Hoe kan ik mijn konijnen van elkaar afhouden?

Sinds een maand of twee heb ik twee schattige konijntjes, genaamd Tom & Jerry (don't ask). Bij de aankoop werd gemeld dat het twee vrouwtjes waren (zusjes).
Zo'n dikke maand geleden zat Tom op Jerry. We hebben haar er afgetrokken, eerst zelf de staartjes opgetild en geconstateerd dat het volgens ons echt twee vrouwtjes waren, daarna de dierenwinkel nogmaals hetzelfde laten constateren.

Daarna was het een maand rustig in het hok en nu sinds afgelopen vrijdag zitten ze de hele dag op elkaar. Dan Tom weer op Jerry, dan Jerry weer op Tom.

Het gaat er ook niet zachtzinnig aan toe. Regelmatig vliegt de hooiruif van de wand en er liggen ook her en der plukken vacht door het hok.

Is er een manier om de beestjes met deze hobby te laten stoppen, want zo langzamerhand is het bij de konijnen af.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
misschien heb je lesbische konijnen :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach ja... 't is weer wat anders
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha,goed verhaal.
Rieneke1
12 jaar geleden
c4th, kan je er geen knuffel bijleggen ter afleiding?
ik ken nijnen die helemaal los gaan op een pantoffel.
het is maar een idee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een knuffel... kan het proberen, heb er nog wel wat boven liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ons konijn vind pantoffels of sokken alleen maar het einde als de voet er nog in zit...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vroegere konijn kon geen genoeg krijgen van de geur van gedragen schoenen...

Het beste antwoord

Als je geluk hebt en het zijn echt twee vrouwtjes vermoorden ze elkaar niet,maar vaak gaan ongecastreerde konijnendames constant vechten met elkaar,zelfs tot de dood er op volgt.
Je kunt ze laten castreren,maar dat is een zware ingreep voor een damekonijntje.
beste is voor 1 konijntje een ander huis zoeken het liefst bij een gecastreerd mannetje en zelf ook een mannetje erbij nemen en die laten helpen.
konijntjes horen niet alleen te leven,en met een gecastreerd mannetje zullen ze erg gelukkig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik ervan begrepen heb zijn het juist de mannetjes die continue knokken.
Enne.. die van mij knokken dus niet, ze doen andere dingen waarvoor ze op elkaar moeten zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat op elkaar rijden is geen paargedrag,maar dominatiegedrag.
Dit zie je bij veel dieren ,voorbeeld :hond,teefje gaat ook op andere hondjes rijden,ik pas regelmatig op hondjes en vaak gaat een dominant teefje constant proberen om op mijn hond te rijden,ze kijken zo wij het meest dominant is en soms gaan ze dan uiteindelijk vechten als 1 ervan het zat is.
De konijntjes proberen waarschijnlijk ook uit te maken wie de baas is.
ze zijn nog jong,dus mischien geeft 1 zich uiteindelijk over en word de ander de baas dan zouden ze mischien wel elkaar toleren uiteindelijk.
maar lijkt me leuker voor het konijntje als ze een echt maatje heeft en dat zal waarschijnlijk alleen met een konijn van het ander geslacht zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het aparte is alleen dat ze het om en om doen. Dan zit Jerry weer boven en dan Tommy weer.
Maar misschien is het wel een idee om één van hen in de dierenwinkel om te ruilen voor een mannetje dat ik dan laat helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het in gang gezet. Ben op zoek naar een goed huis voor één van hen en ik krijg vrijdag een mannetje erbij.

Andere antwoorden (5)

appart hok maken of kopen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik heb er juist twee gehaald zodat ze leuk met elkaar kunnen spelen, alleen had ik andere spelletjes in gedachten dan zij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha
Even langs de dierenarts om het geslacht van beide te laten checken en dan één van de twee (mocht het toch een man en vrouw zijn) terug brengen naar de dierenwinkel.
Je kan dan ook een klacht indienen.

Ik weet dat twee mannen behoorlijk kunnen knokken (misschien geldt dit ook voor vrouwtjes ?).
Zijn ze van gelijk geslacht en je wilt ze beide houden, dan zul je ze apart in hokken moeten houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het zijn 100% beiden vrouwtjes.
(dat is ook wel te zien aan hun nepparing, ze laten zich er niet zo vanaf vallen als rammelaars doorgaans doen).
Ik zou het nog even aankijken. Ze zijn nog jong en waarschijnlijk aan het 'puberen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
't zou kunnen.
Wij hebben zelf 4 vrouwtjes (voedster) en het gedrag die jij omschrijft is vrij normaal. Het gaat al jaren goed. In onze konijnenren bivakkeren ook 2 kippen en die worden ook wel eens genomen, om het zo maar te zeggen. Het is erg vervelend voor ze omdat ze waarschijnlijk in een hok zitten en niet de kans krijgen om weg te kunnen lopen. Konijnen horen een flinke ren te hebben, waar we lekker kunnen graven en goldman maken. Wel met met gaas in de grond zodat ze niet weg kunnen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Correctie: Waar ze lekker kunnen graven en holen kunnen graven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hebben een vrij ruim hok, maar daarnaast hebben ze ook een hele grote ren waar ze met goed weer zeker een halve dag inzitten en ook dan kruipen ze regelmatig op elkaar, met genoeg ruimte om weg te hollen.
Het hok scheiden of appart hok voor de ene maken