coolingspray voor honden ,bestaat dat echt ?

Ik heb 2 honden, 1 van de 2 kan dus echt niet tegen deze warmte,ik heb al een zwembadje,maak ze regelmatig nat,laat ze op de stenen vloer binnen liggen,ververs regelmatig water en doe daar wat ijsklontjes in,krijgen bevroren yochurtijsjes,en ga niet met ze op het midden van de dag lang laten lopen.
Nu kwam ik net een vrouw tegen met haar hond,en we hadden het over de warmte,zegt zei dat ze al jaren coolingspray voor haar hond gebruikt,ze wist het merk niet,en kocht het in dierenzaak in Belgie,kom zelf uit Nederland.
Die coolingspray was een soort deodorant vlgs haar,rook beetje naar spiritus,en ze gebruikte het over de buik en in hals voor de hond,deze zou dan niet zo warm worden.
Nu heb ik zwaar mijn twijfels over dit verhaal en spel,en smeer ik liever geen goedje op mijn honden,maar vraag me af of jullie hier al eens over hebben gehoord,ik heb gegoogled maar kon niks vinden.
Ik zou het niet gebruiken gaan,ik koel ze wel af op mijn manier,maar ben wel erg nieuwsgierig.

Toegevoegd na 1 minuut:
verhaal en SPUL

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Spiritus kan je inderdaad gebruiken om de hond te verkoelen ;-)

Zie bron voor meer uitleg.

Toegevoegd na 3 minuten:
Spiritus wordt vooral gebruikt in noodgevallen. Het functioneert eigenlijk als ons zweet.

De spiritus absorbeert het zweet en verdampt. Het wordt eigenlijk alleen gebruikt in extreme gevallen bij oververhitting. Bijvoorbeeld een hond die in de auto heeft gezeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik probeer het ook niet uit...
Maar het wordt wél gebruikt in noodgevallen. Ik blijf liever binnen met mijn hond, en beperk het tot kleine plasrondjes totdat het afkoelt. Net wilde ik wandelen, kwam hij niet mee. Natuurlijk maar weer terug naar binnen gegaan.

Andere antwoorden (3)

Ha, die PSE;

Ik heb er nog nooit van gehoord en het lijkt me ook een vreemd verhaal. Honden raken hun warmte over het algemeen alleen kwijt via de neus, tong en de voetkussentjes. Ik zie dus niet in wat het blijvende effect zou zijn van het sprayen van een of ander spul op de vacht. De maatregelen die je al hebt genoemd lijken me ruim voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het meer een spray waardoor de hond minder gaat zweten. Maar het lijkt me best onlogisch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ie nog minder gaat zweten legt ie het loodje.
een hond heeft alleen maar zweetklieren onder zijn voetzolen en daar moet ie het mee doen. hij kan wat lucht langs zijn tong laten stromen voor de afkoelig, maar dan is het ook klaar. vandaar dat warmte kwijtraken bij honden een probleem is (en helemaal honden met een korte stop/platte neus) en een hond in hele korte tijd het loodje kan leggen van de warmte (in een auto zoals er elk jaar weer gebeurd)
Misschien is een Aqua Coolkeeper iets voor jouw honden, ze zijn er onder andere in halsbanden en matten.