Kunnen katten (dieren ) denken?

Zie onze katten vaak voor zich uitstaren, vraag me dan af of ze misschien ergens aan denken?? Kon nl. nergens info vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.1K

Antwoorden (6)

Is niet vast te stellen hoe diep hun gedachten gaan, maar ze maken wel berekeningen hoe ze dingen gedaan kunnen krijgen vrijwel al deze gedachten zijn gebaseerd op overleven, maar ook beschermen ze het beschermen gebeurt misschien instinctief maar misschien zit hier ook wel een weloverwogen bewustzijn achter, dat zullen we waarschijnlijk wel nooit weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jazeker kunnen katten denken, zowel instinctief als het leggen van verbanden gaat het denkwerk ze goed af.

zo weet een kat hoe ie een muis moet vangen om te eten. (moet je ook bij nadenken) en die van mij weten heel goed hoe ze moeten paaien om wat lekkers te krijgen.

wat verbanden leggen betreft... trek ik de kastdeur los en rammel met de juiste zak, dan weten ze dat hun eten eraan komt.

dus ja, ze kunnen denken, maar ze gaan niet hun zonden overdenken of bv over de invulling van de dag die morgen aan zal breken.
staren zal genieten zijn, die van mij doen het ook (wazig voor zich uit kijken met hun lijf in de zon)

als katten staren kunnen ze ook iets zien wat ze boeiend vinden. katten zien meer dan wij mensen namelijk.

staren is niet meten nadenken dus, ik denk dat met deze gedachte wij zelf teveel denken en een menselijke eigenschap aan dieren toewijzen die niet altijd op gaan. :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen dank hoor :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :)
Dieren denken wel, maar niet in woorden zoals wij dat doen.

Ze hebben wel herinneringen, kunnen relaties.leggen, en dromen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Katten denken niet zoals mensen dat doen. Katten hebben geen bewustzijn, mensen zijn de enige diersoort die dit hebben. Dit komt door een deel van de hersenen (het cerebrale cortex) wat wij extra erbij hebben integenstelling tot andere zoogdieren.

Wel hebben andere zoogdieren de rest van de hersenen (centrale hersenstelsel en lymbisch systeem) hetzelfe. Dit bestuurt je herinneringen, emoties en onbewuste gedachten. De manier waarop deze dieren leren is dan ook puur op herinneringen gebaseerd. Bv. Als een kat een beloning krijgt voor een opdracht, krijgt hij een goed gevoel en zal hij de opdracht herhalen. Simpel bekeken dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is denken?
Volgens Wikipedia:

"Denken kan omschreven worden als een innerlijk of mentaal proces waarbij een beeld of voorstelling (van iets of iemand), herinnering (van iets of iemand), of idee (inzicht, begrip, plan) wordt gevormd. Nadenken, overwegen, zich te binnen roepen zijn aan denken verwante begrippen."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Denken

Kan een dier zich een beeld of voorstelling (van iets of iemand) vormen? Dat lijkt mij wel, anders zou een huisdier bijvoorbeeld zijn eigenaar niet herkennen, of een kat zijn huis niet terug kunnen vinden.

Als een huisdier geen herinnering zou hebben, dan zou hij bijvoorbeeld ook een vorige eigenaar niet herkennen na jaren en dat kunnen veel dieren wel.
Dieren kunnen opdrachten uitvoeren en (truukjes) leren.

Mijn antwoord is dus, dat ik denk dat dieren kunnen denken, maar niet zoals de mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pRRrrrRRRrrr +1 :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanxje ;-)
Ja datp lijkt mij wepxll ze weten hun naam ze weten of ze uonger hebben ezt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
?? kan het met ondertiteling misschien :))