen en gehakt, en weken die eerst in water. Is dit genoeg water voor dit diertje of moet er meer water gegeven worden? En hoe?

Bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

in de vogelopvang geven we rundergehakt vermengd met gemalen opfokkorrels, of universeelvoer (dat zijn vnl gedroogde vermalen insecten).
dit mensel lengen we aan met water, en geven we met een pincet.
als je met een spuitje gaat werken zit er teveel vocht in, ten koste van de voedingsstoffen.

Toegevoegd na 12 uur:
nog even een aanvulling op de manier van voeren: boerenzwaluwen kan je het voer gewoon recht in het sperrende bekje geven.
gierzwaluwen daarentegen eten beter wanneer je het voer achterlangs aan biedt; de vogel zit dan met de achterkant naar je toe, en je geeft het voer door het aan de zijkant van de snavel aan te bieden.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Rieneke!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk daar ben je! Toch mijn antwoord ontkracht lees ik! Haha! maar ja, ik had zelf om jouw advies gevraagd. En het gaat om beestjes, dus dikke plus!
Rieneke1
12 jaar geleden
bedankt! :)

Andere antwoorden (3)

In de natuur krijgen ze ook alleen wormen, en halen daar hun vocht uit. Ik denk niet dat je ze nog extra water hoeft te geven, als je hun eten al extra weekt
12 jaar geleden
Je kan dit doen door met een injectiespuitje. Ja uiteraard zonder naald. Niet de strot volspuiten natuurlijk maar zorg dat er een druppeltje water aanhangt en kijk of het vogeltje dit opdrinkt.

En als ik het goed heb, is er hier op GV iemand die regelmatig reageert en bij de vogelopvang werkt. Weet alleen niet meer wie, maar als hij/zij dit leest, zal je van dat persoon zeker ook een reactie ontvangen. Die zal mijn antwoord of bevestigen of juist onkrachten ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm bedankt! Hopelijk wordt er snel gereageerd! Misschien domme vraag, maar waar kan je zo'n injectiespuit halen? Pipetje kan misschien ook wel dan..
fremar
12 jaar geleden
pipetje kan ook best,injectiespuit in apotheek of bij dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pipetje goed alternatief inderdaad! Of een beetje water in een vingerhoedje doen. (wie heeft die dingen eigenlijk nog in huis? haha)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nog vingerhoedjes hoor! Haha! Maar straks belandt het over z'n hele kopje en dat is ook wel zielig he!
Ivana
12 jaar geleden
Je bedoelt Rieneke? Die weet inderdaad erg veel!
Rieneke1
12 jaar geleden
daar ben ik weer!
m'n pc is dinsdagavond gecrashed, na heftige blikseminslag hier in de wijk.
heb nu gelukkig even iets kunnen regelen, zodat ik weer op internet kan :) bedankt trouwens ivana !
je moet de wormen in het water doen dan krijgen ze vanzelf genoeg water binnen